Site Meter

Vecka 47, 2018 - Liljekonvaljer och amaryllis

Amaryllis 'Queen Silvia' i Slottsträdgården Ulriksdal
 
Lexus blommar tillsammans med amaryllis!
 
Amaryllis 'Rilona' 
 
 Amaryllis 'Temptation' 
 

 

 

19 november - måndag

 

Tillbaka på Blockhusudden.

 

Lexus och jag vandrade runt Kaknäs elljusspår, en sträcka på några kilometer i skog med kuperad terräng vid Kaknästornet. Ingen långvandring alltså, men en skön stund i skogen där vi några gånger blev omsprungna av joggare, men inte en enda hund såg vi längs spåret. Skönt! Kaknäs är ju mest känd för Kaknästornet, men här finns även gravfält från järnåldern.

 

Den mycket lågt gående solen bröt igenom de tunga grå molnen vid några tillfällen, vilket  kändes uppiggande. Och mitt i det annars så grå och mörka, tänkte jag att det bara är 32 dagar kvar till vintersolståndet. Då vänder ljuset. Vänder åt rätt håll!

 

 

 

20 november - tisdag

 

Det finns ganska stora skogar på Djurgården, i varje fall med Stockholms mått mätt. Skogar som fram till mitten av 1700-talet var jaktmarker för kungen och jag visste inte att så stora skogsområden existerade, när jag för tre och ett halvt år sedan började vistas oftare på ön. Tidigare hade jag som de flesta, endast vandrat utefter de vackra stränderna.

 

Under morgonvandringen i skogen lyssnade jag vidare på Ulf Lundells bok ´´Vardagar´´ och tänkte att just den här dag fyllde författaren och uppläsaren 69 år. Jag har följt Uffe sedan 1975 då han var 26 år och hans första skiva Vargmåne släpptes. Året efter kom det stora genombrott som författare, då succéromanen Jack gavs ut.

 

Att naturens och trädgårdarnas alla träd nu har tappat sina löv och står helt nakna, försöker jag vänja mig med och lovar att inte börja räkna månader, veckor och dagar till vårens ankomst. Det blir för knäckande! Försöker i stället se det som är positivt nu, som att Djurgårdsförvaltningen vid Rosendals slott, har börjat pynta inför kommande högtid och slottsträdgården har i år fått en 8 meter hög julgran. Jag är verkligen inte någon älskare av julen, men gläds med andra som tindrar...

 

Räfsade löv på tomten. Saknade båttrafiken ute på fjärden. Endast Siljas vita skepp glider fram borta vid Lidingö och så pendlarbåten, som året runt går mellan staden och Lidingö. På morgnarna när den anländer till Blockhusuddens brygga, är fördäcket packad med cyklar. Cyklisterna kommer nog från Nackasidan och fortsätter här sin färd till jobbet med cykel.

 

 

 
Efter fikat i Bosse Rappnes Slottsträdgården Ulriksdal! Gott var det!
 
 Lexus kan ju inte vara nere på golvet hela tiden...
 
Julfint i Slottsträdgården Ulriksdal 

 

 

21 november - onsdag

 

Vi gick skogsstigarna idag igen. Ridvägen vid Isbladskärret mot Manilla och vitsippsstigen tillbaka till Blockhusudden. Folk med stora lösspringande hundar håller sig helst längs stränderna. Lexus och jag vill vara ifred när vi vandrar! Jag läste om en pudel på Östermalm som var nära att dö när en lös hund bitit sig fast och vägrade släppa taget trots att människor försökte slita bort hunden. I tio minuter hade hunden sitt grepp om pudeln. Ja, alla som följt min veckodagbok i år vet vad jag tycker om lösspringande hundar!

 

Lyssnade klart på Uffes bok och har ingen aning om vad jag nu ska välja bland Storytels enorma bibliotek med ljudböcker. Funderar lite på Sven Wikbergs bok om Gustav Vasa, men jag vet inte. Kanske att jag startar om ännu en gång med Fogelströms böcker, som Helge Skog läser. Jag har tappat räkningen hur många gånger jag har läst och lyssnat på serien med Vävarnas barn, Krigens barn, Vitabergens barn, Mina drömmars stad, Barn av sin stad, Minns du den stad, I en förvandlad stad och Stad i världen. Några familjers öden och historia i Stockholm, som stäcker sig från 1749 fram till 1968.

 

C hade ärenden i Åkeshov på eftermiddagen och då passade Lexus och jag på att vandra en stund i Åkeshovs slottspark.

 

 
 
 Julkväll i Rosendals trädgård
 
 
 

  

23 november - fredag

 

Kattugglan borta vid Hundudden hördes tydligt igår kväll då fullmånens sken jagade bort mörkret här ute på udden, när Lexus och jag tog dagens sista vandring runt Parkudden.

 

Flera minusgrader idag och jag frös trots varma kläder. Kylan kryper in i varje vrå av kroppen, men händerna och fötterna är mest frusna. Black friday idag och folk handlar hysteriskt. Programteamet som gör TV-programmet Lyxfällan, gnuggar händerna! Jag handlar inget!

 

Jag börjar längta till 1 januari, då vi har ett nytt orört år framför oss. Är lite trött på det här året nu, som har varit fantastiskt på alla sätt, men nu börjar det kännas trögt i mörkret. Behöver en omstart! Behöver höra de där första talgoxarna som börjar sjunga mitt i vintern, som ett tecken på att vi är på väg mot en levande natur igen. Som tur är har vi en rolig och annorlunda resa om några veckor, som vi ser fram mot!

 

När mörkret lade sig över Djurgården, åkte vi bort till Rosendals trädgård för att uppleva deras julkväll, med vinterprydda växthus och matställen som var öppna till åtta. Vi fikade och musik på lagom ljudnivå fyllde de vackra växthusen.

 

 

24 november - lördag

 

Marken var täckt av ett tunt lager snö när vi tittade ut på morgonen. Det kändes ljust och uppfriskande i den mörka tid vi nu befinner oss i. Efter långfrukosten vandrade vi tillsammans med Lexus längs kanalen och in i skogen på prinsessan Victorias kärleksstig. Såg två sångsvanar i viken. Minusgraderna kändes och jag måste verkligen börja med mössa nu - eller lämna landet för varmare breddgrader och återvända i april tillsammans med näktergalen!

 

Vid lunchtid besökte vi Bosse Rappnes Slottsträdgården Ulriksdal, för att fika och se på och köpa julblommor. Liljekonvaljerna gjorde min dag!

 

Det börjar redan bli julfint i huset på Blockhusudden!

 

Brommavecka väntar!

 

 

 

Gärdets hästar

 Grinsdstugan vid Djurgårdsbrunn, byggd på 1830-talet i nygotisk stil.
 
 Blåsippor som är redo att klara av den isande kalla nordiska vintern, för att sedan i april sprida vårkänslor här på Blockhusudden.
 
Hemma i Brommanästet

 
 

Kommentarer
Postat av: Britt

Tack för att du startar med mina favoritblommor.
Jag brukar börja räkna ner tiden till liljekonvaljerna i februari-mars.
Enligt mig är Lexus den vackraste "blomman" av alla.
Är enig med dig ang Black Friday, sätter inte min fot i en affär den dagen.
Ha de bra i kylan denna veckan hemma i Bromma

2018-11-25 @ 19:07:50
Postat av: Hasse Wester

Ja visste är liljekonvaljer underbara Britt! Då är vi överens om Lexus...Ha en fin vecka du också.

2018-11-25 @ 19:30:04
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Liza Hansson

Jag kan nästan känna doften av konvaljerna genom datorn. Varför finns det inte doftdator? De är ju så duktiga på allt tekniskt nu för tiden. :) Längtar verkligen till vintersolståndet, mörkret gör mig en aning nere fast lite bättre är det med det lilla snötäcke som nu finns. Lexus gör sig verkligen bra på foto han verkar vara en mycket behaglig hund. Ha de bra under Brommaveckan.

2018-11-26 @ 08:08:47
Postat av: Hasse Wester

Lexus är verkligen behaglig och fin på alla sätt Liza! Jag kunde aldrig tro att jag skulle tycka om en hund så mycket! Ha en fin vecka du också!

2018-11-26 @ 08:57:45
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ove & Christina

Av alla bilder på denne urcharmige gentleman Lexus så är den när han slickar sig om munnen Topp 10! 😋 // Vet du, på tal om bok! 😊 Nu ges det ut en bok här i stan som heter ”Norrköpingsmiljöer Då & Nu” av Gunnar Hagberg, nt, (Norrköpings Tidningar) .... Tänker Sthlm... Ha en trevlig helg!

2018-11-30 @ 19:11:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0