Site Meter

Vecka 45, 2018 - Gråväder med Vardagar i öronen

 Täcka uddens bokar och lindar håller färgen på Djurgården!
 
 Djurgårdsbrunnsviken vid Nobelparken
 
 

 

5 november - måndag

 

Lätt dimma, stilla vatten och plus 9 grader mötte mig när jag anlände till Blockhusudden på morgonen. De stora ekarna och bokarna runt tomten hade nästan helt släppt alla sina löv och det kändes skönt att få räfsa löv igen, som jag under höstarna gjort i större delen av mitt liv!

 

Lite senare på dagen långvandrade Lexus och jag från Djurgårdsbrunn, förbi Roddarföreningen, Benny Anderssons Villa Lido och Källhagen, bort mot Djurgårdsbron och sedan tillbaka till Djurgårdsbrunn längs stranden på Södra Djurgården. Nedanför Rosendals slott fortsätter arbetet med fundament till Folke Bernadottes bro som ska gå över till Museiparken på Norra Djurgården och som kommer på plats nästa sommar. Det pålades idag. Två tillfälliga broar har funnits här för länge sedan, den senaste fanns här under Stockholmsutställningen 1930, som var en utställning om arkitektur, formgivning och konsthantverk. Det var efter den utställningen som funkisstilen fick sitt genombrott i Sverige.

 

Funderade lite över  Jaume Plensas 7 meter höga skulptur av ett kvinnoansikte just intill, det är den enda av alla skulpturer som står kvar efter hans tillfälliga sommarutställning på Djurgården. Det vore ju riktigt fint om den här fantastiska skulpturen fått en permanent plats här.

 

Jag kan inte tänka mig ett bättre vandrarväder, det var nästan overkligt stilla och just den här dagen älskade jag det grå och fuktiga. Det blev en ordentlig promenad och efter att hemma ha duschat en skitig Lexus, somnade han gott i soffan.

 

 

 Bilden tagen från Museiparken. Här kommer Folke Bernadottes bro att gå över till Södra Djurgården, nedanför Rosendals slott.
 
 Djurgårdsbrunnskanalen från Lilla Sjötullsbron
 
 Lexus vid Blå porten på Djurgården!
 
 
 

7 november - onsdag

 

Det stora locket låg kvar över huvudstaden under hela veckan och det blev aldrig riktigt ljust på dagarna. Gråväder med dis och dimma dominerade, 8-9 grader varmt och jag trivdes alldeles utmärkt! Blockhusudden som ligger just intill storstadens buller och stress, brukar vanligtvis vara en väldigt lugn plats att vistas på, men den här veckan var det ovanligt tyst och stilla.

 

Inga vindar, endast vågor som rullade in mot stranden efter båtar som passerat, annars nästan inga ljud och jag kände mig helt avslappnad. Dagarna här ute innehåller vandringar med Lexus, fotografering, läsa böcker, skriva och så lite trädgårdsarbete. Idag har jag satt smålök i trädgården, porslinshyacint och scilla i blått och vitt.

 

 

8 november - torsdag

 

Vi gick längs den stilla dimmiga kanalen och jag lyssnade högtidligt i lurarna. Visst hade jag redan läst boken tidigare i år, men idag släpptes den som ljudbok och Ulf Lundell läser själv i sin 636 sidor fantastiska dagbok ``Vardagar``.

 

Jag började lyssna redan 04.30 då jag vaknade och fångades genast in i vardagsberättelserna. Minns så väl hans sommarprogram för många år sedan och han har verkligen en fängslande berättarröst och jag tappar inte fokus en enda sekund, vilket jag ibland kan göra när jag lyssnar på ljudbok då jag vandrar. Hans förmåga att beskriva naturens skiftningar, fåglarnas återkomst och flytt, svartfåglarna, hägern, tranorna, sädesärlan, koltrasten och örnen, är magiskt.

 

Då och då tog jag upp kameran och försökte på bild att fånga den här sköna morgonen vid Djurgårdsbrunnskanalen. I hemmaviken såg jag svanparet som bara fick behålla en unge i år. De håller fortfarande ihop. När lämnar svanarna sina ungar?

 

Båtarnas mistlurar hördes ute i gråvädret och dimman. Diset skapade ett dagslångt lätt duggregn och idag blev det inga långvandringar med Lexus. Jag såg det nästan som ett vårarbete när jag satte tulpan- och narcisslökar i jorden, eller i varje fall som en planering inför den årstid som i varje fall jag redan har börjat längta efter, även om årets november är helt ok.

 

En stor lösspringande hund rusade på Lexus igen, här nere vid ´´vår´´  brygga. Jag skyddade honom och ägaren skrattade och sa att vi såg rädda ut.

 

- Han har blivit attackerad flera gånger här av lösa hundar på senaste tiden och det är koppeltvång här, sa jag.

 

- Om du också släpper din hund lös också så lär han sig att möta andra hundar, sa mannen överlägset och jag försökte behärska min ilska.

 

- Menar du att det är jag som gör fel, som har hunden i koppel, försökte jag. Läs på skylten där borta om koppeltvång på Djurgården, fortsatte jag. Han bara hånskrattade och fortsatte med att jag skulle släppa Lexus lös också.

 

Läs på skylten!!!

 

Som sagt, jag fick behärska min ilska! Vad är det för fel på så många hundägare? Jag förstår att det är skönt för både hund och ägare om den får springa lös, men då får man besöka hundrastplatser! Det var inte länge sedan jag läste om en liten hund som blivit ihjälbiten av en lösspringande större hund.

 

 

 

Det spelar ingen roll vilken årstid vi befinner oss i - Djurgårdsbrunnskanalen är alltid lika vacker!
 
Kan det här möjligen vara Djurgårdens enda mistel? Den finns vid Villa Ekudden på Blockhusudden, med Kvarnholmen på Nackasidan i bakgrunden!
 
Lexus funderar kring hösten!
 
 Årets sista cykeltur! 
 

 

9 november - fredag

 

Stora ekar och bokar finns det gott om på Djurgården. Här ute på Blockhusudden har de nu släppt löven och i gråvädret räfsade jag löv igen, med Uffes Vardagar i öronen. Jag kommer nog aldrig ifrån det. Har för mig att jag vid förra årets sista lövräfsning i Engsholms slottspark, sa att jag från och med nästa år inte längre kommer att jobba med löven, utan i stället som barn på nytt, sparka omkring i lövhögar och bekymmerslöst tycka att hösten är vacker och rolig. Efter 48 års arbeten i trädgårdar, tycker jag att jag kan ha rätt till det!

 

Men här på udden handlar det endast om några timmars arbete, vilket bara är trevligt och jag kan ju när som helst ta en kaffepaus, utan att få dåligt samvete. C är en vänlig ´´chef´´ här ute och är tacksam för det lilla jag gör i trädgården. Men någon inbyggd mossig gammal arbetsmoral gjorde att jag ändå ivrigt jobbade på tills det blev färdigt, utan kaffepaus.

 

Efter årets bok- och ekollonår, var marken som ett enda stort kullager där jag räfsade! Största delen av alla dessa ollon fick jag bort, men det kommer nog ändå att dyka upp ovanligt många små ekplantor framöver och ekorren och nötskrikan vill säkert ha lite kvar. Som tur är finns det inte ekollonälskande vildsvin på Djurgården.

 

 

Krakows krubbor på Hallwylska museet 
 

 

 10 november - lördag

 

Hallwylskas utställning om krubbor från Krakow var en märklig upplevelse. Stora fantastiska modellbyggnader i alla färger och allt kändes väldigt ryskt och lite konstigt.

Hallwylska palatset mittemot Berzelii park visar hur den mycket rika släkten von Hallwyl bodde i början av 1900-talet. Oerhört pråligt och väldigt skrytigt. 2000 kvm boyta och 40 rum. Ganska dystert mitt i all prakt, men ändå fascinerande. 

 

Lätt regn hela dagen!

 

Vi satte upp stolpar för att senare med tunt svart nät hägna in hela tomten, så att Lexus kan springa fritt överallt. Nu är det endast en del som är inhägnat.

 

 

 
 
 
 
11 november - söndag
 
I morgon fyller min fina vandrarkompis Lexus 5 år, men vi firade honom idag med pannkakstårtkalas! Jag trodde väl aldrig att en hund kunde sprida så mycket kärlek som den här fantastiska vännen på Blockhusudden...ja hans matte också förståss...!
 
Bland presenterna fanns många goda ben, en godisadventskalender och en ny dräkt!
 
 
Dags för en Brommanästetvecka igen och jag lyssnar vidare på Ulf Lundells bok Vardagar - så oerhört bra!
 
 
 
 Så många fina presenter!
 

En tårta bestående av pannkaka, ost och leverpastej! Kan det bli bättre! 


Kommentarer
Postat av: Britt

Först av allt,
Grattis Lexus till dina 5 år.
Du är jättestilig med din fina röda fluga.
Antar att din matte inte förstår vart tiden tagit vägen sen hon hämtade hem dig.
Själva fattar vi inte att det gått 7 år sen vi hämtade hem vår älskade katt.
En sak är säker och det är att man aldrig upphör att förvånas över människor som är totalt hänsynslösa när det gäller icke koppling av sina hundar.
Vissa är värre än andra och du träffade på ett sådant exemplar denna gången.
Ha en bra vecka även om du inte har Lexus o Cecilia bredvid dig.

2018-11-11 @ 21:25:10
Postat av: Hasse Wester

Lexus tackar och bugar! Ja det är besvärligt med stora hundar som springer lösa, men jag kan ju inte gå omkring och vara arg hela tiden, så jag försöker att inte göra en så stor affär av detta. Men ibland blir jag riktigt förbannad!
Ha en fin vecka du också Britt!

2018-11-11 @ 21:39:42
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Liza Hansson

Stort grattis till Lexus! Supersnygg i fluga!
Jag beundrar dig som kunde hålla huvudet kallt när du pratade med den oförskämda mannen, jag vet inte vad jag hade gjort. Även om jag har stor hund så blir jag också orolig när det kommer lösa hundar. Vi var på Drottningholm i lördags och där finns ju hundöarna att tillgå för de som vill ha lösa hundar.
Underbara höstbilder och krubborna är något i hästväg!
Hoppas du får en bra vecka i Bromma.

2018-11-12 @ 07:27:43
Postat av: Hasse Wester

Jag vill inte bli sedd som den arga mannen med den lilla söta hunden Liza. Ibland måste man behärska sig tycker jag. Ja hundön på Drottningholm är bra, men vi har inte varit där med Lexus. Ha en fin vecka du också!

2018-11-12 @ 16:25:32
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ove & Christina

Så vackra bilder från Djurgården och kanalen i november! Tack! Och denne underbart söta Lexus!! 💕🐾🐾 Såå fin! Men du behöver verkligen inte känna dig som ”den arge mannen” m Lexus inför en sådan arrogant hundägare!! Så urbota fräckt och illa hanterat av denne!!! Är det ’Djurgårdsstilen’ = överlägsen alla lagar!!! ?? Det händer hela tiden att mindre hundar blir bitna överr ryggen och hanterade som trasor! Finns INGEN ursäkt! Sorry! Men så är det! Tack för alla dina underbara foton och vandringar! Så Inspirerande! 👍🙏

2018-11-16 @ 17:03:45
Postat av: Hasse Wester

Ja det är ett prombelm det där med hundarna. Det kommer folk utifrån och rastar sina hundar här på ön. Det gäller att vara försiktig!

2018-11-16 @ 18:31:23
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0