Site Meter

Märkliga tankar i Fiskebäckskil



Trots mörka prognoser från SMHI så fick jag en solig dag här på den västra kusten. Efter en morgonvandring i Lysekil tog jag bilen och besökte Fiskebäckskil. Resans andra plats som fick mig på fall var här bland de vita husen i sluttningen  vid havet.  I alla fall till en början. Något så idylliskt som det här kan inte finnas någon annanstans i Sverige. Jag passerade de första tio husen som alla var  i bästa skick, det såg ut som om alla husen målades i morse.  Kritvita hus och snickarglädjen stod som spön i backen. De små trädgårdarna, uteplatserna och terasserna var alla designade av Ernst....

Efter ett tag blev jag nästan förbannad. Vilka bor här? Vem målar alla husen och var är alla människor som äger husen?
Jag saknar charmen.....jag tycker om när vindskivor är halvruttna och när det är lite stökigt i trädgårdarna, en aning förfall.  Levande. Här ser allt ut som i en inredningstidning. Se på bilderna.....det är ju så otroligt vackert här men ändå saknas det själ.
Smått illamående men med kameran fylld av vackra vyer tog jag bilen och åkte vidare till Grundsund.....och där hittade jag själ.





Kommentarer
Postat av: Inger

Men det bli väl lite av en masspsykos, trycket att ha fint sprider sig när man bor sådär osedvanligt pittoreskt kanske..man sneglar på grannen o vill inte vara sämre själv. Så kan det ju vara i villaområden också, det är någon slags outtalad "nivå" på hur man ska ha det som gäller..inte avvika alltför mycket då...det är ju lite intressant, kan vara grunden för en etnologistudie kanske..:) Att det sen var sådan skillnad i Grundsund..

2008-08-11 @ 19:41:15
Postat av: sericea

det är mycket nybyggen som ska vara tiptop i turisthålor längs bohuskusten numera. blir lite trist när allt är så slätstruket och fint.

2008-08-11 @ 20:14:48
URL: http://meramest.blogspot.com/
Postat av: Tusenbroder

Ett tips då från en som är ifrån trakten: Ta dig till Stora Kornö. Där får du vad du söker. Visserligen är där numera ont om bofasta, men turismen är nära nog noll.



Det kan vara knivigt att ta sig dit utan egen båt, men hör med turistbyrån i Lysekil hur det är med trafiken dit nu under sensommaren. Det är väl värt ett besök, det törs jag lova.



För övrigt håller jag med om att Grundsund har större och genuinare själ än Fiskebäckskil.

2008-08-11 @ 20:22:39
URL: http://svartehuvud.blogspot.com
Postat av: Claus

Ännu kan vi inte måla fast "känslan av själ". Tack och lov. Det är ju en dimension till.

2008-08-11 @ 20:35:11
URL: http://lotten5.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

sericea: Mm...lite för pråligt mitt i det vackra.



Tusenbroder: Tack för tipset, jag ska lägga det på minnet och lovar att besöka Stora Kornö senare. Tyvärr hinner jag nog inte med det besöket denna gång. Jag har bara en dag kvar och jag har redan bestäm att åka till en riktig turisthåla i morgon.



Claus: Jo...själ känns mer än syns.

2008-08-11 @ 20:41:24
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Inger: Du har nog rätt men jag har aldrig förstått varför man ska bry sig om vad andra tycker om sitt hem. Du är välkommen att göra den där etnologistudien.

2008-08-11 @ 20:56:25
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anneli

Mången polack står säkert där och målar och snickrar om våren.

2008-08-11 @ 21:53:28
URL: http://ungtant.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0