Site Meter

Trädgårdsmässa på Taxinge Slott 2008



Eftersom regnet var på väg så åkte jag tidigt till trädgårdsmässan och det hade redan blivit ganska mycket folk när jag kom dit. Innan jag började se mig omkring bland utställarna gick jag raka vägen till Löta trädgårds försäljningsplats där jag visste att bloggkamrat Ronja stod och sålde växter hela helgen. Vi hade inte träffats förr och det är alltid spännande att träffa bloggkompisar ute i det riktiga livet också. Hon var precis så trevlig som jag tänkt och hon passade perfekt bland växterna och med kundkontakten. Riktigt kul var det att träffas!

Jag hade inga större förväntningar på den här mässan och jag hade en ganska trevlig stund där i slottsparken. Jag köpte honungsbröd från Åtvidaberg, provade nya grensågar, pratade almsjuka med arborister och snokade bland tulpanlökar och perenner. Någon föreläsning av Hannu eller Rappne blev det inte för min del, efter en timmas vandring så började det att regna och jag drog mig hemåt igen.




Jodå...holländarna var här också! Alltid holländare med sina lökar och knölar....och jag är alltid lika tveksam!

Som vanligt måste jag ju alltid klaga på någonting. När jag gjorde en trädgårdsspaning i Taxinge förra året då parken var med i den berömda tävlingen Sveriges vackraste park så tyckte jag att den italienska trädgården var höjdpunkten här och även idag var den vacker men......innanför de låga buxbomhäckarna såg det för bedrövligt ut (klicka på lilla bilden). Det stod en och annan sjuk ros där och på jordytan låg ett lager grovt täckbark. Det är något av det fulaste jag vet och om man har täckbark i planteringarna måste man tilläggsgödsla ordentligt eftersom nedbrytningen av barken tar all kväve ur jorden. Tänkte på de planteringar i Kungsträdgården som jag såg i veckan....de med rosenskära och jätteverbena. Det valet hade varit perfekt här också.

Kommentarer
Postat av: Ruben

En mässa är en mässa är en mässa .... suck. Sällan några överraskningar, de kommer efteråt - när lökarna inte gror eller har fel färg ... Men, det var ett fint urval av bilder och ett bra reportage!! /Ruben

2008-09-07 @ 10:10:23
URL: http://ruben.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ruben: Ja de här mässorna ska man som sagt inte ha för stora förväntningar på. Jag tycker om att besöka dem ändå. Alltid träffar man någon bekant.

2008-09-07 @ 18:23:12
Postat av: Ronja

Det var verkligen kul att ses så här efter ett antal års bloggkontakt! Lördagen blev en oavbrutet regnig dag och söndagen rejält mulen, men det var en kanonhelg och jag trivdes utmärkt bland alla växter och kunder! :)

2008-09-09 @ 16:34:07
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0