Site Meter

Vecka 50, 2018 - Julresa till 3 länder

10 december – måndag

I helgen kom min dotter hem från Schweiz, där hon vistats några dagar i Basel tillsammans med sin halvsyster. Basel i Schweiz ligger precis på gränsen till både Tyskland och Frankrike, där städer och byar nu har smyckats med julprydnader – extra allt! Colmar i Frankrike såg ut som en julpyntad sagostad och är tydligen en av de mest jul-smyckade platserna i Europa. Det är väldigt lätt att förflytta sig mellan de tre länderna, vilket de också gjorde.

I morgon kommer Cecilia och jag att göra samma resa, då hon fått den största delen av vistelsen av mig i julklapp. Vi kommer dock även att lägga till Strasbourg i Frankrike under vår resa. Cecilia älskar julen och hon är även född på julafton, så jag tror nog att hon kommer att tycka om den här resan. Hon kommer också att bli huvudansvarig för fotograferingen under den här julresan!

11 december – tisdag

Skrivet 07.30

Jag ska erkänna att jag verkligen inte är någon cool resenär, trots att jag reser ganska mycket. Ikväll reser Cecilia och jag till Basel i Schweiz och jag hade såklart lite svårt att somna igår. Tankarna bar iväg till flygplatser och tågstationer och att all planering ska stämma. Det är ju väldigt sällan jag åker på charterresor, utan på mina resor får man själv se till att komma på rätt buss/tåg och att hitta till hotellet och som den här gången, sent på kvällen. Som tur är har min reseplanerande dotter även pusslat ihop den här resan, så egentligen borde jag inte vara orolig alls!

Just när vi landat på Basel-Mulhouse-Freiburgs flygplats vid niotiden på kvällen och fick igång mobilerna, möttes vi av nyheten att ett terrordåd begåtts i Strasbourg samtidigt som vi flög. Det som kändes skrämmande var att vi hade tänkt besöka julmarknaden i Strasbourg, där nu fyra människor skjutits till döds och många skadats allvarligt, av en ensam 29-årig terrorist. Skakade av händelsen tog vi bussen från flygplatsen som ligger i Frankrike och åkte 6 kilometer till Schweiz och Basel där vi skulle bo. Innan vi somnade fick vi planera om vår vistelse, men vi bestämde också att händelsen trots allt inte skulle förstöra den här resan som var min julklapp till Cecilia.

12 december – onsdag

Vi vandrade in till Basels stadskärna på morgonen och gick via det mysiga området vid St. Alban där en liten kanal som flöt invid de vackra korsvirkeshusen förde oss ner till Rhen som är Västeuropas största flod. Den flyter från Alperna och Bodensjön i Schweiz, genom Tyskland, Frankrike, Nederländerna och har sitt utlopp i Nordsjön. Vi kom upp till katedralen vid Münsterplatz, där en av alla julmarknader fanns, med mängder av stånd där det såldes allt man kan tänka sig i julprydnader. Cecilia glittrade ikapp med julkulor, julstjärnor och tomtar och vi åt en sen frukost innan vi fortsatte till de andra marknaderna intill.

Det blev varsin mugg med Glühwein vid den största julmarknaden, där Cecilia hittade en julkula som liknade Lexus. Vi gick sakta omkring i den mysiga stadskärnan och det var någon minusgrad, men ingen snö. Basel är en helt fantastisk spårvagns-stad och vi lärde oss de linjer som vi behövde till hotellet och tågstationen. Efter att ha vilat benen på hotellet under eftermiddagen, åkte vi spårvagn 15 in till stan igen för att se på den vackra julbelysningen och vi åt också middag på en mysig restaurang.

Colmar brukar kallas Lilla Venedig, där floden La Lauch rinner genom staden.

13 december – torsdag

Som vanligt blir jag ganska stressad på flygplatser och tågstationer och har ofta svårt att fokusera på alla informationstavlor, men Cecilia har som tur är inte samma problem, så till slut satt vi på tåget som tog oss till Colmar i Frankrike. Colmar är en av Europas juligaste städer och var huvudmålet på vår resa. Tanken var att vi först skulle åka till Strasbourg och sedan besöka Colmar på hemvägen, men efter terrordådet fick vi ändra planer. Jag läste även i tidningen  att julmarknaden i Strasbourg nu hade stängt.

I Colmar blev jag förälskad av de fantastiska och sagoliknande husen som kantade gatorna och kanalen som flöt genom den underbara lilla staden. Här var det verkligen ´´mer jul´´ och för mig som ju inte direkt är någon julälskare, blev det ändå en mycket trevlig vistelse bland alla galet pyntade hus. Jag gladdes även åt att mitt sällskap trivdes så gott i allt detta överflöd av julprydnader och julstånd, där tjocka mössor var väldigt populärt. Cecilia köpte en röd glittrande och till och med jag köpte en varm skön mössa som jag gömde mig i.

Vi hade planerat att stanna hela dagen så att vi skulle få se stadens julbelysning i mörkret, men det blev en alldeles för lång väntan och vi frös i minusgraderna, så vi tog tåget tillbaka till Basel innan mörkret. Det blev en underbar och rolig dag och efter två intensiva dagar med runt 17 000 steg under stadsvandringarna, väntar nu en avslappnande sista dag på resan.

Smyckade hus i Colmar!

Cecilia trivdes i Colmar!

Nästan mörkt

Julmarknad vid katedralen i Basel

Cecilia studerar julsaker i Basel

I en blomsteraffär

Rock-gata i Basel

Messeplatz

14 december – fredag

Spårvagn 10 tog oss till tågstationen Bahnhof SBB, där vi köpte biljetter till den lilla staden Rheinfelden med elva tusen invånare, som ligger 15 minuters tågresa från Basel. På tåget åt vi varsin stor baguette och balanserade med kaffe och te vid våra platser. Under hela den här resan befann vi oss på gränsen mellan Schweiz, Frankrike och Tyskland och i Rheinfelden skiljde endast en bro över Rhen, till Tyskland. Självklart gick vi över bron för att ta några steg i Tyskland, så att vi kunde säga att vi varit i tre länder under samma resa!

Rheinfelden visade sig vara en mycket mysig medeltida stad med sin stadsmur som omslöt den gamla delen av staden. Vi gick den långa gatan med julpyntade hus och butiker och ut genom stadsmuren, genom en park med gigantiska cypresser, bort mot Sole Uno, som är det spa där vi skulle tillbringa den är dagen. Vi hade fått vistelsen i julklapp av min dotter, som ju veckan innan var här och blev mycket förtjust i spaanläggningen, med många underbart varma bassänger.

Till saken hör att jag i vanliga fall har fullständig skräck för sådan här platser, men nu hade jag bestämt mig för att släppa på mina rädslor. Vi checkade in, bytte om och började prova alla dessa varma bad. Det var en helt ljuvlig känsla att sjunka ner i vattnet och det här kom att bli dagen då jag helt plötsligt började tycka mycket om att slappna av på ett spa. Det fanns som sagt många olika bassänger och det stora utomhusbadet med varmt vatten var fantastiskt. Vi blev lite som barn på nytt när vi i en rund anläggning for runt med hjälp av vattenströmmen. Apropå barn, så fanns det inga barn alls här! Inget skrik och plaskande, utan allt var stilla och mycket avslappnande.

En av de mest avslappnande platserna, var den stora bassängen med saltvatten som låg en trappa ner, där vi i dämpad belysning flöt omkring en lång stund, där stillsam pianomusik under vattnet fick oss att fullständigt slappna av. Aldrig tidigare har jag känt mig så lugn.

Min dotter och jag hade även gett Cecilia en födelsedagspresent, eftersom hon fyller år på julafton. Hon fick 50 minuters aromamassage, som hon tyckte mycket om. Under tiden flöt jag omkring i saltvatten, simmade i den största varma bassängen och tog en kaffe i en vilstol.

På väg från spat in mot staden igen, gick vi som i ett skönt rus av välbehag. Underbart avslappnade och nöjda, tog vi tåget tillbaka till Basel där vi avslutade dagen med god Thaimat och vin på Mr. Wong!

Stort tack kära dotter för julklappen!!!

I tidningarna läste vi att terroristen nu skjutits till döds av polis.

15 december – lördag

Nöjda med en rolig och skön resa, tog vi plats på flyget och bussen som tog oss hem till Stockholm igen.

Nästan alla bilder i det här blogginlägget har Cecilia tagit"

Platankramare

Bron mellan Schweiz och Tyskland i Rheinfelden

Den enorma cypressen i parken i Rheinfelden - syns jag?

Eftersom vi inte kunde ta några bilder på spaanläggningen, så lånar jag några bilder från Internet! Här är utomhusbassängen och den roliga simkarusellen...

Saltvattenbassängen

(null)
 I Dagens Nyheter den 23 december var det ett stort reportage om Colmars julmarknad!