Site Meter

En kväll på Cirkus

När jag går på konsert i vanliga fall kan jag ibland känna mig helt felplacerad. Musik för mig handlar om att lyssna...inte att dansa eller ens röra så mycket på mig. På en vanlig sommarkonsert eller när Uffe spelade på Tyrol för tre år sedan hamnar jag i hav att hoppande och dansande människor. Igår kväll på Cirkus i Stockholm fick jag äntligen njuta av en Uffe-konsert sittandes.....utan hoppande människor omkring mig. Men många andra, bland annat mitt sällskap tyckte att det kändes konstigt och fel att sitta ner på en rockkonsert.

Jag hade sett fram mot en unpluggedkonsert med Lundell enda sedan Vargmåne och nu äntligen blev det av. 
Jag hade följt låtlistorna från tidigare spelningar av den här turnén och sett att det egentligen bara var en del av den tre timmar långa konserten som var unplugged och att sedan bandet skulle komma in. Han byter också låtar till varje spelning men behåller en grund av ca. 18 låtar. Under de åtta första låtarna sitter han där ensam med gitarr och munspel och när första låten ´´Kom in, kom in´´  börjar så känns det exakt så som jag tänkt mig. Han följer upp med ´´Snön faller´´  i en stilla version.


Tyvärr så målar man upp en drömlåtlista framför sig i tron att han ska spela alla ens favoriter. Jag kunde igår sakna flera låtar som han haft med i de tidigare spelningarna....som ´´Jag är på din sida´´, ´´Naken nerför gatan´´, ´´Gå upp på klippan´´, ´´Xavante´´ och ´´Rått och romantiskt´´.
Det var lite märkligt att höra ´´Kär och galen´´ och ´´Idiot city´´  avskalade till ballader men det funkade utmärkt speciellt med Idiot city. Man lyssnar på texterna på ett annat sätt när låtarna får ett lugnare tempo. Men jag ska inte gnälla på låtvalen....det här var riktigt bra, ännu en konsert som jag sent kommer att glömma. 

När bandet kommer in efter en timma känns det helt ok och trots att jag saknade Janne Bark så var bandsammansättningen  bra.
Jag förstår att han inte kunde göra mig till lags genom att köra tre timmar med ballader och det kanske var tur för jag tyckte  upptempolåtarna funkade bra ikväll. Farbror Ulf sjöng bättre än på länge och mellansnacket var kul, han verkade på bra humör och när någon i publiken ropade ut sin önskelåt ´´Rått och romantiskt´´  så svarande han:
- Den spelade jag igår.....du skulle ha varit här då!
Eller när han hela tiden återkom till berättelsen om partikeln som blev kvar efter Big bang. Big bang inträffade för 14 miljarder år sedan och det var meningen att det inte skulle bli något kvar efter bangen, men.....en liten partikel blev kvar och som blev upphovet till hela universum och till att vi finns.
- Tänk på den där partikeln....

Att studera publiken på Lundellkonserter är alltid kul eftersom det är människor av alla typer på plats. Från grånade äldre män och kvinnor till grabbarna längst fram och unga tjejer. Vissa känns märkliga att se här....

Favoriter var:
  • Kom in, kom in  - första låten och det var en perfekt start (trots att en säkring gick direkt och han fick börja om).
  • Idiot city  -  den gamla låten här i en härligt avskalad version
  • Din tid är ute  -  ny låt från nya skivan som kommer i november. Lät riktigt bra.
  • Folket bygger landet  -  har inte tidigare hört den så bra
  • Evangeline  -  konsertens höjdpunkt....galet vackert!
  • Hon gör mig galen  -  en version som var nästan lika spännande och bra som den han gjorde på sommarturnen 2006.
  • Jag saknar dig  -  den här låten kan aldrig göras bättre än CD-versionen som är det bästa han gjort. Men helt ok här. Se en inspelning från just den här kvällen.
  • Baby om morgonen  -  helt fantastiskt vacker. Uffe sjunger bättre än någonsin
  • Ut ikväll  - skitbra!
  • En eld ikväll  -  avslutningslåten och mycket vacker.

Kommentarer
Postat av: billan

Här har man tummat på konsertbiljetten sedan släppet i våras! Bara 17 dagar kvar nu tills jag får njuta. Turneérna blir bara bättre och bättre för varje år som går. Även om jag alltid njutit av hans konserter så måste man ju erkänna att för 15-20 år sedan var de ibland lie väl dränkta i sprit.

Undra om årets slår min favorit Club Zebra??

2008-10-09 @ 19:57:39
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

billan: Tror att du ska akta dig för att försöka jämföra den här konserten med Zebran. Visserligen såg jag inte några av dem men jag vet att Club Zebrakonserterna var grymma. Det här är ju något helt annat...passade mig bra gjorde den även om jag som sagt saknade några låtar.

2008-10-09 @ 20:09:00
Postat av: jojo

Vilka kändes märkliga att se där och varför?

2008-10-10 @ 08:22:23
Postat av: qi

5:e november är det min tur att bänka mig tillsammans med dottern i Konserthuset i Göteborg! Födelsedagspresent från mina barn.



Jag har själv inte sett någon konsert med UL sedan sommaren 2001. Dottern däremot har varit på de flesta. Hon brukar ringa till mig när han spelar "Hon gör mig galen" så jag får lyssna med... :-)

2008-10-10 @ 12:52:07
URL: http://qi-izaella.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

jojo: Många artister har väl en viss typ av publik. Man ser sällan punkare eller hårdrockare på Christer Sjögrens konserter eller Sverigedemokrater på Adam Tensta-spelningar. Uffe har en förmåga att fånga alla slags människor och det är ju bra men ibland undrar jag om alla lyssnar på hans texter. Här sitter strikta affärsmän och diggar till ´´Folket bygger landet´´. Och kanske att han fortfarande har en skara med sig från Öppna landskap-tiden.



qi: Då får du en riktigt läcker version av Hon gör mig galen. Ha en fin konsertupplevelse den 5:e då.

2008-10-10 @ 20:50:03
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Med risk för att bli tjatig, men jag sitter och bläddrar i din blogg och upptäcker så många ställen jag varit på på Lundellkonserter. Jag såg konserten 31 oktober 2008 i Örebro, den fick 5 tuppar av Nerikes Allehanda, och ska till Karlstad 6 mars.I Örebro hände en märklig sak, min sambo har börjat följa med mej och jag köpte tidigt våra biljetter. När vi satt där och väntade på att konserten skulle börja så tänkte jag på hans kusin som också är Lundelltokig, men jag hade inte haft kontakt med henne, jag tänkte att hon kommer nog och sätter sej bredvid oss. Och mycket riktigt, hennes kompis och jag hade köpt fyra sittplatser bredvid varandra av 1200 möjliga, det var jättekul att träffa dem och vi hade en mycket trevlig kväll, vi åkte hem i snöoväder. Jag var också på Tyrol och där stod jag bredvid en man som säkert var 80 år, och han verkade njuta av kvällen. Jag tror jag var tröttare i benen än vad han var fast han säkert var dubbelt så gammal som jag. Kerstin

2009-01-16 @ 16:09:52
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kerstin: Vilket sammanträffande! Hoppas att det inte var jag som stod bredvid dig Kerstin...men jag tror inte att jag ser ut som 80 trots allt..!

2009-01-16 @ 17:18:58
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0