Site Meter

Vecka 6, 2018 - Vårvinterblommor

Utanför fönstret när jag vaknade en morgon ute på Blockhusudden! Jag älskar verkligen den här platsen!

5 februari - måndag

Kylan svepte ner från norr och jag begav mig ut till Djurgården för att bo en vecka på den vackra ön igen. Marken täcktes av ett tunt lager snö, men borta vid Blockhusuddens busshållplats tittade tre nyfikna vintergäck upp i snön, trots flera minusgrader. För mig är det här det allra första vårtecknet i Stockholm, eftersom jag inte vet någon annanstans i stan där vintergäcken är så tidig! Även om dessa vårens budbärare brukar blomma tidigt på Adolf Fredriks kyrkogård också.
Och visst är även trollhasselns gula trassliga små blommor, som redan visat sig i Stockholmsområdet ett tidigt vårtecken, men det är något speciellt när markens flora vaknar. Att trollhassel, kejsarolvon, snödroppar och vintergäck blommar i februari är inte alls ovanligt i huvudstaden under snöfattiga och inte alltför kalla vintrar.

Längs Djurgårdens vägar och promenadstråk beskär nu Djurgårdsförvaltningen träd och buskar. Det handlar om att stamma upp träd och att beskära buskar som har växt ut över vägarna. Lindallén på Blockhusringen hamlas nu också och under all beskärning använder förvaltningen endast batteridrivna sågar, vilket är så mycket bättre än tunga och bullriga bensinsågar. Dels väger batterisågarna mycket mindre och dels slipper den som arbetar med beskärningen att få i sig farliga avgaser. Allt fler trädgårdsmaskiner drivs nu med batteri, så som häcksågar, grästrimmer och gräsklippare, och Djurgårdsförvaltningen har verkligen förstått hur viktigt det här är!
Bra för miljön och bra för trädgårdsarbetarna!

Under mina vandringar på Djurgården kommer jag att kunna följa några byggen och anläggningar framöver. Arbetet med flodvågsmonumentet vid Blockhusudden går vidare i alla typer av väder och borta vid Biskopsudden har äntligen en ny restaurang börjat byggas på platsen där ´´En Lisa på udden´´ tidigare låg, restaurangen som brann ner till grunden 2009. Stjärnkocken och krögaren Tommy Myllymäki ska nu tillsammans med Svenska Brasserier öppna en ny topprestaurang som kommer att bli ´´Världens bästa restaurang´´, enligt dem själva. Jag längtar redan efter att få besöka en restaurang med med den målsättningen...! Det blir i varje fall skönt att något händer på platsen som varit avstängd sedan branden.
Även Djurgårdsbrunns värdshus ska tydligen byggas upp igen efter branden 1988!

Kejsarolvon på Blockhusudden 10 februari

Djurgårdsförvaltningen har hamlat lindar på Blockhusudden

6 februari - tisdag

I flera år jag suttit vid köksbordet på Blockhusudden och blickat ut mot Högberga Gård på Lidingö. Idag tog jag bilen ut till grannön och gick runt en stund i kylan. Högberga som nu är en konferensanläggning är beläget högt på ett berg varifrån utsikten är fantastisk in mot Stockholm, med Fjäderholmarna och Djurgården som första blickpunkt. Jag har varit här tidigare, en gång med Engsholms slott på en konferens och en annan gång då jag sökte jobb som trädgårdsmästare.

Idag upptäckte jag att 40 vinstockar av sorten Pinot Noir planterats på berget, den blå vindruvan som är den viktigaste druvan i röda bourgogneviner. Den klarar sig i zon 1-2, lite vågat här kanske var min första tanke, men mot berget och muren med sol hela dagen så fungerar det säkert. Vinrankorna planterades under 2016. Högberga Gård har även en egen vinfabrik och 2016 släppte de sitt första rosévin Högberga rosé. Man blir lite sugen att någon gång vara med på en vinprovning på den här vackra platsen!

Högberga Gårds huvudbyggnad, ursprungligen kallad Villa Högberga eller Villa Fåhraeus uppfördes under åren 1909-1911 (kompletterad 1916) som privatbostad för konstsamlaren Klas Fåhraeus (1863-1944), gift med skådespelerskan Olga Björkegren (1857-1950).(Wikipedia)

Apropå Wikipedia så betalade jag in 100 kr idag, för att stödja det här fantastiska digitala uppslagsverket som jag så ofta använder och som inte är ett vinstdrivande företag med annonser, utan drivs genom stöd från oss användare.

Högberga Gård på Lidingö med utsikt in mot Stockholm.

8 februari - torsdag

Vaknade till en gnistrande vacker morgon ute på Blockhusudden. Fyra minusgrader och träden var smyckade med rimfrost. Vattnet låg helt stilla, med små spridda isflak intill stranden och ut mot skärgården skiftade vattenytan i de vackraste färgerna. Från mitt frukostfönster, såg jag några fartyg glida förbi och en samling storskrakar guppade stillsamt omkring borta vid stenbryggan. Jag kan inte tänka mig en bättre start på dagen!

Idag fick jag äntligen tag i ett par svarta Blundstone i min storlek på Granngården! Nu gäller det bara att snabbt få kängorna ingådda! Jag funderar på att köra över dem med bilen några gånger...! Läs mer om Granngårdens Blundstone kängor här!

Blockhusuddens strand

Isen ligger nu nere på sjön. På torsdagen åkte jag hem till mitt näste i Bromma för att se Valencia-Barcelona i Spanska cupen,som Barcelona vann. På fredagen var jag tillbaka på Djurgården igen!

9 februari - fredag

När jag kom ner till den Japanska dammen i Bergianska trädgården, såg jag på långt håll att det lyste gult i den stora trollhasselbusken. De här gula rufsiga blommorna är alltid tacksamma att fotografera och jag kände mig nöjd när jag gick därifrån för att åka vidare ut till Djurgården. Min dotter som jobbar inne i stan tog bilder på Berzelii parks trollhasselblomning så jag slapp åka dit, tack för det kära dotter! Det känns verkligen hoppfullt med dessa första blommor som vågar slå ut mitt i vintern.

Det blev en helt strålande dag med riktig vårkänsla, solen vräkte ner över Blockhusudden och sjöfåglarna njöt i den lugna viken. Flera vandrare riggade sina kameror här nere vid bryggan och fotade strandens isformationer och vackra knölsvanar. Lexus och jag vandrade i solen och jag gick in mina nya kängor som kändes helt perfekta. När vi kom upp till Tommy Berggrens hus här på udden, visade det sig att min vandrarkompis blev nödig och satte sig och gjorde ´´tvåan´´ precis utanför Tommys hus. Jag vet inte om det var en markering från Lexus sida, om han har något emot vår stora skådespelare och regissör?  Som tur var hade jag inte glömt ´´tvåanpåsarna´´.
Jag fotade vintergäcken igen vid busshållplatsen och insåg ännu en gång att det är svårt att fånga gul färg på bild när solen gassar!

10 januari - lördag

När jag slutade på Engsholms slott i december, fick jag många härliga presenter av företaget och av mina fina arbetskamrater. Bland annat ett presentkort på Fotografiska och jag vill ännu en gång tacka mina f.d. arbetskompisar för detta. Idag tog Cecilia och jag Djurgårdsfärjan över till Slussen, för att sedan vandra ut längs Stadsgårdskajen till Fotografiska. En av utställningarna hette Fearless & Fabulous och på Fotografiskas hemsida står det - Det krävs både mod och magnetisk dragningskraft för att uppnå den position som kinesiska fotografen Chen Man idag besitter och hennes framgång är ett tydligt (kinesiskt) tecken i tiden.

Det var en uppfriskande och spännande utställning och jag fastnade framför bilden Conversation som jag inte kunde slita mig ifrån.

Uppe på caféet tog vi en räkmacka och hade turen att få bord vid de stora panoramafönstren. Det är både storslaget och avkopplande att sitta där och blicka ut över Skeppsholmen och Djurgården, se fartyg komma och gå och namnge kyrktornen i huvudstaden.

Vi började få slut på te, så vi gick bort till Hornspuckeln och köpte på oss lite goda teer innan vi tog Djurgårdsfärjan tillbaka...hem!
The Tea Centre of Stockholm är en av Stockholms många härliga tebutiker och idag blev det Söderblandning och Earl Grey special. Cecilia köpte även Semla-te som de gillar ute på Blockhusudden!

Trollhassel i Bergianska trädgården 9 februari

Trollhasseln blommade även i Berzelii park den 9 februari

Jag blev varm i hjärtat av vintergäcken vid Blockhusuddens busshållplats den 9 februari

The Tea Centre of Stockholm på Hornsgatan 46.

Dagens teskörd...

Caféet på Fotografiska!!!

Fotografiska. Nick Veaseys utställning med röntgen fotografier var spännande och mycket märkligt. Den här tulpanen var en av mina favoirter här på Fotografiska idag!

Nick Veasey

Conversation av Chen Man. En bild som jag inte kunde slita mig ifrån! Jag vill veta vad deras samtal handlar om!

Djurgården bjuder inte bara på vackra strandpromenader. Skogarna på ön gör oss vandrare lugna!