Site Meter

Nordiska trädgårdar 2008

Trädgårdmässor är lycka för alla med gröna fingrar! Mera mässor här!
15392-1980

Så gick man där bland alla trädgårdsutställare ännu en gång och Nordiska trädgårdar brukar vara starten på trädgårdssäsongen för de flesta. Nu börjar det....nu ska alla drömmar förverkligas, alla idéer som vi fått under vintern ska bli verklighet. De senaste åren har jag redan på förhand bestämt att inte ha för stora förväntningar på trädgårdsmässan i Älvsjö, man måste först och främst förstå vad en mässa är. Man hör ofta folk säga att det inte var så vackert på mässan. Nu är ju inte trädgårdsmässan någon uppbyggd trädgård eller park utan här ska massor av företag skylta med sina produkter och självklart så lockar det lite extra om montrar mm är snyggt uppbyggt.

Den här gången blev det extra roligt eftersom jag hade många trevliga och intressanta diskussioner med olika utställare och som kände till min blogg. Men först besökte jag en liten monter som Östasiatiska museet hade där kvinnan informerade om att en kinesisk trädgård kommer att byggas upp invid museet på Skeppsholmen. Den kommer att vara uppbyggd där 6 juni-14 september.
Sedan träffade jag Jacob von Ehrenheim som bor på och driver Grönsöö slott. Vi hade en intressant diskussion om skötsel av slottsparker och jag lovade att komma ut igen under sommaren. Förra året blev mitt besök lite i tidigaste laget även om det var vackert med alla tulpanerna och den skira grönskan. Som vanligt ska man ju se trädgårdar under alla årstider. Grönsöö har i år utställning av Bengt Lindström.
Nästa stopp var vid Rosendal trädgård där jag träffade Katarina Nordlander som är trädgårdsmästare på Rosendal och Paulina Landin som är landskapsingenjör på Drottningholm. De båda har även varit med att skapa de fina utställningarna vid Ulriksdal och nu senast Historisk vår i Drottningholm. Det var trevligt att träffa dem men jag skulle givetvis tagit en bild där....

15392-1974
Enköpings parker visar bilder från sina vackra platser i Sveriges närmaste stad.

Som vanligt så träffade jag också min kurskompis från 1990, Thomas som är försäljare på Hags Aneby AB.
Vidare träffade jag Lars Ångström som säljer och informerar om Rockdust. Wij trädgårdar informerade mig om den nya Landskapsparken som öppnar där i sommar.
Mässan var väl ungefär som vanligt, när jag anlände strax efter nio så var det lugnt och skönt i hallarna och man kunde i sakta mak titta på det mesta som visades. Efter en timma var dock hela stora A-hallen fylld av folk och slottsträdgårdsmästaren som inte är van att ha tusentals människor inpå sig på dagarna började känna sig en aning yr. De holländska lök- och knölförsäljarna gick jag snabbt förbi....

Rara växter som säljer blomsterfrö fick mig att inhandla lite fröer:
  • Lychnis flos-cuculi ´White Robin´- Gökblomster
  • Tropaeolum majus nanum ´Tip Top Lemon´ - Krasse
  • Lathyrus odoratus ´Queen of the Isles´ - Luktärt
  • Lupinus mexicanus ´Biancaneve´ - Ull-Lupin
  • Helianthus debilis ´Vanilla Ice´ - Miniatyrsolros (120cm)
Göteborgs lustgårdar som öppnar den 28 juni ställde ut och informerade om sommarens stora satsning fem trädgårdar runt Göteborg. Tyvärr så kommer jag ner dit för tidigt för dessa utställnigar eftersom jag reser söderut redan den 30 maj och stannar i Södra Sverige en vecka.

15392-1972
Snacka om grönt hem....

15392-1976
Trädgård uppochner. Man kan fråga sig varför? Men allt annorlunda drar ju uppmärksamhet.

Några intressanta broschyrer som jag fick med mig:
  • 12 parker i Malmö - jag kommer att bo några dagar i Malmö på min SödraSverige-resa.
  • Enköpings parker 2008
  • Info om E-plantor
  • Trädgårdsmagasinet Trädgårdsliv som jag ska prova, Flitiga Myran berömmer tidningen.
  • Yxtaholms slott utanför Flen kommer jag att besöka i sommar.
  • Stadsparken i Örebro hade en bra brochyr med bilder och karta över den vackra parken. Ska försöka hinna besöka parken i augusti då sommarblommorna är som bäst.


Så alla som är trädgårdsintresserade ska absolut gå några timmar och se vad som bjuds på mässan. Det finns även föreläsningar från tre scener. Det enda jag hann och orkade idag var att lyssna lite om biodling. Där fick jag lära mig att om en äppleblomma besöks av många olika bin så blir äpplet godare, får fler frön och sitter bättre fast vid grenen.
Om jag hade besökt mässan under den värsta rusningen (antagligen lördag-söndag) skulle jag nog bara sucka och inte ens orka skriva om den....är det för mycket folk så kommer tröttheten fort!
....och tro det eller ej men även i år letade jag efter en plastpåse att bära broschyrerna i och ännu en gång fick jag tag i påsen från Partners maskiner där texten lyder....´´Jag vill ha en ny partner´´. Se förra årets inlägg här.

Kommentarer
Postat av: Valeria

Jag har också besökt trädgårdsmässan idag, och jag blev också lite nervös för att det var för mycket folk... Jag hade bestämd mig för att inte köpa något, men som vanligt kom jag hem med massor med blommor och en bok.
Jag hade med flit inte tagit med mig mycket pengar, eftersom de flesta utställare inte tar emot kort, och det är milslånga köer framför bankomater.
Nu har jag 15 kr kvar i plånboken...

2008-04-11 @ 15:33:07
Postat av: Lilla B

Nu har jag varit inne här, läst och tittat flera gånger. Blir lika avundsjuk varje gång. Skulle velat gå runt där och glott, fotograferat och möjligen handlat något. Det är sannerligen inte alltid en fröjd att bo långt ute på landsbygden.

2008-04-11 @ 18:16:43
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Anna

Jojo, runt nio var det riktigt trevligt på mässan... tur att jag ska dit i helgen också så att jag får trängas lite! :)

2008-04-11 @ 18:52:32
Postat av: Molleblogg

Djupt imponerad av ditt sätt att i ord och bild berätta om detta evenemang. Intressant!
/Ruben

2008-04-11 @ 19:23:55
URL: http://ruben.tradgardsblogg.se
Postat av: sericea

jag var på mässan förra året o det var trevligt, men ingen jättehit. vi var där när alla andra var där, trångt som sjutton.
Trädgårdsliv är faktiskt riktigt bra. bra artiklar och vackra bilder.
Göteborgs Lustgårdar håller på ända tills 28 september så nog borde du hinna med en tur till bästkusten under sommaren? det kommer bli ett himla hallå här ska jag lova, även på mitt nya jobb (kommunalt bostadsbolag) är det igång flera projekt
o aktiviteter med anknytning till Lustgårdarna.

2008-04-11 @ 20:50:37
Postat av: Kersti

Det låter som om det blev ett riktigt bra besök på mässan.

2008-04-11 @ 21:33:18
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Valeria: Det är alltid lätt att handla.

Lilla B: Men oftast är det väl en fröjd?

Anna: Lycka till i trängseln!

Molleblogg: Tack för det Ruben!

sericea: Vi får se vad som händer på sensommaren...

Kersti: Absolut!

2008-04-12 @ 08:55:04
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lilla B

Ja,jag tycker att fördelarna överväger. Men det är inte lätt att spontanbesöka något kul när avstånden är långa.
Men inget har bara fördelar. Det är bara att inse.

2008-04-12 @ 11:19:52
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Anna

Tack! Kunde konstatera att mässan var ännu mera öde idag vid niotiden faktiskt... :) så jag har överlevt, men är några hundralappar fattigare och en hel del lyckligare!

2008-04-12 @ 18:10:47
Postat av: Ronja

Jahaja. Jo jag styrde kosan till mässan idag, lördag, och precis som du skriver hade det nog varit bättre att vara där torsdag eller fredag. Såg du vår (utbildningens) minimonter bredvid Enköpings kommun?

2008-04-12 @ 21:58:09
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Just vid Enköping träffade jag en bekant som jag pratade med och missade det området lite.

2008-04-13 @ 00:23:51
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Markhelena

Lots of great info, keep up the good work!

2009-06-18 @ 09:30:19
URL: http://markhelena.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0