Site Meter

Kolonisternas skördefest i Tantolunden



Idag befann jag mig i kolonisternas värld, bland peppar och pumpor. Den första skördefesten för i år var belägen i Tantolunden på Södermalm och här visade odlare från stadens koloniområden upp grönsaker, frukter och blommor. Måste erkänna att jag kände mig lite vilsen ändå, jag ju ingen odlare av köksväxter direkt och jag drogs automatiskt till bordet där det tävlades om vackraste blomsterbuketten. Men visst var det lite trevligt också, det var tävlingar om värsta fågelskrämman, vackraste blombuketten, läckraste kolonikakan och största pumpan. Senare på dagen skulle det bli ´´Kolonisternas galna catwalk´´  där det skulle visas snygga trädgårdskläder!
Jag gjorde ett fynd då jag köpte Lena Israelssons stora bok om Köksträdgården för 50 kr. Det är Lena som ligger bakom hela den här festen vad jag förstår och vi får väl se om det blir en återkommande skördefest här.


Vad sägs om Bert Karlsson som fågelskrämma?


Vid det här bordet träffade vi författarinnan Ingela Bendt där hon sålde sin bok Refugium. Hon har skrivit den här boken om den före detta landskapsarkitekten Hans Drost som har skapat en liten trädgård på sin lott i Erikdalslunden. När jag läste texten på baksidan av boken så blev jag tvungen att köpa den. Så här vackert beskriver Ingela Bendt sin bok:

Refugium. Ordet betyder tillflykt. Ett ostört rum. En intim plats som föder samtal. Refugium handlar om en stilla plats mitt i stan, en koloniträdgård belägen på sydsluttningen av Södermalm. Det är en hemlighetsfull men samtidigt exponerad trädgård, skapad av den tyske trädgårdsfilosofen och f d landskapsarkitekten Hans Drost. Boken är en resa i ord och bild genom hans universum, både genom den inåtvända trädgård han har skapat och genom hans minnen, som spänner en båge tillbaka till nazitidens Tyskland. Refugium är en annorlunda trädgårdsbok, som manar till eftertanke och stillhet.

Måste berömma hennes bilder i boken också, har några böcker att läsa först men sen ska jag njuta av den här. Se vad Corren skriver om boken här.
.
Vi vandrade bort till Villa Drost och där var det tomt som vanligt. Hans syns sällan här, vistas nog helst på sin lott då det inte är så mycket folk i rörelse.


Se även denna bloggares syn på skördefesten.
.

Kommentarer
Postat av: Anita

Verkar varit en härlig dag i solskenet. Pumpa nummer två är fantastiskt vacker med sina färger och sitt mönster. Visst är det väl härligt det som naturen skapar.



Blomsterexplosionen är också helt ljuvlig. Och ditt fynd (Lena Israelssons bok) är bara att gratulera till. Och ordet skördefest ... visst är det ett vackert ord.

2008-08-30 @ 19:58:49
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anita: Tycker också att skördefest är ett vackert ord, det ger lite positiv känsla när säsongen går mot sitt slut. Det väntar fler skördefester...

2008-08-30 @ 23:00:22
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Kersti

Jag köpte boken till en vän i men passade på att läsa lite i den innan jag gav bort den. Det är en väldigt vacker bok.

2008-08-31 @ 20:05:38
URL: http:/http://plommenad.blogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kersti: Redan innan jag läst den så tycker jag om den...

2008-08-31 @ 21:25:45
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Inkan

Blomsterbordet: JA! Vilka underbara buketter...

2008-08-31 @ 22:32:55
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0