Site Meter

Ledig onsdag

 
 
3 september 2008
 


07.00
- Vaknar och tror att jag försovit mig. Börjar en långfrukost med morgon-TV och försatt lek med nya Google Chrome.
08.00 - Frukost, kaffe och Skogaholmslimpa. Det regnar och blåser i stan....och jag som ska stadsvandra idag!
09.00 - Städar och lyssnar på Simon & Garfunkel.
11.15 - Tar tunnelbanan till stan. Vildvinet vid Alviks station börjar skifta i rött på berget och på tunnelbanan lyssnar jag intresserat på tre missbrukares samtal. En av dem hade varit på Kos i Grekland och köpt valium på ett apotek där utan att behöva recept. Han fyllde en hel Adidasväska med valium och tog hem....morsan ville ju ha också, sa han!




12.00 - Äter lunch med dottern och därefter vandrar vi runt i några butiker. Alltid lika fint att träffa henne!
13.00 - Köper en extra laddare till mobilen på Clas Ohlsson, det är nog en bra butik men jag får lite IKEA-känsla därinne. Fort ut därifrån....
13.15 - Lämnar citys butikpalats och går ner till Berzeli park. Utanför Berns har man planterat daggsalvia och helychrysum tillsammans....det tyckte jag om!
13.30 - Kungsträdgården. Upptäcker att man borta vid almarna har tagit bort alla röda rosor i buxbomsplanteringarna och nu finns här istället låga vita och rosa rosenskära och med jätteverbena svävande över. Skitsnyggt helt enkelt. Hm.....det är inte lätt att vara röd ros idag....även om man vinner tävlingar. Blir imponerad av de två stora perennplanteringarna längst bort i Kungsträdgården där man ser slottet bakom alla blommor.



13.45 - Hamnar i bloggaren Längs kajens revir och försöker hitta ett ställe att dricka kaffe på. För 20 år sedan fanns många fik och kaffestugor här, nu är det svårt att hitta så enkla ställen i Gamla Stan, antar att hyrorna är så höga att det inte lönar sig att sälja kaffe och kanelbullar till sina gäster. Nu finns här i stället restauranger och caféer som är riktade till turister eller till de advokatfirmor och andra företag som har tagit över lokalerna efter små bagerier eller livsmedelsbutiker som tidigare fanns här i Staden mellan broarna. Men jag tycker mycket om de här gränderna ändå. Jag håller mig dock borta från lång-gatorna.
14.00 - När jag nästan gett upp sökandet så hittar jag ett ljuvligt litet café med anor från 1700-talet, sånt gillar jag....tycker om caféer med anor...
Caféet tillhör Hotel Sven Vintappare och huset är från 1600-talet. Här drack jag kaffe och åt äppelkaka med vaniljsås med gammal klassisk musik i högtalarna. Helt perfekt...hit ska jag alltid gå när jag är i Gamla Stan. Platsen ligger på Sven Vintappares gränd 3.
14.30 - Nu vandrar jag Drottninggatan bort mot Hötorget och charmen med Stockholm försvinner allt mer ju närmare city jag kommer men uppe på Hötorget blir jag lite glad av alla färgerna från blommor, grönsaker och frukter. Nu verkar det vara kantarell-tider här....alla kantareller kan man köpa för halva priset....!
15.15 - Tunnelbana hemmåt! Lite trött...som vi alla blir, vi som inte vistas där inne i stan så ofta. Men det här var en lyx-onsdag och väl hemma kastar jag mig i soffan och ser Bob Dylans DVD ännu en gång!







Kommentarer
Postat av: Dana

Fina bilder från stan idag. Du har verkligen ögon för att se blommorna med fina bakgrunder. Tack för det!

2008-09-03 @ 18:20:17
URL: http://www.danajergefelt.com
Postat av: Katarina

Vilken bra dag du har haft i stan! Härliga färger på Hötorget! Och Söderläge missade jag inte idag - hon är duktig Maria! Fast det är kul med trender i trädgårdsvärlden - vit rudbeckia är på modet, tillsammans med jätteverbena och vit klätt...

2008-09-03 @ 20:43:29
URL: http://kollitott.blogg.se/
Postat av: Kersti

Jag blir lite avundsjuk på din dag, låter härligt. Det klarnade ju upp och blev riktigt fint. Visst är det vackra planteringar i Kungsträdgården. jag har också noterat att det är svårt att hitta ett bra fik i gamla stan. Ska notera adressen så jag kan gå dit vid nästa innerstadsbesök.

2008-09-03 @ 20:45:45
URL: http:/http://plommenad.blogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Dana: Tack själv!



Katarina: Hon är mycket duktig tycker jag och din komposition var vacker.



Kersti: Ja det blev fint efter förmiddagsregnet. Det var en bra onsdag.

2008-09-03 @ 21:50:39
Postat av: Lilla Eken

Vilka härliga Stockholmsbilder du visar idag.

Har inte gått igenom Kungsan på evigheter, så det var trevligt att se bilder därifrån.

Hälsningar/I.

2008-09-04 @ 00:04:08
URL: http://littleoaktree.blogspot.com
Postat av: Kalle

Toppenfina Stockholmsbilder! Tack för tipset om fiket i Gamla stan. Har förgäves letat kantareller hemmavid. Det ser ut som om jag får ta en tur in till Hötorget...

2008-09-04 @ 07:09:52
Postat av: Thomas H

Undrade just vem det var som diskret tog sig in här i området igår utan att ägna minsta intresse åt älgar eller vikingahjälmar på värsta långgatan.

2008-09-04 @ 08:19:55
URL: http://thomasmedh.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Lilla Eken: Kungsan var vacker nu och det var inte så mycket folk.



Kalle: Jag lovar att det fanns kantareller på Hötorget och de såldes till halva priset. Allt säljs för halva priset på Hötorget, det finns inget fullt pris, det är det halva priset som är fullpris och sen kan man ju pruta på det.



Thomas H: Har ryktet redan nått dig?

2008-09-04 @ 18:28:07
Postat av: Lars

Du brukar ju (med rätta) prisa Ulf Nordfjell här. Vet du att det är han som står bakom de friska rabatterna i Kungsan? Han har verkligen lyckats med kontrasterna där och fått till en rabatt som är full av liv vilket passar på en så aktiv plats tycker jag. Dessutom är den intressant hela säsongen, men kanske särskilt så här års.

Förra året tyckte jag att den hade chanserat, men kanske har man rustat upp den nu?

Gullriset heter Citronella, och är det finaste, ja för mig det enda intressanta, gullriset.

2008-09-04 @ 19:18:18
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Lars: Visste inte att det är Ulf Nordfjell som ligger bakom rabatterna....men jag blir inte förvånad. Tack för den upplysningen. Proffsigt är det och jag håller med om att Citronella är det enda gullriset som är värt att odla.

2008-09-04 @ 19:35:54
Postat av: Rosengeranium (Parkettodlaren)

Skitsnygg bild på slottet! (Antar att en trädgårdsmästare förstår att uppskatta skit :) Vår kolonilottsförening har just fått ca sju kubikmeter hästgödsel från det lokala stallet. Kommer att passa bra till höstgrävningen.

2008-09-04 @ 20:06:20
URL: http://parkettodlaren.blogspot.com/
Postat av: qi

Nu längtat jag till Stockholm, länge sen jag var där. Fina bilder!

2008-09-05 @ 12:18:32
URL: http://qi-izaella.blogspot.com/
Postat av: Veronica

Vilka underbara bilder, så mustiga färger!



Önskar jag vore trädgårdsmästare också, älskar att hålla på med växter, men att hålla på med blomkrukor och balkongväxter dämpar inte mitt behov riktigt =).

2008-09-05 @ 19:11:32
URL: http://vettikett.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Veronica: Vet inte vad du jobbar med Veronica men du kan ju alltid skola om....

Men det finns nackdelar med det här jobbet också även om de är få. Ha en fin helg!

2008-09-05 @ 19:48:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0