Site Meter

Sveriges första stad

Sigtuna fick sina stadsprivilegier år 1010 av Olof Skötkonung och är därmed Sveriges första stad. Jag kände att jag behövde några historiska vingslag idag och vad var då lämpligare än att åka fem mil norrut till Sigtuna. I den här lilla staden finns flera ruiner kvar från medeltiden och jag undrar just varför jag trivs så bra i ruiner?

15392-1732
15392-1736
S:t Pers ruin

15392-1733
S:t Olofs kyrkoruin från 1100-talet.

15392-1735

Längs hela stadens Mälarstrand finns en fin promenad (vandringsstråk) och man vandrar förbi den gamla bebyggelsen av små trähus med fin utsikt över Mälaren. Vid ett gult gammalt hus finns en informationstavla där man kan läsa att Gunnar Ekelöf bodde här från 1959 och fram till sin död 1968.
Det var många år sedan jag senast var här och jag borde kanske ha kommit hit vår/sommar i stället, jag får försöka hinna med en Mälarstrandsvandring här i sommar....förstår inte hur jag ska hinna allt jag vill se i sommar! Idag var det säkert -35 grader vid sjön så att det blev en kort vandring.

15392-1739
Det blev kaffe hos Tant Brun med anor från 1600-talet och det märktes då allting tycktes luta charmigt här inne, det var trångt, smala bord och lågt i tak. Riktigt mysigt var det med servering vid bordet, kaffet serverades i en gammal sliten kopparpanna och ett glas kallt vatten ingick trots att jag inte beställt det....det är bra! Sigtuna var nästan lika café-tätt som min barndomsstad Norrtälje.

15392-173715392-1734
15392-1738
Den enda riktiga affärsgatan (som jag såg i alla fall) är kantad av gamla små mysiga trähus. Om man ska vara riktigt petig och det ska man ju när man är utrustad med spanarblick, så förstår jag inte varför man har asfalterat gågatan? Här ska det ju självklart vara gammal gatsten! Sigtuna kommun....gör om detta!

Kommentarer
Postat av: Trolda

Så MYSIGT!!! Skulle GÄRNA suttit och myst där på kaféet med dig...=D

Trolda - Mysig =D

2008-02-16 @ 17:29:12
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Trolda: Det skulle ha varit trevligt!

2008-02-16 @ 18:29:46
Postat av: Katarina

Ja, varför trivs man i ruiner? När jag gick en utbildning för några år sen skulle just jag skildra Wasa, - gamla vrak?! Ju fortare man accepterar att åren går ju skonsammare tror jag att det blir. Å andra sidan är det ju mer intressant med Wasa och ruiner i Sigtuna än nya plastbåtar och nybyggen. Eller?

2008-02-16 @ 22:34:00
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Katarina: Ja visst är det mer spännande med historiska platser och historiska fartyg.

2008-02-17 @ 00:10:49
Postat av: Londongirl

Jag trivs också i ruiner. Har travat runt i såna så länge som jag minns. Mina första var nog i Visby som barn.
Vilka trevliga bilder från Sigtuna! Ska nog bli en utflykt dit i sommar. det var länge sen nu. Såg du något chokladcafée? Det lär finnas har jag hört.

2008-02-17 @ 16:04:51
URL: http://tankevagor.blogspot.com
Postat av: Johan

Londongirl: Chokladcafét är RC Chocolat, bifogar hemsida som URL.

2008-02-18 @ 12:41:17
URL: http://www.rcchocolat.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0