Site Meter

Höstfest på Bergianska



Efter gårdagens besök i Taxinge så kände jag mig aningen mätt på höstfester och skördefester. Men en liten runda blev det bland glada växtamatörer och växtproffs som visade upp och sålde en del av sina kära växter. Det var alla tänkbara odlingssällskap som var på plats men det enda jag fick med mig hem var tidningen Koloniträdgården nr 4-2008.

Att dessa trädgårdspartyn blir allt vanligare är positivt och eftersom trädgårdsintresset i landet hela tiden ökar så har nog mässor och fester kommit för att stanna. Nästa gång ska jag dock nöja mig med gå på en fest under samma helg.

Det blev ett intressant möte med Lena Israelsson som tänker göra en grej om trädgårdsbloggar...vi får se vad som kommer ut av det efter vårt möte.
Nu blir det allt annat än trädgård ikväll för att komma hungrig till slottsparken i morgon bitti.

Den här Viola hederace hittade jag hos en odlare. Snygg! På svenska heter den Australiensisk viol.

...och den här Stjärnsötan (Solanum laxum ´Album´) är ju så vacker!


I ´´kålgården´´ hittade jag bl.a. denna Palmkål (Brassica oleracea ´Nero di Toscana preceoce´) och grönkålen nedanför.



Kommentarer
Postat av: Lilla B

Har odlat palmkål ett år. Rådjuren var mycket glada...

Ha en bra arbetsvecka med solsken åtminstone halva tiden!

2008-09-07 @ 18:50:15
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: För mig är grönsaker och rotfrukter till för att vara vackra i trädgårdslandet....kan sedan någon laga något gott av det så blir det ju dubbel glädje.

2008-09-07 @ 19:28:56
Postat av: Ruben

Jäklar! Det missade jag. Vi har besök den de 2 senaste åren - och gått guidningen båda gångerna bla till tornet där ett konstnärspar ägnade en del av sitt liv till att måla kottar och violer åt han som var bergius på den tiden. Trädgårdslanden är ju bara så dekorativa! Fina bilder och text, som vanligt! /Ruben

2008-09-07 @ 21:47:39
URL: http://ruben,tradgardsblogg.se
Postat av: den moderna munken

Har missat allt sånt där, men det var kul att se bilderna och jag lever mig in i det hela :).

2008-09-08 @ 17:47:12
URL: http://www.metrobloggen.se/denmodernamunken
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ruben; Någon guidning hann jag inte med den här gången, får väl bli nästa år, det verkar intressant.



den moderna munken: Visst...jag har trädgårdsmässor här på bloggen!

2008-09-08 @ 20:38:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0