Site Meter

Sveriges närmaste stad


Stäppsalvia av sorterna Amethyst, Blauhugel, Caradonna och Ostfriesland.

Igår besökte jag Enköping som jag brukar göra några gånger om året. Första gången jag upptäckte stadens alla nu välkända parker i slutet av 1990-talet (Drömparken är anlagd 1996) gick jag bara omkring och gapade.....kan man göra så här proffsiga parker i en liten håla som Enköping tänkte jag då, det måste ha kostat hur mycket som helst, men efter vad jag hört så var inte kostnaderna så höga som man kan tro. Drömparken är verkligen något extra för oss som gillar perenner och anläggningen är så i detalj väl anlagd att man inte kan önska något mer.

Men den här gången fick jag inte den där lyckokänslan som jag brukar få när jag kom in i stadens parker. Det finns säkert flera olika anledningar, dels att jag kom i en brytningstid då försommarens perenner blommat färdigt och att nu t.ex. Drömparken väntar på sensommar/höst-blommorna. Men jag tycker ändå att det där fräscha och den perfekta skötseln som man är van vid saknades.
Av erfarenhet vet jag att man inte kan anlägga en perennplantering och sedan låta den vara så för att bara underhålla den. Det krävs att man ständigt jobbar med den, flyttar om och delar växter och kanske byter ut de som inte trivts så bra mot nya bättre sorter. Problemet med att flytta om och byta plats på växterna här är att man då måste ändra i de avancerade och något krångliga växtlistorna som alltid finns att få i  Enköpings parker. Det är självklart en mycket bra service men det tar ganska lång tid att hitta växterna med hjälp av kartorna och växtlistorna. Att skylta alla växter är omöjligt och att ha en stor tavla vid varje plantering stör helhetsintrycket i trädgården så det finns nog ingen bättre lösning än den nuvarnade kartan.


 I andra små parker blev jag riktigt besviken den här gången, Fridegårdsparken hade växt igen och det kändes som att gå in i en stor grön grotta....men det kanske är meningen?  Gustav Adolfs torg med sina sommarblomsplanteringar var ljusår från hur de såg ut för tre-fyra år sedan. Pastor Spaks park som är en rosenträdgård blev jag djupt besviken på men efter att ha varit i antroposofernas rosengård nyligen så blir man väl  kräsen. Grå betongplattor täcker marken här inne bland rosorna och  det förstör det mesta av känslan, jag blev inte imponerad av rosorna heller. Nu känns det som om jag är den enda som kritiserar Enköpings parker men det är faktiskt en förändring som skett, jag har alltid sagt att Enköping är Sveriges bästa parkstad....nu har den halkat ner på listan.
Kan det vara så att parkerna saknar stadsträdgårdsmästare Stefan Mattsson och att hans lärjunge och efterträdare inte har samma känsla och kunskap? Eller kan det vara så att parkförvaltningen inte har samma budget som tidigare? Eller så kan det vara att jag själv just nu är väldigt mätt på trädgårdar och blommor. Den enda gången som jag reagerade idag var när jag kom fram till fälten med stäppsalvian som rinner ner mot ån.  Men som sagt....all denna kritik kanske kommer av att jag fått en överdos av trädgård och växter och behöver avvänjas en aning.

Jag tror att jag vilar bloggen ett tag nu tills jag får nya krafter. Jag kommer att fortsätta mitt arbete i slottsparken med samma intresse och känsla och om jag hittar något att berätta om så blir det väl ett inlägg.....Rockdusttävlingen kan ju vara lite intressant att följa och rosenhäcken, annars är det samma växter och samma arbetsuppgifter hela tiden och det blir lite tjatigt. För att nollställa mig kommer jag troligen att åka till västkustens klippiga stränder om fyra veckor....Lysekil kanske, jag tar gärna emot tips på platser men det ska vara kala klippor...ingen grönska!

Enköping hade besök av äldre män i gamla amerikanska bilar den här lördagen. Staden var full av män som såg ut som en blandning av åldrade Elvisar och Steve med Loyden. Många svarta skinnvästar var det och stora breda polisonger.

Trädgårdsspaning i Drömparken 15 juli 2007

Nya bilder i inlägget om Norrtälje Trädgårdsservice här.

För ett år sedan
För tre år sedan

Kommentarer
Postat av: Åsa!

Salvian var ju helt otrolig! Vilken masseffekt! Vart tog den gamla trädgårdsmästaren vägen? Han kanske gör underverk någon annanstans?

2008-07-06 @ 08:50:22
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Åsa: Han jobbar hos Svenska Bostäder i Stockholm och har en dle spännande projekt på gång.

2008-07-06 @ 08:53:03
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Karin A

Otroligt snygg med stäppsalvian! Dock Inte kul att bli besviken, såsom du blev. Som du konstaterar kan det finnas flera anledningar till att det inte var som förr, både att man själv ändras och att förutsättningarna gör det.



En bloggpaus (eller blogga lite mindre) kan vi alla behöva men inte tror jag att din blogg skulle bli tjatig. Förvisso är växterna kanske samma men det varierar ändå från år till år hur de är och när de blommar. Ha det gott!

2008-07-06 @ 08:53:48
URL: http://uteochinne.blogspot.com/
Postat av: Åsa!

Hörredudu... tjatig, det är något helt annat än din blogg! Hoppas du snart får inspiration till bloggandet igen, för här är det alltid lika intressant att titta in, det vet du väl att vi är många som tycker?! Ta väl vara på dig!

2008-07-06 @ 13:19:51
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Kersti svarar

Så trist att du blev så besviken. Men bilderna på stäppsalvian är jättefina.Att det skulle vara tjatigt hos dig har jag ännu inte upplevt.

Men ibland kan behöva en paus både från det ena och det andra. Det kan hjälpa till så att man ser saker ur ett annat perspektiv.

Klippor och hav låter underbart.

2008-07-06 @ 18:52:25
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: matte

Jag rekommenderar Padjelanta! väldigt smått grönt där..

salvian ser i alla fall underbar ut! jag har aldrig varit i den parken.

ha det!

2008-07-06 @ 19:43:06
URL: http://femtinio.blogg.se/
Postat av: The Intercontinental Gardener

Nej, snälla ta inte någon längre paus, vad ska jag annars läsa nästan dagligen? :-) Men om så, ha en välförtjänad vila! Förresten: Rockdust använde jag i fjol och i år är rabatten UTAN Rockdust mycket finare än den som fick detta som gödsel. Jag väntar med spänning på dina resultat!

Postat av: Trolda

Du skall besöka RAMSVIK - denna trädfria helt underbara plats där Hav möter Himmel och Vindarna råder...(Ramsvik ligger nära Smögen och Hunnebostrand och är ett maturreservat)



Trolda - kram

2008-07-07 @ 09:09:46
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Ronja

Så synd att du blev så besviken. Jag har inte varit i någon av parkerna i sommar, så jag vet inte alls hur det ser ut, men jag måste nog ta mig en sväng dit och kolla läget.

Ha det gott! :)

2008-07-07 @ 10:41:01
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Londongirl

Det var flera år sen jag var där och då vet jag att jag tyckte det var så mycket fint i parkerna. Men vad trist att du blev besviken på din upplevelse.

Salvian är verkligen en färgstark personlighet.

Hoppas att du inte tar för lång paus men ta den tid du behöver. Du ska veta att jag tycker aldrig det är tjatigt här. Lär mig massor hela tiden samtidigt som jag njuter så av att titta in här på din blogg.

Ha det gott!

2008-07-07 @ 16:41:47
URL: http://tankevagor.blogspot.com
Postat av: Inkan

Vilka enorma odlingar - men allt detta violetta är kanske inte min favoritfärg . Speciellt inte i sådana mängder.

Nu drar jag norrut till fjällen - men hoppas få timmar över för besök hos dessa gröna fingrar: http://www.op.se/parser.php?level1=2&level2=457&id=267134



Liw är dotter till min älsklingslärare och hon växte upp på min granngård.Inte anade jag att den tösen skulle bli trädgårdsexpert.

2008-07-08 @ 11:45:06
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/
Postat av: Claus

Så läckert med alla salvior.Ler

Gör det du måste och kom sedan tillbaks

/Claus

2008-07-08 @ 18:37:17
URL: http://lotten5.blogspot.com/
Postat av: Ramona K

Hoppas du återkommer snart med förnyade krafter. Din blogg är som växterna i våra trädgårder - en del känner vi med glädje igen, andra visar oss på helt nya perspektiv. Dina tankar tilltalar många.

Trist att du tycker att Enköpingsparker har halkat ner lite på skalan. Hade tänkt åka dit eftersom det var flera år sedan sist men tänk om jag också blir besviken. Men bara salvian skulle göra mig glad.

Ha det gott!

Ramona K

2008-07-09 @ 15:35:10
Postat av: Lars

Salvian var kanonfin. Jag var dit ungefär samtidigt som du. Och såg du liljorna av sorten Mrs R.O. Backhouse? De finns på flera ställen, men framförallt i den skuggiga delen mot parkeringen, under träden där. Helt enormt och vilken doft i kvällningen! Som kaprifol, fast lite kryddigare kanske. Den liljan lär vara en korsning mellan krollilja och fläcklilja/gyllenlilja (L. hansonii). Se här: http://www.plantdelights.com/Catalog/Current/Detail/07216.html

I Enköping har jag också sett dessa liljor i klosterparken där de står i ett hav av astilbe om jag minns rätt.

Tack för bloggningen, du är verkligen på hugget!

2008-07-16 @ 09:27:46
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lars: Jag fotade dessa liljor men fick ingen bra bild. Ja de var verkligen läckra!

2008-07-16 @ 09:58:33
Postat av: Webste Builder

Lively, fresh and designer work - really like the natural themes, and the website is cool! Worth a visit!

2010-10-05 @ 12:26:18
URL: http://www.webste-builder.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0