Site Meter

Vandring i Gamla Stan

15392-1612
 
 
23 januari 2008
 
 
Dagens vandring gjorde jag mitt i hjärtat av Stockholm, på bloggaren Längs kajens områden. Om man nu som jag tycker om att vistas i gamla miljöer, vad är då bättre än ett besök i Staden Mellan Broarna. 
Att besöka Gamla Stan en lördag-söndag är säkert trevligt på sitt sätt men att gå här när gatorna är tomma är en speciell känsla, då känner man mer påtagligt historien från de gamla husen. Länk till Gamla Stans gator.
Slottet, Riksdagshuset, Stadshuset eller Operan är inte Stockholms vackraste hus. De här gamla husen med enkelt putsade fasader har mer skönhet än allt prål utanför den här egna lilla staden. Trots att husen är renoverade och fasaderna putsade många många gånger så kan man lätt ta sig tillbaka till medeltiden i tanken.
 
 

15392-1613
15392-162015392-1616
15392-1614
 
 
En gång för länge sedan...när jag var ung, blev jag under några vintrar utlånad av vårt familjeföretag till AB Stadsholmen som förvaltar många av husen här i Gamla Stan. Förvaltaren AB Stadsholmen är ett dotterbolag till Svenska Bostäder.
Mitt enda uppdrag var att gå igenom varje fastighet, från den djupaste medeltidskällaren upp till vindarna för att se till att all belysning fungerade och det blev ett evigt springande med enorma nyckelknippor. Efter ett tag insåg jag att det här var ju ett gyllne tillfälle att nosa lite på medeltidshistorien. Plötsligt blev jag väldigt intresserad av dessa hus och läste allt från historia till arkitektur under några år. Vissa hus hade mycket spännande källare som ofta i någon mån var bevarade från medeltiden, valven t.e.x. När jag ibland upptäckte en lampa som var trasig fick jag leta upp någon gammal trästege i något prång och utföra mitt ytterst viktiga uppdrag.
 

15392-1611
15392-161715392-1615
15392-161815392-1619
 
 
Jag avslutade den lilla vandringen i slow motion den här lite kyliga och klara januaridagen med att gå in i Storkyrkan och tända ljus för de människor som betyder mest för mig.

Efter besöket i Gamla Stan gick jag Drottninggatan mot Odenplan och kontrasten från den medeltida miljön till citys sterila och fula hus var stor....mycket stor. Drottninggatan norr om Olof Palmes Gata är helt ok att vandra på med alla sina småbutiker, jag såg t.o.m. en liten trång butik i nr. 83 där dammsugare säljs, jag trodde Elgiganten hade slagit ut alla sådana här gamla butiker.
Förlängningen av Drottninggatan ner mot Odenplan är Norrtullsgatan (där jag bott en gång i tiden...fast längre ner mot Norrtull) och i nr. 3 har Jones Antikvariatlegat så länge jag kan minnas och där har jag köpt många böcker. Där inne var det trångt och mysigt, böcker var staplade upp till taket och jag minns så väl Ragnar Jones bakom disken, han startade antikvariatet 1948. Nu ligger här Skandia Mäklarna. Efter en googling ser jag att verksamheten flyttat till Lerbo i Södermanland. Ingenting är längre som förut! Men det kanske är tur det!

Kommentarer
Postat av: Eivor

Vad fint det är i Gamla stan. Roligt att det är bevarat.
Gyllene Freden med Bellman och andra "kulturnissar"
känner man ju till, men har aldrig varit där.
Har bara varit en gång i Gamla stan och ätit pizza på ett ställe med ett träd som växte genom taket - jättelängesedan så jag minns inte namnet.
Det måste jag se i sommar.
Hälsn. Eivor

2008-01-23 @ 16:05:26
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Eivor: Tycker absolut att du ska besöka gränderna i Gamla Stan. Ett tips är att vandra här vid 5-6 tiden en sommarmorgon!

2008-01-23 @ 16:27:44
Postat av: Eivor

Nu var Du rolig.. Jag är inte uppe med tuppen :)
Nu skall jag till Göteborgs äldre stadsdelar ikväll
Fina hus där också.
Krya på Dig - Eivor

2008-01-23 @ 16:46:09
Postat av: Trolda

Att vandra 5 - 6 på morgonen där har jag gjort...Kan dock inte minnas exakt hur det var...Kanske var jag för ung, eller så var det något annat som distraherade...;) Husen imponerar o fascinerar! Man riktigt KÄNNER det gamla ta vid...Förstår om du blev intresserad och läste på...Vilket underbart jobb förresten!Kanske VAR det trots allt bättre förr...

Jag tror banne mig hufvudstaden skall få ett somrigt besök av Trolda i år...Om inte annat så för att uppleva gamla minnen...=D

Trolda - nostalgisk =D

2008-01-23 @ 19:00:09
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Trolda: Välkommen till hufvudstaden Trolda!

2008-01-23 @ 20:29:01
Postat av: Fundera grönt

Fina bilder! Gamla stan är inte dumt... när det inte är så mycket folk. :)

2008-01-23 @ 20:38:50
URL: http://funderagront.blogspot.com/
Postat av: Lilla B

Så finurligt att lägga så mycket information bakom bilderna. Lite trolleri, tycker jag. :)
Vandringarna i staden är högintressanta, tycker jag.

2008-01-23 @ 21:47:29
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Ulrika

Som vanligt jättefina bilder. Jag som flyttat från Stockholmsområdet och brukar säga att jag inte saknar huvudstaden... det är nästan så jag får ompröva det.

2008-01-23 @ 21:50:15
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Fundera grönt: Gamla Stan är helt klart bäst under tidiga morgnar.

Lilla B: Vad kul att du hänger med på mina vandringar.

Ulrika: Man behöver ju inte bo här....besök huvudstaden ofta i stället...det skulle jag göra om jag flyttade ut.

2008-01-23 @ 22:13:56
Postat av: Karin A

Sådär folktomt har det aldrig varit i Gamla stan när jag är där. Får se till att pallra mig upp tidigt någon morgon innan jobbet. Imorse var det så vackert med soluppgången!

Kul med ett nävainlägg igen! Biokovonävan var min första näva och den är hemskt tacksam. Vissa tycker de luktar lite illa, nästan tvärtom säger jag! :)

Hur är det med armen? Jag hoppas det går åt rätt håll. :) Ha en bra vecka!

2008-01-23 @ 22:18:59
URL: http://uteochinne.blogspot.com
Postat av: Karin A

Jag var så upptagen av mina egna funderingar att jag glömde skriva hur fina dina bilder är! Jag njuter varje gång jag är här inne... :)

2008-01-23 @ 22:20:07
URL: http://uteochinne.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Karin A: Ja det var en vacker soluppgång i morse över stan. Jag håller med dig...nävan doftar gott! Armen är som den är, den är på gym och tränar om dagarna...

2008-01-23 @ 23:45:13
Postat av: Gunnar

Hej
Gamla stan är ett måste när jag besöker Stockholm.Det är så mysigt med alla gränder och intressanta byggnader.
Café Kladdkakan har jag missat men den skall jag kolla efter nästa gång.
:-)

2008-01-24 @ 12:02:40
URL: http://blogg.aftonbladet.se/5859
Postat av: Anonym

Åhh så vackra bilder! Tack för att du delar med dig av Stockholms vackra sidor, visst får man lust att göra ett besök! Ha det gott!/ Åsa!

2008-01-24 @ 18:20:18
Postat av: Kersti

Det att smyga runt i husen från vind till källare låter väldigt spännande. jag undrar alltid vad som finns bakom och innanför. Är en så nyfiken pesron så det där lampjobbet hade nog passat mig. I alla fall ett tag.

2008-01-24 @ 22:15:58
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Staffan H

Alltid trevligt med fina bilder från Gamla stan. Visst är det extra inspirerande att gå där med kameran?

2009-02-04 @ 19:01:32
URL: http://staffanhuss.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0