Site Meter

Vecka 52, 2018 - Sista dagboken!

 Gott Nytt År från Cecila, Lexus och mig på Blockhusudden! Fotograf Felix Adén!
 
Nu har jag nått målet att skriva dagbok i 52 veckor om mitt första år som pensionär. 
  (null)
 Hemma vid Tranebergs strand.
 
 Tobias och Therese med några av sina djur på Westermossen i Roslagen. Fotograf var min syster Ingmarie Wester!
 
 

24 december – Julafton

 

Ett tunt lager snö täckte Stockholm. Minus 7 grader på morgonen och sångsvanarna trumpetade födelsedags-fanfarer för Cecilia i viken på Blockhusudden -  Grattis min kära som fyller år på självaste julafton! Det blev jul-lunch och tårta, innan vi åkte mot Roslagen för att fira julafton på Westermossen, där min systerdotter Therese bor med sin Tobias! Vi åkte från Djurgården till en annan djurgård, där får, höns och hundar firade jul på sitt sätt.

 

Vi fick vår vita jul och här 7 mil norr om Stockholm, passerade termometern -10 strecket under kvällen och det knarrade trivsamt under kängorna i snön. Fåren har öppen passage in till ladan där en hage med värmande halm täcker golvet, trots det vistades de ute i mörkret, denna kalla julkväll. Therese ropade in de sju fåren, som med sina tjocka pälsar kom in till oss och vi matade dem med grönkål, vilket var mycket uppskattat. Hönsen sov lugnt i sitt hus!

 

 

Inne i den varma stugan umgicks vi med nära och kära och hade en mycket lugn, skön och trevlig afton. Vi åt god mat och Lexus trivdes med de två tikarna i huset, en intensiv kväll för lill-killen som somnade gott i bilen när vi lämnade Westermossen. Motorlampan i bilen höll sig lugn idag och 308:an tog oss på kvällen tryggt och fint genom landsbygdens och skogens julpyntade gårdar, på väg hem mot huvudstaden.

 

Nu väntar dagar med vila!

 

 
 
 Therese med sina får.
 
 Solen gick ner i väster hos Wester på Westermossen, när julbordet dukades.
 
 Finaste Lexus i julklappströjan!
 

 

27 december – torsdag

 

Långvandrade på hala vägar och trottoarer hemma i Bromma på morgonen. Nollgradigt! Lyssnade på ljudbok om Vilhelm Mobergs liv, nu när han i slutet av 1940-talet började skriva Utvandrarna. Mycket intressant! De tog honom 10 år att skriva de fyra böckerna i utvandrarserien.

 

Cecilia och jag gick på bio och såg Lyckligare kan ingen vara, som var helt OK. Vackra Stockholmsvyer. Filmstaden Sergel.

 

 

28 december – fredag

 

Trots att det är långt kvar, så längtar jag intensivt efter de första vårtecknen. Jag tyckte faktiskt att sparvar och pilfinkar kvittrade på ett hoppfullt sätt igår och jag inbillar mig säkert bara när jag tyckte att ljuset var något annorlunda, om man jämför mot förra veckan…!

 

 

29 december – lördag

 

Frukost framför SVT:s  ’’När Domus kom till stan ’’ från 2004, en skrämmande dokumentär om hur svenska städers stadskärnor fullständigt förstördes av varuhusens stora fyrkantiga lådor. Gamla vackra hus och kvarter revs för att svenska folket skulle få handla billigt på Domus, Epa och Tempo. Vad hände egentligen på 50-talet 60-talet och 70-talet? Hur kunde detta vansinne få ske?

 

Jag minns när Domus kom till min uppväxtstad Norrtälje. Vi tyckte att det var väldigt märkvärdigt och fint med ett eget varuhus där bland alla gamla trähus på Tullportsgatan. Nu är det Åhléns som tagit över platsen. Vilka städer klarade sig egentligen från dessa stora varuhus och parkeringshus, som placerade sig vid gamla torg, invid kyrkor och på andra känsliga platser?

 

Det är Anders Wahlgren som i programmet skildrar en av de största stadsomvandlingarna i modern historia. Han gjorde även på 90-talet de mycket bra dokumentärerna om Stockholms förvandling – Staden i mitt hjärta, Stadens själ och En kluven stad. Skrämmande filmer om hur Stockholms city förvandlades till en smaklös och ogästvänlig plats i vår huvudstad.

 

 

 

30 december – söndag

 

Då har jag nått målet att skriva dagbok här på bloggen i ett år. Mitt första år som pensionär är slut! Snart inleds mitt andra fria år och då återgår jag till vanliga blogginlägg om Stockholm, natur och trädgård, växter, konst, vandringar och resor – men inte i dagboksform!

 

Det har varit en intressant resa att varje kväll med ord berätta vad som hänt under dagen. Om jag känner en saknad av att skriva om mina dagar, kanske jag börjar skriva en ´´riktig´´ dagbok med mina innersta tankar. Den skulle jag givetvis inte publicera på bloggen, även om antalet besökare då troligen skulle öka…

 

Som vanligt finns allt jag skriver och fotograferar kvar i bloggens arkiv, som man når i menyn till vänster i bloggen och där finns också dagboken!

 

Tack alla ni som hängt med och nu önskar jag er ett riktigt Gott Nytt År!

 

 

 
 Tänker tillbaka på mina fyra utlandsresor i år. Jag vet mycket väl att det inte är bra för vår miljö att flyga så mycket, men det får vara ett undantagsår, just för att det är mitt första pensionärsår!  2019 blir det absolut inte så många utlandsresor! Österlen och Gotland i Sverige och kanske någon resa i Europa. Jag börjar bli sugen på att åka tåg till Italien!
 
1. Norra Italien, se här, här och här!
 
2. Amalfi och Capri, se här, här  och här!
 
3. Skiathos, se här!
 
4. Julresa till Schweiz, se här!
 
 
På söndagen var vi ut till Slottsträdgården Ulriksdal, där vi träffade Bosse Rappne och det är alltid lika trevligt med en pratstund.
 
 Cissi är hoppfull inför 2019!
 
 

Kommentarer
Postat av: Britt

Nu har du "gått i mål" och kan luta dig tillbaka utan att känna press i form av "måste" blogginlägg.
Jag tackar för ett mycket trevligt år med dig och alla dina vackra bilder och upplevelser som jag följt varje vecka.
Även om du tyckt det varit jobbigt ibland så kommer du helt säkert om några år att tycka det är jätteroligt att se tillbaks på ditt första år som friherre.
Håller helt med dig om hur i herrans namn kunde de styrande förstöra alla gamla fina citykärnor på 60-talet.
I vår stad skövlades alla gamla fina träd och byggdes underjordiskt garage och samma hemska fyrkantiga boxar med varuhus dök upp där vackra hus tidigare stått.
Nu önskar jag dig och de dina ett Gott Nytt År

2018-12-30 @ 17:29:05
Postat av: Liza Hansson

Tack för att du orkade med ett helt år med dagbok. Många vackra bilder och kloka ord har fått mig på gott humör även om dagen ibland började i moll. Ser fram emot ditt bloggande nästa år. Ha det riktigt trevligt i morgon och ett Gott Nytt År till dig och de dina.

2018-12-30 @ 18:09:54
Postat av: Kirsten

Tack så mycket för året som gick, för alla vackra bilder och trevliga berettelser om små och stora händelser. Gott Nytår til dej och Cecilia, samt lilla Lexus. Varma kramar från Bornholm.

2018-12-30 @ 18:56:43
Postat av: Rost%25252520och%25252520r%252525E4disor

Jag har mest följt dig på Instagram. Förundras och njuter av dina vackra bilder. Du får verkligen Stockholm att se ut som en enda stor härlig trädgård. Hoppas ditt första år som Friherre levt upp till de bästa förväntningar.
Gott Nytt 2019
/Anette

2018-12-31 @ 09:20:47
URL: http://www.rostochradisor.blogspot.se
Postat av: Hasse Wester

Tack för att du hängt med hela året Britt! Gott Nytt År!

2019-01-01 @ 13:27:26
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Hasse Wester

Trevligt att jag kan påverka ditt humör Liza! Gott Nytt År!

2019-01-01 @ 13:28:14
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Hasse Wester

Trevligt med bloggbesök från Bornholm Kirsten! Gott Nytt År1

2019-01-01 @ 13:28:56
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Hasse Wester

Året som friherre har verkligen vart underbart Anette! Gott Nytt År1

2019-01-01 @ 13:30:03
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Annika Widell

Tack för alltid så trevliga - och lärorika - veckorapporter med vackra bilder. Så mycket intressant att läsa och lära och tack även för alla tips på fikaställen och utflyktsmål. Ser fram mot att följa dina äventyr 2019! Gott Nytt År/Annika Widell

2019-01-01 @ 16:52:23
Postat av: Hasse Wester

Tack själv Annika! Fint att du gillar! Gott Nytt År!

2019-01-01 @ 22:24:37
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Janicke

Önskar dig och dina närmaste allt gott inför det nya året. Tack för att du låter oss följa dig med text och bild, det är så fint. Och puss på fina nosen, förstås! Hoppas att vi ses någon gång.

2019-01-02 @ 21:53:40
Postat av: Hasse Wester

Önskar dig också en gott fint år! Ja du får ropa när du går förbi oss på udden!

2019-01-02 @ 21:59:33
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Janicke

Jag lovar, ska voffa högt!

2019-01-02 @ 22:11:01
Postat av: Ove & Christina

Har uppskattat att se alla vackra gröna platser i Sthlm. Vissa bekanta andra nya, ögonöppnare! Tillika med tipsen på cafeer och annan intressant info på dina vandringar!! Så lärorikt för att inte tala om inspirande! Man blir glad i själen av dina natur och trädgårdsbilder!! 😍 Skulle gärna ha allt samlat! Stort TACK! - för allt du delar med dig av! Även de olika, fina reseskildringarna från Europa!! Fantastiskt! (Vid vissa bilder från Collmar kunde jag tänka att det påminde om Norrtälje, med husen vid vattnet! Helt annan arkitektur förstås) Allt gott! Hälsningar! Ove o Christina

2019-01-10 @ 10:23:25
Postat av: Ove & Christina

PS. Lexus förgyller förstås alla bilder han är med på! 🐕💗Han är såå fin i sina ’kläder’ också!!

2019-01-10 @ 10:25:45
Postat av: Hasse Wester

Ove & Christina - Det känns väldigt fint att ni tycker om det jag gör. Som tur är finns allt kvar i bloggens arkiv och förra årets dagbok ligger som länk i menyn till vänster i bloggen. Ja visst är Lexus en fin kille!

2019-01-11 @ 15:14:38
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0