Site Meter

Vecka 8, 2018 - Ugglespaning

 Rosendals trädgårds butik
 
 Anemon vid Rosendals trädgård
 
 

19 februari –måndag

 

Vintern håller ett fast grepp om staden och ny snö föll stilla och vackert. Jag tog mig ut till Djurgården där Lexus och jag vandrade på västra delen av ön. Från Waldemarsudde, förbi Skansen och Gröna Lund som öppnar för säsongen den 28 april. När jag passerade ABBA-museet tänkte jag på det jag läste här om dagen, att Björn Ulvaeus vill bygga ut 1800-talshuset intill den nya museibyggnaden. Byggnaden är idag ett hotell, där de tydligen vill ha fler hotellrum. Tillbyggnaden ska ske varsamt, heter det. Jag bryr mig inte så mycket om vad som byggs på den här delen av Djurgården, så det blir nog bra Björn!

 

Jo förresten, den nya tillbyggnaden till Liljevalchs bryr jag mig om, eftersom Gert Wingårdh där ritat ännu en tveksam byggnad till vår stad. Hans vinnande bidrag har fått det ironiska namnet ´´Liten´´. Den enorma betongfasaden kommer att prydas av 8000-8500 ingjutna flaskbottnar, tillverkade av samma företag som gör Absolut Vodka-flaskorna. Jag förstår att ljuset i byggnadens rum kommer att bli fantastiskt, men det här är en stor ful låda som från både land- och sjösidan kommer att se totalt felplacerad ut. Byggnaden ska vara färdig under våren 2020. Hur länge ska den många gånger prisbelönta kändisarkitekten få leka med sina idéer i vår stad, utan något som helst motstånd? Det känns som om varje uppdragsgivare han arbetar åt, enbart jublar åt att ha en byggnad ritat av Wingårdh. Placera i stället han lådor utanför innerstaden tack!

 

Vi fortsätter förbi de gamla värdshusen Ulla Winblad och Godthem och vidare upp till Rosendal. Min vandrarkompis och spårhund, fick pälsen klädd av små snöbollar som vi kämpade med en stund när vi kom hem.

 

Eftersom jag arbetat fysiskt i 48 år och nu är en glad pensionär, så behöver jag träna en aning för att inte tappa styrka. Därför har jag laddat ned appen 7-minute workout, 12 olika övningar, vilket blir lagom för mig som egentligen tycker träning är bland det tråkigaste som finns. Sju minuter blir nog bra!

 

 

20 februari – tisdag

 

Efter frukosten och ett träningspass på 7 minuter, var det dags att fortsätta min södervandring från förra veckan då jag avbröt vandringen runt hela ön. Jag tog tunnelbanan till Skanstull och gick bort mot Norra Hammarbyhamnen där Thaibåten och växtfartyget Gratia ligger. Med ljudbok i öronen vandrade jag i skön februarisol och njöt av friheten och att vandringarna i min stad fortfarande känns lustfyllda. I vanliga fall brukar jag gå upp vid Danviksbron för att klättra upp till Fåfängan högt uppe på berget med Stockholms finaste utsikt, men idag gick fortsatte jag i stället längs stranden och rundade Masthamnen.

 

För att komma upp på Åsöberget, valde jag som vanligt Kvastmakartrappan som om tre månader kantas av fantastisk vit och lila syrenblomning.

Det blev dags för kaffe och jag funderade på att leta upp något café som jag inte provat tidigare, men jag blev så sugen på Bakverkets macka med kaffe på Bondegatan, så jag tog mig till mitt favoritcafé i de här trakterna ännu en gång. Jo jag vet att caféet nu heter Bazzar, men för mig får det nog heta Bakverket ett tag till.

 

Efter ett kort besök i kvarteren runt vackra Katarina kyrka, gick jag Högbergsgatan bort och tog av vid Skaraborgsgatan. Den här gatan är ett exempel på hur fantastiskt fint det går att bygga även idag, i denna tid av Gert Wingårdhs lådor. Husen är så vackra och inne på de små gårdarna har mindre träd planterats och jag måste komma ihåg att besöka det här kvarteret när det blir vår och försommar. De här husen kom till när Söderleden däckades över i början av 1990-talet, nu går den stora leden långt under jord och här finns nu istället denna idylliska gata med sina vackra gårdar.

 

 
 Kvinna i fredsarbete - på Djurgården
 

 

21 februari – onsdag

 

Vi satt inne i Rosendals växthus med vårt te och kaffe, solen flödade in genom glasrutorna och ett trevligt sorl fyllde det här vackra glashuset. På borden fanns stora buketter med tulpaner och vi samtalade om vår kommande resa till Italien i april och om den stundande våren här hemma. Grannväxthuset var fyllt av vårblommor till försäljning och det var ännu vackrare idag än när jag var här förra veckan. Flera syrenblommor på en buske i kruka hade slagit ut och vi tryckte våra näsor in i blommorna för att få känna den magiska doften.

 

Ute i fruktträdgården beskärs nu de hundra äpple- och päronträden, där flera av de 40 olika sorterna är ungefär 150 år gamla. Det kommer att kännas lite märkligt för mig den här våren, att för första gången på många år inte beskära fruktträd. Visserligen ska jag ta hand om mina kära släktingars äppelträd i Roslagen, men det kommer jag att göra av rent nöje, inte som ett arbete.

 

Min Brommabalkong 
 
Norra Hammarbyhamnen
 
Katarina kyrka
 
 Skaraborgsgatan
 
 
 22 februari - torsdag
 
Jag blev inbjuden av Djurgårdsförvaltningen att följa med på Uggleexkursion och vi vandrade i skymningen med Henrik Waldenström i Stora Skuggan på Norra Djurgården. Först blev det kaffe och mackor inne i förvaltningens kontor och vi fick höra ett intressant föredrag om Sveriges ugglor. Då fick jag veta att det finns ett Berguvpar här i Stora skuggan, men att de inte synts till i år. När mörkret började lägga sig, vandrade vi ut för att försöka höra och se någon av alla kattugglor som finns i området. Henrik berättade att här finns Sveriges tätaste population av kattugglor så det var goda förutsättningar att få både få se och höra. Ungefär 35 par finns här i Nationalstadsparken.
 
Vid första stoppet fick vi napp direkt, när ett uggleljud spelades upp från en skiva och nådde en kattuggla som flög över oss och satte sig i ett träd i närheten. Med strålkastare riktad upp i trädet såg vi tydligt ugglan som satt där och undrade vad som hände. Han hörde en annan uggla, men såg i stället 20 människor med kikare på marken. Det var tydligen en hane och han hoade sådär mysigt spännande i mörkret. Det är inte helt ofarligt att störa ugglor, som kan anfalla med sina sylvassa klor och sikta på ansiktet. Nu är det parningstider så det är inte samma risk som när de har ungar. Sammanlagt såg vi fem ugglor och både Henrik Waldenström och vi andra var mycket nöjda med kvällen.
 
 
23 februari - fredag
 
Vid Djurgårdens Gröndal, just där Kärleksstigen börjar, hörde jag sången under morgonvandringen. Om vintergäck, snödroppar och trollhassel är de tidigaste vårtecknen i växtvärlden, så är koltrastens sång fågelvärldens tidigaste och skönaste vårtecken. Trots den kyliga morgonen sjöng den försiktigt inne bland häggarna och jag stod helt stilla och lyssnade. Fylld av vårlycka vandrade Lexus och jag vidare längs Djurgårdsbrunnskanalen, där isen låg på sina håll. Nedanför Parkudden har den gamla bryggan rivits och en ny brygga i samma mått är nu snart färdig.
 
 Allt ljus på kattugglan!
 
Vi har span på en kattuggla vid Laduviken.
 
 Eftersom det var uggletema den här veckan så passade det bra med ett ugglevin på fredagen, trots att det inte var så perfekt som man vill ha ett fredagsvin!
 
De här fantastiska lappugglorna hittade vi på Skansen. De här två heter Pearsey och Ropia!
 
Spinningpasset ´´The Trip´´
Spinningpasset ´´The Trip´´  nr. 11
 
 Parkuddens nya brygga 
 
24 februari - lördag
 
-12 grader på morgonen! Vintern har kvar sitt grepp om huvudstaden och idag var Djurgårdsbrunnskanalen helt täckt av is. Vi letade fram de allra varmaste kläderna till morgonvandringen och gick genom Djurgårdens Rosenhill och vidare runt Hundudden. Båtarna skar genom isen ute på Lilla Värtan och solen var så stark den här februarilördagen. Isen låg nu långt ute i farleden och i hemmaviken vid Blockhusudden, där man i vanliga fall alltid hör vågorna bryta mot stranden, är det nu helt tyst och stilla. Ett märkligt lugn har lagt sig över ön i den stränga kylan.
 
På eftermiddagen tog vi bussen in till Nybroplan och träffade C och J inne på Sats, där vi skulle prova ´´The Trip´´ som är ett spinningpass utöver det vanliga. Framför en svängd jätteskärm och med hög musik, trampar man på i ett tufft pass, men jag ska erkänna att jag tog det ganska lugnt på grund av min gamla knäskada och följde inte med i hårda tempot. Min dotter som ofta går här, ville att jag skulle få uppleva The Trip och det var verkligen häftigt att cykla med i det fantastiska landskapet, med ibland hisnande känslor. Inne hos grannen Joe and the Jouice drack vi fruktiga drycker innan vi återvände hem.
 
 
25 februari - söndag
 
Kylan fortsätter och vi besökte Skansen, mest för att kolla in ugglorna i denna uggletemavecka! Det är sällan man ser så lite folk här uppe och det beror såklart på tio minusgrader, men det blev faktiskt en helt fantastiskt vacker dag, med det starka ferbruariljuset som flödade över Artur Hazelius vackra friluftsmuseum som invigdes 1891. När jag i vanliga fall besöker Skansen nu för tiden, så är det trädgårdarna jag tar sikte på. Jag har lite svårt för djurparker där vilda djur lever i fångenskap, även om Skansen är en trevlig och vacker plats. Vi besökte i varje falla de oerhört vackra lappugglorna och den mäktiga berguven.
 
Nästa vecka börjar vårmånaden mars!!!
 
 
Skånegården på Skansen, med den stora ormhasseln - läs mer om gården här!
 
Skogaholms köksträdgård på Skansen, en av mina favoritträdgårdar i Stockholm.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: gun

Härliga bilder som du tagit på dia promenader.
Fåfängan var ett av mina favoritställen under min tid som boende i Nacka. Rosendals handelsträdgård där skulle jag bli fattig:).. Nu längtar man efter vår och sol fast Kung Bore håller ett stadigt grepp här.
gun

2018-02-25 @ 18:37:24
URL: http://anthilias.bloggplatsen.se
Postat av: Janicke

Härliga promenader, som vanligt. Själv sitter jag alldeles för mycket och ugglar (sic) i min lilla holk. Du inspirerar mig till att åtminstone TÄNKA att jag skulle röra på påkarna ...

2018-02-25 @ 19:42:53
URL: http://https://janicke365.blogspot.se/
Postat av: Vendela

Så himla häftigt med ugglorna !

2018-02-26 @ 14:50:29
Postat av: Hasse Wester

Ja Gun, nu längtar man ordentligt efter våren!

2018-02-26 @ 15:04:29
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Hasse Wester

Ja men man får sitta inne och uggla när det är vinter Janicke!

2018-02-26 @ 15:05:25
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Hasse Wester

Ja ugglor är verkligen fina, vackra och häftiga Vendela!

2018-02-26 @ 15:06:14
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0