Site Meter

Vecka 33, 2018 - En blommande slottspark, bokbord och en 100-åring!

 
 Brommabalkongen
 
 

13 augusti - måndag

 

13 grader på morgonen och det hade regnat något under natten. Kontrasten mot tidigare Stockholmsmorgnar den här sommaren och mot Skitathos konstanta värme var oerhörd. Gräset var vått, luften frisk och det var lätt att andas. Stockholm grönskade något mer än när jag flög iväg till Grekland den 5 augusti och det har tydligen kommit en del regn, vilket snabbt gör att gräsmarker grönskar igen. Visst ser jag att många träd har haft stora problem med torkan i sommar och har fällt en hel del av sina löv för att klara sig och jag tror att de flesta överlever trots att de ser döende ut just nu. Många björkar är gulbruna och det är lite av förhöstkänsla i huvudstaden. Fåglarna tycks helt att slutat sjunga, kvittra och skräna och den där lugna tysta augustikänslan infinner sig!

 

När C åkt till jobbet vandrade Lexus och jag bort till Prins Eugens Waldemarsudde där det blommade fint på galleriterrassen. Mer blomstertobak än under andra år. Det var länge sedan Lexus orkade vandra långt på grund av den långvariga hettan, men idag trippade han lätt och villigt fram längs strandvägarna och hälsade på några spännande tikar av olika raser. Vi passerade Rosendals trädgård och trots att jag hade tänkt vänta till en dag med bättre fotoväder, gick vi ner till Rosendals slott där planteringarna bara blir vackrare för varje gång jag ser dem och jag gick där leende med min kamera och njöt av prakten en stund. Det här är sommarblomsplanteringar när de är som bäst!

 

Vi vandrade hemåt längs Djurgårdsbrunnsviken och utefter kanalen. Plötsligt, ropade en kvinna som vi mötte:

- Hej Hasse Wester! Det visade sig vara en följare av mina sociala medier, främst bloggen tror jag, som jag aldrig tidigare träffat och som var ute och vandrade runt Djurgården med sina tonårsdöttrar och hunden. Hon är finlandssvensk och har bott länge i Sverige, men bor nu i USA, eller om det är Japan, eller på båda plasterna?

 

Liisa berättade att hon tycker om att jag på bloggen visar bilder från hennes tidigare hemstad Stockholm, när hon befinner sig i USA, eller är på resa runt om i världen. Det var ett mycket trevligt möte och jag ska verkligen tänka på det hon berättade, när jag ibland tvivlar på allt skrivande och fotograferande som jag ägnar mig åt.

 

Senare lyssnade jag på Jack Vreeswijk när han sommarpratade. Ett av de bättre den här sommaren, i all sin enkelhet! På kvällen blev det Power Walk i en timma, backe upp och backe ner här på Djurgården! Hemma på altanen var allt stilla när det började skymma, men jag anade Greklands cikador någonstans där inne i huvudet....

 
 
 Trädgårdsmästare Cecilia Adén vid Rosendals slott
 
 

14 augusti – tisdag

 

Ljuset var för en gång skull riktigt bra för fotografering. Lexus och jag åkte till Rosendals slottspark ännu en gång, för att ta bilder av sommarblomsplanteringarna - ännu en gång! Jag tycker alltid att ljusförhållandena är fel när jag kommer dit, men idag var det ett varmt och vänligt ljus över de vackra blommorna. Samtidigt som jag fotade hade den världsberömda rapparen Post Malone soundcheck nere vid Sjöhistoriska på andra sidan Djurgårdsbrunnsviken, inför konserten på kvällen. Det lät mycket! Väldigt mycket!

 

Just när jag var klar med fotograferingen kom den trevliga slottsguiden ut och frågade om jag ville ta bilder över trädgården, inifrån övervåningen på slottet. Hon hade redan tidigare diskuterat med Cecilia om att vi skulle få ta bilder inifrån det vackra lilla slottet. Lexus fick passning på nedervåningen medan vi gick upp för att fota från fönstren. Det är verkligen ett fint och lite lustigt slott detta och trädgården såg väldigt vacker ut här uppifrån också, även om jag trivs bäst närmare växterna. Men det var vänligt av guiden att jag fick ta några översiktsbilder!

 

 

15 augusti – onsdag

 

Tidigare har jag sålt fotografier till ett företag som inreder äldreboenden där de lokala bilderna används till tavlor för att visa minnen från hembygden för de boende. Idag hörde de av sig igen och ville ha bilder till ett nytt äldreboende på Lidingö. Jag fick även ett spännande uppdrag. I det nya äldreboendet har det inretts en plats som heter Rudalids Dansbana, där en bild av dansbanan skulle användas som en mindre fototapet och nu sökte de en bild på den gamla dansbanan. Jag bestämde mig för att åka ut och titta, men ville först höra med Lidingö stad om dansbanan fortfarande fanns kvar. När jag googlade stod det nämligen att det beslutats att den gamla dansbanan skulle rivas. De var osäkra men trodde att den revs förra året.

 

Med hjälp av gps:en tog jag mig ut till Lidingö och vandrade längs Kyrkvikens norra strand där dansbanan skulle finnas. Jag träffade en kvinna som berättade att dansbanan revs förra året, men att hon hann med att ta en bild innan. Den vänliga kvinnan berättade att hon tog bilden för att skicka till Lidingö stad. Hon ville visa att golvets trä var ruttet och barn som lekte vid dansbanan kunde skada sig. Hon skickade senare bilden till mig, men den hade tyvärr inte den kvalitet som krävdes för att användas. Stort tack för hjälpen ändå!

 

 

 Rosendals slottspark, foto från slottets övervåning.
 
 Lilla Sjötullsbron över Djurgårdsbrunnskanalen, med vackra begonior och fuchsior!
 
 Grönstakolonin på Lidingö
 
 Mälarpaviljongens prunkande trädgård
 
 

16 augusti – torsdag

 

Vaknade och kom på mig själv att jag inte längre undrar om jag försovit mig när klockan passerat 6, att jag inte längre behöver kasta mig i bilen och köra sju mil till Engsholms slottspark! Den sköts nu i stället av trädgårdsmästare Bruno och jag kan ligga kvar i sängen och sträcka på mig, innan jag äter frukost i lugn och ro.

 

Jag återvände till Lidingö för att försöka hitta några äldre vackra miljöer att fotografera till det äldreboende som jag har fotouppdrag åt. Min dotter som har semester följde med och vi körde runt lite på ön utan att hitta det vi sökte. Det enda ställe som jag visste om och tidigare besökt var Grönstakolonin och jag läser på en informationsskylt:

 

I strandsluttningen mot Grönstaviken, på ett tidigare åkerfält, anlades 1910 ett område med sportstugor på mark som föreningen Koloniträdgårdar i Stockholm arrenderade av Lidingö prästgård. Initiativet till denna bebyggelse var reklammannen Stig Milles, en yngre bror till den kända konstnären Carl, samt föreningens sekreterare Sigrid Hård af Segerstad. Efter några år bildades föreningen Lidingö söndagsstugor. I en av de första stugorna bodde Anna Lindhagen, stadsfullmäktigeledamot i Stockholm.

 

Nej det är inte lätt att hitta äldre vackra miljöer på Lidingö. Längs öns stränder finns mängder av privata pampiga hus där jag knappast kunde fotografera och jag vet att det även finns några miljöer inne på ön som är värda att besöka, men nu skulle bilderna helst visa vattnet runt ön.  2016 gjorde jag det här blogginlägget och där finns bilder som de är intresserade av att använda. 

 

 

Över en öl på Mälarpaviljongen pratade vi om sommaren, kamrat Per och jag i den prunkande grönskan runt omkring oss! Trädgårdsmästare Kristina Björk har en förmåga att varje sommar få den här platsen att bli till en mästerligt vacker trädgård och det är en fröjd att besöka platsen. Men den där regnbågsölen…!

 

 

 04.24 på Blockhusudden! Hund ut och katt in! Sedan somnade jag om!
 
 

18 augusti - lördag

 

Regn under kvällen och natten och det ser inte lika utbränt ut i natur och trädgårdar längre. Det skulle i och för sig behöva regna i veckor för att grundvattnet skulle komma upp i hyfsade nivåer och för att träden skulle bli nöjda, men jag är glad åt det som kommer och det ser plötsligt ganska grönt och frodigt ut i huvudstaden. Det var tjejfiske i Djurgårdsbrunnskanalen den här dagen och trots den täta båttrafiken blev det en del fångst.

 

Nästa vecka börjar skolorna och de flesta är tillbaka på sina arbetsplatser efter semestern. Själv fortsätter jag mitt liv som pensionär,  med lagom med uppgifter att utföra. För första gången i mitt vuxna liv, är jag inte skräckslagen inför höst och vinter. Jag är beredd och kommer att njuta av en förhoppningsvis vacker höst och vintern är inte längre något problem.

Efter årets många resor, känns det lite tomt att inte ha en inbokad resa framför mig, men vi kanske åker över till Visby en helg i höst. Det ser jag fram mot!

 
 
 
19 augusti - söndag
 
 
Det har blivit tradition för mig att leta efter stockholmsböcker i världens längsta bokbord på Drottninggatan, som alltid avslutar Stockholms kulturfestival i augusti. Jag gjorde tre fina fynd och är nog mest nöjd med ´´Stockholm på 1870-talet´´ 
 
 
Senare på dagen åkte vi ut till Lännersta för att träffa Cecilias arbetskamrat Adrians 100-åriga morfar Erik Lindström. I hans trädgård finns mängder av vackra gamla fuchsior och jag fick en fin pratstund med 100-åringen som visade sig vara en klok man som fortfarande ser positivt på livet, som hellre pratar om trädgård och tomten som han anlagt, än om sjukdomar! Efter en rundvandring blev vi bjudna på fika i trädgården och jag önskar att jag också får bli en så klar och skärpt 100-åring som Erik!
 
 
 
 Bokborden på Drottninggatan!
 
 Cecilia dyker djupt ner bland böcker och tavlor!
 
 Dagens fynd, särskilt Panorama över Stockholm på 1870-talet.
 
 På söndagen besökte vi Erik Lindströms trädgård i Lännersta som är fylld av gamla vackra fuchsior. Så fint, men jag är nog mest imponerad av mannen som fyllde 100 år den 1 juli i år och som anlagt trädgården med murar och etager och som än idag värnar om fuchsiorna som hans fru en gång började samla. God hjälp  har han av barnbarnet Adrian (Cecilias arbetskamrat på Djurgårdsförvaltningen) som idag står för det fysiska jobbet med trädgård och växter. Mer om den här trädgården och den fantastiska 100-åringen i ett kommande blogginlägg!
 
 100-åringen Erik och jag diskuterar gamla fartyg och vi tycker båda om ljudet av tändkulemotorer!
 

Kommentarer
Postat av: Per

Mycket trevlig stund i paviljongen, men den där ölen får inte en andra chans...

2018-08-19 @ 19:45:25
URL: http://whatgoodami.blogspot.com
Postat av: Britt

Synd att dom rivit dansbanan innan du fick fotat den. Finns ingen bild på nätet (utan upphovsrätt) som går att använda?
Skönt för Lexus att kunna röra sig som han vill utan att känna pressen från värmen.
Och för din del att känna friheten som pensionär.
Den känslan är oslagbar enligt maken o mig (om man trivs som pensionär, det gör ju inte alla).
Att träffa en 100-åring med huvudet på skaft är en ynnest. Dom har mycket visdom att berätta.
Kul att du skrev om Milles, vi har ju Carls fontän "Europa o Tjuren" på torget.
Ha de gott i den numera friska luften

2018-08-19 @ 20:42:05
Postat av: Liza Hansson

Lidingö verkar vara en trevlig plats. Får ta mig i kragen och göra lite utflykter norr om staden också. Tack vare dig så får jag också lära känna Djurgården :)

2018-08-20 @ 06:50:02
Postat av: Hasse Wester

Ja den ölen kommer aldrig mer ner i min strupe Per!

2018-08-20 @ 07:39:24
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Hasse Wester

Vi får se hur de löser det med dansbanebilden Britt. Det finns en fin bild med försommargrönska på nätet. Ja det kändes fint att få prata en stund med en man som föddes när FÖRSTA världskriget fortfarande pågick! Ha det gott du också!

2018-08-20 @ 07:41:56
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Hasse Wester

Nja, jag har lite svårt för Lidingö Liza, men visst finns det några vackra platser. Trevligt att du lär känna Djurgården tycker jag!

2018-08-20 @ 07:42:51
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0