Site Meter

Vecka 20, 2018 - Hänryckning mellan hägg och syren

 Groens malmgårds magiska trädgård

 

14 maj - måndag

 

Den skönsjungande koltrasten höll mig vaken i natt. Tidigt frukost på balkongen. Ulvsundasjön låg helt stilla. Flygplanen började lyfta och landa från Bromma klockan 7. Biltrafiken brusar från Tranebergsbron och Essingeleden, men jag hör fåglarna från skogen intill. Tvättstugan. Det låter mycket mer från allt möjligt här hemma i Bromma än ute på Blockhusudden där jag vistades förra veckan. Jag saknar det lugnet, tystnaden och vågorna som bryter mot stranden nedanför tomten.

 

Tog mig in till stan för att se de vackra träden i Centralbadets trädgård blomma. Syrener, päronträd och prydnadsaplar. Det är egentligen omöjligt att fotografera i det här högtrycket utan moln, då solen vräker sig över stan och skapar skarpa skuggor. Centralbadets trädgård är alltid vacker och idag blommade enstaka röda tulpaner i skuggan under de blommande träden. Jag vandrade vidare bort till Norra Bantorget där parken var prydlig och vacker, tusentals kritvita Narcisser Actea fyllde den västra delen av parken. Actean är av de vackraste sorterna. I den stekande solen blommar allt över i en rasande hastighet nu i år. De flesta prunus och magnolior har blommat färdigt, men nu går hästkastanjerna och syrenerna i blom. 

 

Tog några bilder på prydnadsapeln 'Everest' i Berzelii park och gick in i Kungsträdgården där körsbärsblomsterfesten äntligen är över. Det var nu helt stilla i Stockholms äldsta park, inte ett enda evenemang. Inga försäljningsstånd, inga food trucks och ingen hysterisk högtalarröst i från scenen. Kungsan brukar annars mer likna Gröna Lund än en stadspark nu för tiden. Men idag var det helt stilla, några få som sakta vandrade genom parken och själv gick jag bort till Tehuset under almarna för att njuta av kaffe och macka. I gången ut mot Strömmen fanns mängder av färglada tulpaner i stora urnor och i de nyplanterade planteringarna av Ulf Nordfjell, blommade den vinröda liljeblommande tulpanen 'Merlot' tillsammans med den fyllda blekrosa 'Angelique' - mycket vackert! De formklippta bokarna är roliga trädgårdsskulpturer i de spegelvända planteringarna - Fagus sylvatica 'Gatekeeper'. 

 

På Akademibokhandeln vid Sergels torg, köpte jag Uffe Lundells nya bok Vardagar. Nu väntar en skön läsning i den här vackra tiden och för att fira boksläppen gick jag ner till Systembolaget under Åhléns och köpte vin. Doppio Passo. Väl hemma på Brommabalkongen började jag läsa och drack lite av det goda vinet. Mitt på dagen! Så kan man göra om man är pensionär!

 

I boken, som inte är en roman utan en ren dagbok, skriver han bland annat om sin första fru Barbro som tog livet av sig förra våren. Barbro följde mig på Instagram och Facebook och uppskattade mina stockholmsvandringar. Så sorgligt att hon valde att avsluta sitt liv. Det är inte många skönlitterära böcker som intresserar mig nu för tiden. Klas Östergren och Ulf Lundell kommer jag dock alltid att läsa och när jag nu har den här boken i min hand vill jag inte forcera läsandet, utan dra ut på det. Lite i taget.

 

Den här våren hade jag tänkt att jag skulle följa stadens vår-uppvaknande så noggrant. Finnas med min kamera i varje stadsdel, varje dag och vara på plats när alla växter gick i blom. Nu förstår jag att det är en omöjlighet. Tiden räcker inte till trots att jag är en PJ. Jag får i stället fortsätta som tidigare helt enkelt, att dyka in lite här och där, lite då och då - med min Nikon. 

 

Sista åren på Engsholms slott, kände jag att mina fotografier blev ständiga upprepningar och nu börjar jag även känna så i Stockholm! Jag tar liknande bilder som jag gjort tidigare år i parker och trädgårdar och jag känner att jag måste hitta nya platser, eller ett nytt sätt att ta mina bilder. Kände mig plötsligt lite foto-trött!

 

 
  
Centralbadets vackra trädgård på Drottninggatan 88.
 
Malus sargentii 'Everest' i Berzelii park mot Näckströmsgatan.
 
 
 Kungsträdgården och Stockholms slott.
 
På Malmtorgsgatan söder om Brunkebergstorg står tre stycken nyplanterade Magnolia 'Galaxy' 
 
 Turkhassel - Corylus colurna vid Brunkebergstorg
 

 

15 maj - tisdag

 

 

Det här högtrycket som parkerat över Stockholm i en vecka nu, har gjort att växternas blomning sker i en rasande takt. Jag hinner som sagt inte med att bevaka det som jag tänkt den här våren/försommaren och har känt mig lite stressad, trots att jag är ledig varje dag. Men när jag kom upp till Rosendalsterrassen i morse blev jag trädgårdslycklig igen, nu när jag såg något som blev sådär extra bra. Som när Djurgårdsförvaltningen trädgårdsmästare Cecilia valde så fantastiskt vackra tulpaner till planteringen runt Svan-fontänen uppe på vackra Rosendalsterrassen. 

 

Jag träffade Cecilia där och jag for runt med min kamera och bara öste beröm över den här kompositionen! Tack för att jag slipper känna att jag upprepar med mina bilder! Det här var något helt nytt och fantastiskt vackert! 

 

Tulpanerna är:

 

Belicia, den fyllda vita med rosa kanter.

Jackpot, den purpurvioletta med rosavit kant.

Verona, den fyllda gula som doftar så fantastiskt.

 

 

Jag gick bort mot Waldemarsudde som är en av mina favoritplatser vad gäller häggblomning och även om flera häggar har gett upp med åren, så är det fortfarande en fin plats för häggspaning.

Spårvagn och tunnelbana tvärs över stan till Hornstull där det exotiska Kejsarträdet blommade, men väldigt försiktigt. Alltså väldigt! Några blommor här och där. Vi får vänta några år på att det ska blomma ordentligt. Jag tror att det är två år sedan det stora trädet planterades utanför gallerian, så vi kan inte kräva för mycket av det.

 

Högtrycket ligger kvar, 27 grader och stekande sol. Solglasögon och FC Barcelona-keps och nära till vattenflaskan. Jag hade tänkt fika vid Stora Henriksvik vid Långsholmsbadet, men de har fortfarande bara öppet på helgerna. Tråkigt! Det enda café som hade öppet på den här vackra ön idag, var Brofiket vid Långholmsbron, men det är mer som en kiosk. Det blev i varje fall kaffe och en toast i en solstol invid Pålsundet, där båtar gick förbi och folk som stod på surfbrädor och paddlade. Jag satt länge och njöt av frihet och värme. 

 

Gick sakta över Västerbron och ner till Torlidsplans tunnelbanestation och åkte därifrån två stationer hem till Bromma.

 

 

Funderar vidare på att jag den här våren hade en lista på platser som jag tänkte besöka där jag tänkt ta bilder av vårblomningen, men att tiden inte räckt till. Det är dags att jag börjar inse att jag inte behöver fotografera allt som är vackert. Jag slängde listan och nu har jag ingen plan alls, utan mina besök i trädgårdar framöver får bli spontana nedslag. Beslutet gjorde mig genast lugnare!

 

En bäver hade idag tagit sig ända upp på Karlavägen vid Garnisonen. Djurambulansen kom och räddade den stressade bävern som glömt sig under en bil. Med en stor hov fångades den in och släpptes senare tillbaka ner i Djurgårdsbrunnsakanalen. Naturen är alltid nära i Stockholm.

 

 
 
Djurgårdsförvaltningens trädgårdsmästare Cecilia Adén bland hennes vackra tulpaner på Rosendalsterrassen.
 
 Tulpanplanteringen vid Rosendalsterrassen
 
På Rosendalsterrassen finns även den här härligt glada planteringen vid näckrosdammen. Narcisserna i den här planteringen är i år - Acropolis, Delta, Double Fashion, Ice King, Lemon Beauty, Manly, Obdam, Petit och Pueblo.
 
I Rosendals fruktträdgård blommar nu träden!
 
Häggmarker vid Prins Eugens Waldemarsudde. Jag älskar verkligen hägg och så här skrev jag i min bok Stockholms gröna rum:
 
 
´´När häggen sprider sin stank över backarna försvinner jag härifrån´´  skriver Strindberg om tiden i maj då Djurgården omfamnas av vitskummande häggblomning. Pris Eugens udde värms av vårsolen, häggträd böjer sig ut över vattnet och de vita blommorna lyser i grönskan. När tiden mellan hägg och syren infaller går Strindberg och jag i motsatt riktning. Han flyr häggstanken och jag välkomnar häggdoften.
 
 
 
 
 Caféet Stora Henriksvik hade tyvärr inte öppet, utan är endast öppet under helgerna!
 
 

16 maj – onsdag

 

Högtrycket och hettans sista dag, för den här gången. 29 grader och vi åkte ut till Tyresö slottspark, Per och jag. Vi skulle försöka med det omöjliga, att med våra kameror fånga försommarprakten i den engelska parken. Jag älskar verkligen den här platsen med stora lummiga träd och med gångstigar som slingrar sig fram i parken. Vid slottet pågick stor renovering av etagerna där restaurangens uteservering ligger och nere i fruktträdgården blommade äppel- och päronträd.

 

I närheten av bron över till Notholmen var markerna fyllda av gullvivor och jag tänkte på min mor som älskade dessa underbara blommor. Att fota gula blommor i full solsken och i tropisk hetta, var dömt att misslyckas, för mig i varje fall. Jag är verkligen dålig på att fotografera i det här ljuset och jag ville helst stoppa ner kameran i väskan tills himlen börjar fyllas av fluffiga moln igen, eller när dramatiska åskmoln blir bakgrund till blommande växter. Det var i varje fall skönt att sitta ute på Notholmens café och prata om livet en stund, och det gör vi så bra, Per och jag. Efter den tysta och stilla stunden i Tyresö slottspark - det var i stort sett bara vi och en grupp ´´äldre´´ pensionärer med stavar som var på plats - återvände vi till Stockholm och jag kom plötsligt att tänka på att det var onsdag och att just onsdagar har Groens malmgård, med sitt lilla café öppet.

 

Så fort jag kommer i närheten av den här trädgården blir jag nästan religiös. Eller i varje fall trädgårds/naturreligiös! Av alla trädgårdar jag vet, finns det nog ingen annan plats där jag blir så tagen och helt uppslukad som i det här paradiset. Trädgården är egentligen ganska vildvuxen, även om jag vet att den tas om hand på ett mycket kärleksfullt sätt. Att sköta en sådan här trädgård och bevara charmen, magin och det vilda, utan att den havererar, är ingen lätt uppgift. Att putsa en perfekt skött trädgård är enkelt, men att bevara det vilda, utan att tappa taget, är en konst. Beskärning av träd och buskar är ingen som prioriteras här, eller rättare sagt, det ingår inte i synen på hur en trädgård ska se ut.

 

Eller vad vet jag, trädgården kanske är mitt uppe i ett förfall, att man har tappat det där taget om träd och buskar och bara låter det underbara förfallet fortgå - i all sin skönhet! För min del så kvittar det, så länge jag någon gång varje år får kliva in i detta undersköna och i dag när häggar, körsbärsträd, aplar och syrener blommade som aldrig förr, fylldes jag ännu en gång av lycka. Jag vill skriva en bok om den här trädgården!

 

Att sedan bilderna blev ganska dåliga och att jag alltid har lika svårt att förklara i ord vad jag känner här inne, är inget att göra åt!

 

 
 
 Fruktträdgården vid Tyresö slott
 
 Stugan i Tyresö slottspark som kallas Åliden, byggdes på 1920-talet och på en informationsskylt kan man läsa ´´ Förebilden till detta hus finns att hämta i franska bondbyar där 1700-talets kungligheter roade sig med att leka lantliv´´.
 
Förvildad apel på Notholmen i Tyresö
 
Kabbleka och svärdslilja i Tyresö slottspark
 
 Tulpaner i Vitabergsparken
 
 

17 maj – torsdag

 

Nu äntligen har näktergalen anlänt till Djurgården och sjunger sin märkligt vackra sång inne i Parkuddens parkliknande trädgård. Det var det som fattades för att försommaren skulle vara perfekt.

 

Vi vistades hela dagen ute i Haninge för att lyssna på föreläsningar och vandra bland mängder av tulpaner. Den här tulpanfestivalen var ett samarbete mellan Haninge kommun och det Holländska lökföretaget Verver och jag fick möjlighet att för en dag tillhöra Kungliga Djurgårdsförvaltningen…! Vi fick se härliga kompositioner av vackra tulpaner och lyssna på intressanta föreläsningar, bland annat av grus-och sandodlaren Peter Korn, som jag har haft lite svårt att förstå om jag ska vara ärlig.

 

Jag som älskar lummiga och lite stökiga romantiska trädgårdar, hur ska jag kunna ta till mig växter som trivs i sand och grus och i en karg miljö? Men efter att ha hört Peter berätta om sin trädgård och sitt intresse för växter som egentligen klarar sig helt själva, eller nästan i varje fall, så förstår jag hans passion, på något sätt. När hans alp-klipp-växter etablerat sig, behöver det ingen skötsel alls, han vattnar aldrig, sanden är ju alltid fuktig en bit ner och de få ogräs som kommer är lätt att rensa bort.  På hösten måste dock växterna klippas ned och att allt organiskt material måste avlägsnas noggrant, eftersom det inte ska bildas någon jord till dessa växter.

 

Det var en intressant dag och jag träffade flera trädgårdskompisar, bland annat jobbade Mariana Vodovosoff här i kulturhuset där vi vistades och hon var vår grupps värdinna idag. Tack Haninge och tack Djurgårdsförvaltningen för att jag fick vara med på tulpanpartyt!

 

 

18 maj – fredag

 

För en syrenälskare är Skinnarviksberget på Söder ett måste den här tiden. Högtrycket kom tillbaka även om det inte blev lika varmt som tidigare i veckan, men den klarblå himlen gjorde det helt omöjligt att ta bra bilder,  just nu när det är som vackrast i naturen och i trädgårdar. Jag tog trots allt några bilder och filmade lite med mobilen där uppe på berget, där det växer en otrolig mängd syrener, mest vita vilken jag uppskattar extra mycket.

 

Av någon anledning har vi aldrig träffats tidigare, trots att hon jobbat i Rosendals trädgård i många år. Vi hade pratat om det många gånger och idag blev det äntligen av.

Rosendals trevliga VD Tin-Tin Jersild bjöd mig och Cecilia på fika i den blommande fruktträdgården och vi hade en riktigt trevlig stund i den blommande fruktträdgården.

 

Hon berättade bland annat att Anders Stålhand hade varit där dagen innan och att hon tyckte att han och hans sällskap skulle även skulle se det jag skrivit var Stockholms vackraste plantering just nu. Det jag hade skrivit om i bloggen var Djurgårdsförvaltningens tulpanplantering uppe på Rosendalsterrassen, men hon hade missuppfattat och skickat ner dem till Rosendals slottsträdgård i stället. Nu är det fantastiskt vackert även där, men i år var det terrassens komposition som jag älskade mest.

 

Jag skrev sedan till Anders och förklarade och skickade bilder.

 

 

 
Tulpanfestival i Haninge
 
En av Ververs representanter berättade om framtidens tulpaner, att de kommer att se ut på många olika sätt.
 
 Haninge
 
 Rosendals trädgårds VD Tin-Tin Jersild bjöd på fika i den blommande fruktträdgården.
 
Rosendals trädgård, VD Tin-Tin Jersild och kommunikatör Victoria Lagne.
 

 

19 maj – lördag

 

Totalt var 20 Bichon Havanais hundar på plats i en trädgård på Värmdö och Lexus lycka var total när han fick röja runt med alla kompisar i flera timmar. Nu fick jag även träffa hans mamma Ebba, en 8 år gammal lugn och mysig liten dam som mest satt och tittade på när ungdomarna sprang sig trötta. Det blev korvgrillning och fika och hundträffen avslutades med ´´korvträdet´´.  Korvbitar stoppades in i barken på tallar och sedan släpptes hundarna ut för att kasta sig på godbitarna. Det var en trevlig och kul stund hos de gästfria värdarna och trötta återvände vi till stan.

 

 

20 maj – söndag

 

I början av veckan blommade häggen som bäst. Syrenerna och stadens alla vackra hästkastanjerna hade just börjat sin blomning. Idag såg jag att häggen har blommat färdigt för den här gången, att syrenerna har sin bästa tid, men att det faller blommor från de 150 hästkastanjerna i Tessinparken. Redan! På Gärdet gjorde min dotter och jag ett hjärta på marken av nedfallna blommor av Prunus ’Kanzan’ , det senast blommande prydnadskörsbärsträdet. Jag minns inte att den här vackraste blomperioden gått så hysteriskt fort under tidigare år. Det måste vara någon slags rekord i år. Högtrycket har verkligen skyndat på växterna att blomma klart. Inget att göra åt, det är som det är! Nu går vi i stället in i en något lugnare period.

 

För att försöka fånga något av syrenernas tid i huvudstaden, trots det hopplösa fotovädret, åket jag upp på Söder och vandrade runt en stund på Åsöberget. Tidigare i veckan var jag uppe på Skinnarviksberget på den västra delen av Södermalm, nu njöt jag av alla syrener här på den östra sidan av ön. Kvastmakartrappan brukar jag alltid besöka i syrentider och längs parkvägen bort mot Lotsgatan finns stora bestånd av syrener inne på gårdarna och i parkområdet runt omkring. Doften är berusande och när syrenerna blommar tänker jag alltid tillbaka på min koja inne i den stora syrenhäcken på gården där jag växte upp i Norrtälje.

 

I Vitabergsparken kände jag mig lite obekväm med min kamera en sådan här solig och varm söndag, då många låg på gräsytorna och solade. Det blev ett kort besök där jag mest tittade och doftade på syrenerna vid Mäster Pers gränd och Bergsprängargränd.

 

Nu packar jag väskan för en Djurgårdsvecka, som blir lite annorlunda eftersom vi åker till en ö i Östersjön på torsdag!

 

 
 Skinnarviksberget på Söder
 
Från Skinnarviksberget.
 
 Vy från Åsöberget på Söder.
 
 Vita syrener på Åsöberget.
 
 Kvastmakartrappan.
 
De 150 hästkastanjerna blommar runt Tessinparken på Gärdet.
 
 ...och jag läser vidare!

Kommentarer
Postat av: Christina GM

Underbart att följa din vecka! Du hinner verkligen med otroligt mycket även om din ambition är ännu mer...😲 Du får inte bli fototrött!! Säger bara det.. Ta en paus kanske, men det tröstar en annan att du också tycker att blomningen nu går i en rasande fart!! Whoops o allt är över... Säg inte att ni ska till Öjn!!? Botan?. Näsduksträder blommar nu! Isf. (varför duger inte PH eller PW istället för det förskräckliga PJ !!? 😲😲) Stort Tack ändå!

2018-05-20 @ 18:19:42
Postat av: Hasse Wester

Kul att du följer mig Christina! Jo vi ska till Öjn och det ska bli underbart! Just ja, näsduksträdet hade jag glömt, tack för tipset. Hälsningar P...!

2018-05-20 @ 18:30:39
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Britt

Kan bara hålla med om att allt går så fort nu att man inte riktigt hinner med, fast man är pensionär.
Det känns som att man lever i en saga, så vackert är det.
Jag tyckte det såg ut som ett riktigt Tulpanfyrverkeri du varit på.
Din Cecilia hade verkligen fått till det med tulpanerna.
Jag tackar för tipset, har allaredan Verona o nu ska dom få sällskap av Cecilias val.
Bra att du slängde listan, sådana ska man inte ha om man inte behöver.
Ha de gott på resan

2018-05-20 @ 20:01:20
Postat av: Hasse Wester

Ja tulpanerna på terrassen är så fina tillsammans Britt! Tack, nästa veckoinlägg kommer att handla en hel del om Gotland!

2018-05-20 @ 21:40:15
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ingrid Bornhäll / Mrs Marum

Bli inte fototrött, jag blir alltid glad av dina bilder! Förstår inte riktigt hur det går till, men har nu varit pensionär i 1,5 år, och har ännu inte hunnit ta mig runt "Stockholms gröna rum" Men jag har boken och nästa vår hoppas jag att jag hinner! Ser alltid fram emot dina bilder, både på FB o Insta.

2018-05-24 @ 22:48:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0