Site Meter

Ringarum - en plats i universum



Jag har för vana att försöka hitta det vackra i trädgårdar och på andra platser jag besöker för att sedan visa bilderna här på bloggen.
I helgen hamnade jag på en plats där jag inte visste om jag skulle skratta eller gråta.

För ungefär fyra år sedan åkte jag buss för första gången till Kalmar och det kändes som ett äventyr för en som alltid färdas i bil. Långt innan bussen skulle gå från centralen i Stockholm var jag på plats och väntade med spänning på resan och när bussen rullade ut från stan kändes det lyxigt att kunna luta sig tillbaka och låta någon annan köra mig dit jag skulle. Ungefär mitt emellan Stockholm och Kalmar rastar man för att chauffören ska få vila och resenärerna ska kunna äta en bit eller ta en kopp kaffe. Som en stor familj gick vi i en lång kö in till restaurangen i Ringarum. Det var som att komma tillbaka in i 60-talet när man såg sig omkring i lunchrestaurangen med sura mat-tanter bakom disken som slevade upp dagens rätt på tallriken. Någon som sett Seinfeldts avsnitt Soup nazi?

När jag i helgen besökte Ölands skördefest flög jag hemifrån Bromma till Kalmar och jag tillbringade längre tid i väntsalen på Bromma än jag gjorde i luften ner till Småland. 50 minuter tar resan och man hinner knappt bli serverad kaffe innan man ska landa.
Av någon märklig anledning tog jag bussen hem på söndagen och som vanligt blev det paus i Ringarum. Och som vanligt...ett led in i restaurangen och dagens rätt uppslevad på tallriken. Jag tog ett fönsterbord och såg ut över en stor plan, längst bort fanns ett bussgarage. Mitt på planen fanns blommor i alla färger planterat i en stor urna och i fönstret stod plastblommor....urblekta med ljusgröna blad och skrikande röda pelargoner...allt i plast.

Som jag tidigare sagt har mitt luktsinne blivit sämre och nu kände jag att alla mina sinnen höll på att löpa amok. Med den utsikten kände jag knappt smaken på dagens rätt (vad det nu var för något) , jag ville blunda för att slippa se allt detta och jag lovade mig själv att aldrig mer stanna här i Ringarum.
Vem har inrett den här byggnaden?  Och vem fan har placerat blomsterurnan mitt ute på den stora asfaltsplanen? Och vem bestämmer dagens rätt? Nästa gång flyger jag i bägge riktningarna!

Någon som känner till platsen? De har faktiskt en hemsida.

Kommentarer
Postat av: Katarina

Jag blev så full i skratt av din frustration i Ringarum, så jag var tvungen att besöka hemsidan. Du åt "Snitzel stekt potatis o svampsås"! Var glad över att du inte var där på lördagen, då serverades "Vad huset förmår" ;O)

2008-09-29 @ 22:38:42
URL: http://kollitott.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Katarina: Nej någon stekt potatis så jag inte...jag fick något vattnigt som skulle föreställa kokt potatis. Vad huset förmår...det skulle vara värt ett sista besök för att testa det!

2008-09-29 @ 22:42:31
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Johanna

såna där dagens rätt är livsfarliga. kvaliten på dagens vägrestauranger är pinsamt låg!

jag förstår vad du menar, det är som tiden stått still o varken engagemang eller intresse verkar finnas för att gästerna ska trivas. iofs finns det vissa bra ställen sträckan Gbg - Sthlm men det är ju en högre resandegrad på den vägen.

blommorna på planen piggade väl upp?! :o)

2008-09-30 @ 07:27:42
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Johanna: Jo jag blev mycket pigg!!

2008-09-30 @ 18:03:54
Postat av: Anneli

Hahaha.. det här var roligt. Vilka ställen det finns!

2008-10-02 @ 15:06:58
URL: http://ungtant.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anneli: Ja man slutar aldrig att förvånas.

2008-10-02 @ 19:49:10
Postat av: Dusa

Vill bara tala om att det är en begonia inte pelargon på bilden!!!!!!!

2008-11-10 @ 23:20:41
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Dusa: De där plastiga pjäserna skulle kunna var i stort sett vad som helst....

2008-11-12 @ 18:06:55
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0