Site Meter

Vecka 1, 2018 - Kungsholmen runt

 Ormbunksrummet i Edvard Andersons växthus onsdag 3 januari
 

1 januari - måndag

 

Regnet föll tungt över huvudstaden den här första dagen på året. Mitt första fria år har nu äntligen inletts och jag vaknade utsövd ute på Blockhusudden efter en lugn och trevlig nyårsafton tillsammans med mina allra käraste. Innan jag klev ur sängen funderade jag lite på det kommande året. Friheten har jag sett fram mot länge, men flera undrar fortfarande om det inte kommer att bli tråkigt att inte ha ett arbete att åka till. Jag har ingen aning. Det visar sig…

Att vandra i trädgårdar med min kamera, är något jag kommer att göra oftare nu när jag inte längre har ett arbete att sköta. Jag kommer att läsa, skriva och resa betydligt mer nu när jag har tid över och jag kommer även att vara mer hos Cecilia ute på Djurgården där jag ska att sköta om hennes vackra trädgård. Trädgården kommer jag att vårda och sköta med kärlek och glädje. Det vore nog inte så klokt att den f.d. Slottsträdgårdsmästaren helt plötsligt skulle sluta med allt trädgårdsarbete, efter 48 år i trädgårdar. 

Nu längtar jag efter långa stadsvandringar igen, men innan dess ska jag ta hand om min lägenhet, så nu blir det några dagar med storstädning!

 

2 januari – tisdag

 

Vardagen är här igen efter alla kravfyllda och överkänsliga helger, vilket känns oerhört skönt. Först nu kan jag börja andas normalt igen och njuta av årets första orörda dagar. Mitt nyårslöfte är att lära mig sova lite längre på morgnarna och det har jag verkligen lyckats med under en tid nu.

När jag öppnade min Facebook på morgonen, såg jag att trädgårdsmästaren på Waldemarsudde, Marina Rydberg hade skrivit ´’ Man saknar dig och de tidiga morgoninläggen redan kompis! Men unnar dig en God morgon ändå såklart!´´ .

Det värmde lite i hjärtat!

 

3 januari - onsdag

 

Doften som slog emot oss när vi klev in i Medelhavshallen, var gudomlig. Det doftade vår och natur som det gör utomlands och jag stod helt stilla en stund för att supa in allt det goda. Besöket i Edvard Andersons växthus fick mig att vakna till liv igen, efter denna mörka vinter i Stockholm, då jag för första gången sedan jag var barn, längtar efter snö. Nu när jag inte längre behöver köra sju mil till jobbet, i mörker, oväder och halka, nu när jag kan vända mig om i sängen och sova en stund till!

Medelhavshallen är för mig det viktigaste rummet i detta stora vackra växthus i Bergianska trädgården. Grosshandlare Edvard Anderson (1865-1936) lät testamentera pengar till Kungliga Vetenskapsakademin, så att denna oas i Stockholm kunde uppföras och invigas 1995. Tack så mycket för det Edvard!

När vintern är som mest sträng, eller då mörkret tynger oss som mest, är det en fröjd att få ta av sig vinterjackan och strosa omkring i de sju olika varma växthushallarna – Medelhavshallen, Sydafrika, Australien, Palmhallen, Tropikrummet, Kalifornien och Ormbunksrummet. I de olika rummen finns cafébord utställda på vissa platser, där man kan slå sig ner och njuta av en fika, omgärdad av växter från hela världen. Idag blev jag lugn och hoppfull av att få tillbringa en stund i värmen bland alla dessa växter.

I Ormbunksrummet blommade den håriga pussmunnen (Nematanthus strigillosus) och efter alla besök här hos Edvard, känns det som om många av alla dessa växter har blivit mina kompisar.

 
 
 Morgon i mitt näste i Bromma

 

4 januari – torsdag

 

Regnet piskade ner över stan och jag stannade kvar hemma i mitt varma näste. Ordnade med bilder, började skriva om Stockholms bergsparker, läste, drack te! Såg två avsnitt av På spåret, som jag missat. Började känna av friheten och jag blev nästan rädd av att jag har det för bra…! Vad är haken?

Såg Barcelona i spanska cupen hemma hos dottern!

 

5 januari – fredag

 

När det började ljusna över vår huvudstad, hängde jag på mig kameraväskan, vandrade över till Kungsholmen i regnet och njöt av den där frihetskänslan som jag har så stort behov av. Jag har under en tid känt en längtan efter att få vandra och fotografera igen, men det är egentligen inte alls rätt årstid nu för en trädgårdsfotograf, men trots regnet och den gråbruna omgivningen, var det riktigt skönt att få långvandra igen efter alla helger.

På Kronobergsgatan 41 fikade jag på Två systrar och en kock där både kaffe och macka smakade mycket gott! Hit kommer jag att återvända, var så säkra systrar och kock!

 

Jag passerade Stadshusets innergård där det alltid finns stora grupper av turister som försöker fånga allt de ser med sin kamera.

Borta vid Norr Mälarstrands parkstråk såg jag att de börjat renovera den långa strandparken i etapper. Det blir bland annat nya möbler, ny belysning, träd och buskar. Allt ska vara klart 2019. Entreprenör är Bite AB. Bra och spännande! Holger Blom och Erik Glemme skulle nog också ha gillatrenoveringen! De två som en gång i början av 1940-talet utformade denna vackra gröna strandpromenad.

 

6 januari – lördag

 

Biodag! Solsidan! Gillade!

 

 

 Nästa kommer jag att vara på Djurgården!

 

 Vandring runt Kungsholmen fredag 5 januari. Här är Hornsbergs strand.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Härlig läsning, jag känner att det börjar sjunka in hos dig att du faktiskt är ledig numera.
Varför? Jo, detta med att du undrar vad haken är för att du ska kunna få ha det så här gott i livet.
Det var något maken o jag också undrade över i början.
Bara denna känslan när regnet piskar på rutan o det viner runt knuten o man bara konstaterar fakta o vänder sig om o somnar om.
Det är frihet.
Låter gott med dina olika "värmerum" du besöker i vinter.
Ha de gott

Hälsningar
Britt

2018-01-07 @ 15:29:23
Postat av: Hasse Wester

Jo men det tar nog ett ta att förstå friheten efter att ha jobbat sedan jag ar 16 år. Det blir nog bra det här Britt!

2018-01-07 @ 18:36:35
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Pia Ruthgård

Hej
Skulle ju också gått i pension vid årsskiftet, men blev kvar på deltid även i januari. Försöker se det positiva i att trappa ned med deltid en månad ist för att tvärsluta.
Blir glad när jag läser om din nyvunna frihet, längtar som en tok till detta. De allra första fröna är sådda på fönsterbrädan, och tänk att vara ledig hela den sköna våren, som annars svischat förbi i ett nafs 🤗😂.

2018-01-07 @ 18:52:51
Postat av: Janicke

Fin vecka!
Håller med, Anderssons är en fantastisk oas alla årstider men särskilt på vintern.

2018-01-07 @ 19:20:58
URL: http://https://janicke365.blogspot.se/
Postat av: Hasse Wester

Det är nog klokt att trappa ner Pia! Du har något att se fram mot!

2018-01-07 @ 20:36:13
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Hasse Wester

Så är det Janicke!

2018-01-07 @ 20:36:34
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ramona Källström

Du är såååå himla duktig att skriva och jag är lite avis betr skrivdisciplin! Jag kan få skrivanfall och då blir det många sidor på en gång. Det är inte så gångbart nuförtiden. Ser fram emot att följa dig. Vilken omställning för dig - men enbart positiv. Njut av varje sekund. Om ett år eller så, tas seniorlivet för givet men det blir inte sämre för det kan jag intyga.
Ramona

2018-01-08 @ 14:40:23
Postat av: Hasse Wester

Tack min bästa bloggföljare Ramona! Ja men vi får se hur länge dagboks-disciplinen håller i sig...! Jag njuter vidare!

2018-01-08 @ 15:49:41
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: gun

Låter som du haft en fin vecka och att du njuter i fulla drag:). Kan bli lite avundsjuk när du skriver att du kan bara somna om när vädret är dåligt.... här är det från i morgon att bara hoppa upp ur sängen när klockan skräller igång oavsett väder för att köra till jobbet!
Du får ha en fin vecka.
gun

2018-01-08 @ 18:44:56
URL: http://anthilias.bloggplatsen.se
Postat av: Hasse Wester

Ja än så länge känns det perfekt Gun. Ha en fin vecka du också trots jobb!

2018-01-08 @ 19:04:44
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0