Site Meter

Pelargoner i Tulpanens hus

Nu ligger en tidig trädgårdsspaning ute från Görvälns Slott här. Register till alla spaningarna här.



Idag blommar häggen i Stockholm och hela stan fylls av doften. En skön dag ute vid Görvelns slott där det blev en tidig trädgårdsspaning (kommer på andra bloggen senare i kväll).
Det var sista dagen för pelargonutställningen vid Tulpanens hus i Åkeshov och jag gav den en halvtimma. Jag är en aning kluven till pelargoner, tycker om doftpelargoner med vackra blad och små fantastiska blommmor, övriga pelargoner vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om. De kan vara ganska tråkiga men över lag så är det en mycket bra växt för utplantering, kraftig, frisk och tuff.
Nu har jag verkligen försökt tycka om Tulpanens hus i Åkeshov eftersom jag tycker idén är strålande, att ha blomsterutställningar med café och butik men det går bara inte att tycka om den här platsen. På asfalterat golv har man byggt upp ett mini-Disneyland för blommor känns det som.....se bilden längst ner. Det fanns några godbitar bland pelargonerna i alla fall.


Den här okända skönheten var en planta som var två meter hög.


´Lavender Lad´

´Angeleyes Orange´

´Fay Brawner´

´Lizzier Salomon Eyer´

Pelargonium sidoides - en vildväxande art.


Kommentarer
Postat av: Claus

Jo, men visst kan man lära sig att tycka (mycket) om pelargoner. Till och med en sådan förhärdad typ som jag klarade det. Bekymret är att det finns så många...som man vill ha. Beskrivningen av platsen låter ju inte så tilltalande...

2008-05-04 @ 21:36:58
URL: http://lotten5.blogspot.com/
Postat av: Anki

Jo, pelargoner är fina. Det finns ju så många olika varianter. Mårbacka är en av de finaste, tycker jag.

Vill du gissa på en bildgåta på min blogg?

2008-05-04 @ 22:14:19
URL: http://ankitankar.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Claus: Vet inte om man kan lära sig tycka om...men man ska väl se hela utbudet av alla typer av växter och inte döma ut en hel grupp. Jag hittade som sagt några pelargoner som jag gärna skulle vilja ha.



Anki: Mårbacka funkar för mig också!

2008-05-04 @ 22:23:41
Postat av: Inkan

Jag förstår att det finns odlare som helt fastnar för pelargonsläktet.

Minns när jag köpte Karin Martinssons fantastiska: Pelargoner - kulturarv i kruka".(2000)

Underbar läsning och så lärorik.Och jag minns ju alla udda pelargoner som min mormor hade - små, stjärlika, stora,lusa, mörka och spräckliga. Och hon hade fullt i alla sina fönster och hos henne växte de året om! Märkligt.

2008-05-05 @ 20:01:57
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0