Site Meter

Vecka 38, 2018 - Ljudboksguidning i Gamla Stan

 Stortorget i Gamla Stan. Årets sista glass? 
 
 Brommabalkongen blommar vidare!
 
 Lässtund hemma i Brommanästet.
 
 Min by i Traneberg till vänster i bild.
 

 

17 september – måndag

 

Brommaveckan inleddes med nattligt regn.

På morgonen läste jag en insändare i Östermalmsnytt om fåren på Djurgården, hur de skitar ner något fruktansvärt. Personen som skrev insändarbrevet jämförde med hundägarna, som med bajspåsar lydigt plockar upp efter sina hundar och samtidigt går hundratals får och skitar ner parkmarkerna och alla tycker att det är så mysigt. Jag har aldrig tänkt på det här problemet, utan bara tyckt att det ser trevligt ut med alla betande får. Något att fundera på…

 

Jag tog 6:ans buss från Odenplan ut till Norra Djurgårdsstaden, där bygget fortsätter längs Husarviken ut mot Lilla Värtan. I år har ännu några gårdar blivit färdiga och det är alltid lika spännande att se trädgårdsanläggningarna och vilka växter som använts. Idag kände jag mig mer positiv än under tidigare besök i Norra Djurgårdsstaden. Här satsas det oerhört mycket på växter, både längs gatorna, på torgen och inne på gårdarna i den här nya stadsdelen. Spännande växter har använts, både vad gäller träd, buskar och perenner och inne på många gårdar har man ofta planterat på ett ganska fritt och lekfullt sätt, inte alls så strikt och grupperat som det brukar vara vid nyanläggningar. 

 

Längs gatorna finns nyplanterade ekar och björkar och många nya sorter som inte är så vanliga som gatuträd. Jag vet inte att jag sett en enda lind här, trädet som växer längs nästan alla gator i innerstaden. Det känns mycket bra och jag måste komma ihåg att åka ut hit i vår när träden blommar. Jag återkommer med vad det är för träd som använts, i ett blogginlägg framöver. Jag tyckte till och med att många av husen hade en ganska kul arkitektur idag. Kanske att jag bara var på ett ovanligt bra humör den här dagen? Riktigt gott kaffe drack jag på Creperie Blanche  som ligger i hörnet Jaktgatan-Fågelhundsgatan.

 

 

När jag på hemvägen landade på Odenplan vandrade jag ut på Norrtullsgatan tills jag kom fram till Borgerskapets gamla enkehus vid nr, 45. Under ett år i slutet av 70-talet bodde jag på Norrtullsgatan 57 och trots det har jag aldrig besökt trädgården eller parken bakom enkehuset. Av en händelse läste jag på Stockholms stads hemsida om hur trädgården i år renoveras och jag blev såklart nyfiken. Så idag var det första gången som jag tittade in här bakom det vackra huset och det var full aktivitet med att slutföra renoveringen med nya murar mm. Nästa år ska jag besöka den här platsen igen. I trädgården finns ett Guttaperkaträd (Eucommia ulmoldes) och två stycken Pagodkorneller (Cornus controversa)

 

 

 

18 september – tisdag

 

Efter att ha tagit tvärbanan hemifrån Alvik mot Hammarby Sjöstad, gick jag Hammarby Allé fram och tänkte att det nu faktiskt ser ut som en stadsgata, så som var tanken från början. Här finns affärer av alla slag och många restauranger och caféer. Hammarby sjöstad sägs ju vara en utvidgning av Stockholms innerstad, men jag har ändå svårt att se det här området som en del av innerstaden, även om det tillhör Södermalms stadsdelsområde.

 

Igår besökte jag Norra Djurgårdsstaden som har liknande ambitioner - att bli hopkopplat med innerstaden och området tillhör ju faktiskt stadsdelsområdet Östermalm. Jag tycker inte heller att det här nya området känns som en innerstadsdel. Men nu är ju Norra Djurgårdsstaden långt ifrån färdigt, så vem vet, till sist kanske både Hammarby sjöstad och Norra Djurgårdsstaden ses som delar av Stockholms innerstad.

 

Det är lite intressant att jämföra de här två områdena. De första husen i Hammarby sjöstad var inflyttningsklara 1994, det var på Tullgårdsgatan och arkitekturen var inspirerad av Norr Mälarstrands hus funkishus. De första husen i Norra Djurgårdsstaden var klara 2012 och det märks att det hänt mycket vad gäller arkitektur och användandet av växter på de här 18 åren. Första gången jag besökte Norra Djurgårdsstaden blev jag nästan chockad av alla märkliga byggnader och det verkades som om olika arkitekter har fått leka med sina idéer fullt ut – utan spärrar. Nu tycker jag att det är ganska kul med alla märkliga fasader både vad gäller form och färg. I Hammarby sjöstad är inte arkitekturen lika vågad.

 

Längs de stora alléerna i Sjöstan har man traditionellt använt lindar, medan det i Norra Djurgårdsstaden finns mängder av olika trädslag bland annat inhemska sorter som ek och björk, men även mer exotiska inslag som katalpa , korstörne och magnolia. Nu finns där ännu inte några liknande stora allégator som i Sjöstan, där jag förstår att lindar använts eftersom det är ett säkert kort. Det är mer naturligt att ´´chansa´´  med nyare sorter på korta gator, än på långa alléer. Vissa gårdar i Norra Djurgårdsstaden är riktigt fina med mängder av spännande träd, buskar och perenner, som ibland planterats på ett friare sätt och inte så strikt som vanligt är på bostadsgårdar. Gårdarna i Sjöstan är mer traditionellt utformade med mycket häckar av måbär, avenbok och den i mitt tycke hemska lagerhäggen, även om det säkert finns fantasifulla anläggningar på vissa gårdar – jag har inte sett alla. Men det jag älskar med hela Sjöstan är att det har fullkomligt bombats med körsbärsträd, både vid stora Lumatorget, längs mindre gator och inne på gårdarna. Den långa ´´bäcken´´ med gångbroar som går inne bland bostadshusen från Lumaparken ända fram till Hammarby fabriksväg är fantastisk vacker. Längs hela bäcken växer körsbärsträd och jag bara måste komma ihåg att åka ut dit i vår och fotografera.

 

Nåväl, det här är två spännande områden där det är svindyrt att bo och även om det vore billigt så skulle jag personligen inte passa in i dessa tätbyggda områden, där man kommer väldigt nära sina grannar. Men jag kommer att fortsätta vandra här och se hur växtligheten frodas. I Norra Djurgårdstaden har bygget bara nått halvvägs eller kanske inte ens det och det finns mycket kvar att upptäcka där framöver.

 

Jag tycker om att åka spårvagn ovan jord, i stället för att ta sig fram i mörka tunnlar med tunnelbanan. På väg från Sjöstan, gick jag av vid Gullmarsplan och tog tunnelbanan till Slussen och gick sedan bort till Krukmakargatan, där jag fotograferade Korstörne som där använts som gatuträd. Vidare in till City för att fota samma sorts träd på Norrlandsgatan vid PK-huset, Korstörne är ett mycket fint gatuträd. Jag passade även på att ta bilder av de 17 Manna-askarna som växer längs Mäster Samuelsgatan och Regeringsgatan, trots att de inte blommar nu – jag får försöka komma ihåg att fota dem i blomning nästa år. Det är mycket spännande med alla nya trädsorter som nu börjat användas allt mer i vår stad.

 

Vid Sergels torg fick jag en känsla som jag aldrig tidigare fått här på mitt hat-område i Stockholm. Nu när spårvagnarna har börjat gå ända fram till Centralstationen och Klarabergsgatan har blivit bilfri, så har plötsligt den här delen av City blivit ganska ok att vistas på. Det är dock verkligen en miljö som inte alls tilltalar mig, men jämfört med tidigare när det kryllade av bilar här, så var det nästan trevligt idag och nu har även den stora massan av turister äntligen lämnat stan…

 

Biltrafiken får fortfarande runda fontänen från Sveavägen och ner Hamngatan, men eftersom genomfarten till Klarabergsgatan nu är strypt, är det väldigt lite trafik i området. I varje fall idag. Jag antar att Stefan Sauk hatar omläggningen, eftersom han nu inte kan köra bil här. Själv tycker jag om att nu kunna vistas på platsen, som jag tidigare tyckte mycket illa om och nu behöver jag i varje fall inte ta omvägar när jag ska passera platsen. Planteringen av alla kinesträd utefter Klarabergsgatan på Åhlenssidan, är ju också helt strålande!

 

 

Ombyggnaden av Sergelhuset/SEB-huset och två andra fastigheter vid Segels torg och mot Malmskillnadsgatan, kommer säkert också att bidra till att hela den här City-platsen blir trevligare att vistas på. Där ska det nu bland annat bli 32 bostäder, hotell, butiker och en soltrappa ner mot Sveavägen/Hamngatan.

 

 

Gamla Stan

 
 Österlånggatan i Gamla Stan, nedanför Köpmantorget med grönskande Avenbokar.
 
Runstenen från tiden 1070-1100, i korsningen Prästgatan-Kåkbrinken i Gamla Stan. Skyddad av en hörn-kanon!
 
 Gränsstenen som markerar gränsen mellan Uppland och Södermanland mitt i Gamla Stan på Västerlånggatan 27. Nu går gränsen vid Slussen och hela Gamla Stan tillhör Uppland!
 
 

 

19 september – onsdag

 

 

Tema nya bostadsområden i Stockholm fortsätter och idag besökte jag Annedal, det nya stora området med 2000 lägenheter, som ligger utefter Bällstaån i Sundbyberg, från Bällsta bro bort mot Solvalla.

 

Här har gatorna fått namn efter svenska barnböcker och heter bland annat Pippi Långstrumps gata, Ronja Rövardotters stig, Emils gata och Suddegummans gata, men där slutar idyllen. Jag kände att jag har fått nog av nybyggda bostadsområden, där arkitekter som vägrar att rita människovänliga hus, får härja fritt. Resultatet här blev iskallt! Det har gjorts försök att skapa lite mys med stora trädäck och bryggor utefter Bällstaån och visst gillade jag den blå bron över ån, men det kändes skönt att komma hem till gamla Traneberg igen, där människor inte bor så nära varandra, i husen som är placerade i naturmark och där det alltid är nära till sjön.

 

 

 

20 september – torsdag

 

 

Jag gick Kåkbrinken upp mot Stortorget i Gamla Stan och mitt mål var Slottsbacken framför Kungliga slottet. Jag hade länge tänkt att jag skulle bli guidad genom Gamla Stan av Martin Stugart, med hjälp av hans ljudbok och idag skulle det äntligen bli av. Det var ganska lugnt på torg och i gränderna idag och jag startade min lyssning och strosade sakta omkring på slottsbacken samtidigt som historia om platsen strömmade ur hörlurarna. Obelisken som kom på tal, är just nu nedplockad för renovering och ska åter komma på plats 2019 och Karl XIV Johans ryttarstaty som förr var placerad vid Slussen men som flyttades på grund av Slussens ombyggnad, står nu här framför slottet och det byggs i år en ny sockel år statyn, som skapades av Bengt Erland Fogelberg 1847-1851.

 

Den här placeringen är väl helt perfekt åt vår första Bernadotte! Men tydligen är det ännu inte beslutat om vad som ska hända med ryttarstatyn, om den ska tillbaka till nya Slussen om 8 år när allt nya elände blir klart där, eller om den blir kvar här på slottsbacken, vilket jag tycker är den absolut bästa platsen.

 

Jag lyssnade vidare och nu fortsatte vandringen in till Bollhustäppan som är en favoritplats för mig i Gamla Stan, möjligen för att Järnpojken har sin plats här, men även för det vackra grå valnötsträdet och de härliga gamla byggnaderna runt omkring. Här berättas att någon hemlig person klär på Järnpojken med olika mössor och halsdukar och att folk börjar offra pengar och stryka pojken över huvudet för att få lycka i sitt liv. Varje gång som jag besöker Gamla Stan, går jag in och hälsar på Järnpojken.

Vandringen fortsatte ut till Köpmangatan, som är Stockholms äldsta gata.

 

Jag tog en fikapaus från guidningen vid Brända tomten, där café Under kastanjen ligger och var det möjligen årets sista fika på uteservering? Det vackra röda medletidshuset med sandstensinslag - Hans Bartels hus -  intill, har renoverats i sommar och nu började man plocka ner byggnadsställningarna. På taket av det huset finns ett litet lusthus, som jag väldigt gärna skulle vilja besöka! Det är alltid en skön känsla att sitta här med sitt kaffe bland dessa vackra medeltidshus och känna historiens vingslag (uttjatat uttryck…).

Det dunsade några kastanjer ner på det lilla torget från den stora hästkastanjen som planterades här en gång på 1910-talet. Innan jag gick från caféet, skulle jag gå ner till undervåningen för att besöka toaletten och först nu såg jag skylten som förklarar att undervåningens servering kallas Undre kastanjen. Fyndigt!

 

Guiden Martin fortsatte berätta i mina lurar och jag gick Österlånggatan fram, där jag fick veta att nr 24 var ett spökhus och att Bellman inte alls suttit på den kända krogen Den gyllne freden som startade verksamheten 1722. På Prästgatan 78 föddes Carl Larsson och i huset intill i nr 80, bodde Maja Stina Kjellström som var förebild till Ulla Winblad som ju så ofta dök upp i Bellmans diktning. I hörnet Prästgatan-Kåkbrinken finns en runsten inmurad i väggen, den är daterad till tiden mellan 1070-1100 och i Palmstedts hus på Västerlånggatan 27, finns tavlan som markerar gränsen mellan Uppland och Södermanland och som delade Gamla Stan. Nu stämmer inte den gränsen idag, utan går i stället vid Slussen, vilket gör att hela Gamla Stan tillhör Uppland.

 

Jag avslutade lyssningen av ljudboken på Stortorget, där det givetvis berättades om Stockholms blodbad från 1520, då närmare 100 personer avrättades på order av den danska kungen Kristian tyrann, eller som han kallades i Danmark – Kristian den gode…

Jag satte mig på trappan till det gamla börshuset, nu mer Bellmanmuseum, åt min mjukglass och såg ut över torget där människor njöt av sol och över 20 graders värme. I lurarna beskrevs avrättningarna och blod som rann på torget.

 

Det här var ett nytt sätt för mig att lära mig mer om min stad, visst vet jag en hel del om stadens historia, men det finns oändligt mycket mer att lära. Jag har två ljudböcker till med stadsvandringar av Martin Stugart i mitt ljudboksbibliotek hos Storytel – Norrmalm och Södermalm. Det får bli höstvandringar!

 

 

21 september - fredag

 

Idag vandrade jag i Karlbergs slottspark, den park som en gång i tiden hade en mycket ståtlig trädgård, där renässans- och barockstil blandades på ett spännande sätt. Slottet stod färdigt 1670 och parken kom till med hjälp av den tidens stora arkitekter Jean De la Vallé och Nicodemus Tessin d.y. som skapade en park med orangeri, dammar, vattenkonster, parterrer, terrasser och buxbomsbroderier. Även en djurgård fanns väster om slottet.

 

På 1700-talet förvandlades parken till en mer naturlik och enligt det senaste modet, engelsk park med mjukare former och med promenadstigar som slingrade sig fram. Parken är idag fortfarande i engelsk stil - som anlagd natur med höga träd. När jag vandrade fram på gångarna är det svårt att föreställa sig att en vacker renässans/barockträdgård ska ha funnits här. Det är fortfarande militären som håller till vid Karlbergs slott och jag var lite osäker om jag ens fick fotografera. Här finns än idag krigsskola och krigsakademi.

 

Det har blivit många besök på olika platser den här veckan och det är alltid intressant att nosa runt i Stockholms mer eller mindre gröna rum, men nu börjar jag längta ut till det vackraste gröna rummet Djurgården igen! Dags att packa väskorna inför en Djurgårdsvecka!

 

 

Norra Djurgårdsstaden

 
Norra Djurgårdsstaden!
 
 Höstanemoner och Strålrudbeckia vid Jaktgatan i Norra Djurgårdsstaden.
 
 Borgerskapets gamla enkehus vid Norrtullsgatan 57, vars stora gröna gård i år renoveras - återkommer med bilder nästa år!
 
 
 
Hammarby Sjöstad
 
 
Hammarby Sjöstad
 
 Det vackra ´´bäckområdet´´ i Hammarby Sjöstad
 
 Clematis Summersnow dyker upp överallt...
 
 Vassparken i Hammarby Sjöstad
 
 
 
Krukmakargatan
 
Två Korstörne 'Skyline' på Krukmakargatan, tillsammans med en Maackia amurensis och en Gulved -Cladrastis kentukia.
 
 
 
Stockholms City
 
 Caféliv på Sergels Torg!
 
City kring Sergels Torg håller på att förändras och kommer troligen att bli en aning mer människovänligt!
 
Korstörne vid Nordea på Norrlandsgatan.
 
 17 stycken Manna-askar i hörnet Mäster Samuelsgatan och Regeringsgatan.
 
 
 
Annedal
 
Bällstaån vid Annedal
 
 Living in a box - i Annedal 
 
 
 
Karlbergs Slott
 
 Karlbergs slott
 
 Karl XII:s ek i Karlbergs slottspark som inte längre är i liv! Här under den nu döda eken ska den senare krigarkungen Karl XII, ha lekt som barn.
 
 Lummiga och vackra Karlbergskanalen.
 
 Alice har fått span på en humla!

Kommentarer
Postat av: Janicke

Ljuvligt igen att följa med på dina fina promenader. Gläder mig särskilt åt att det tydligen planteras ekar, visste inte att det går att göra. Jag har bott i Stockholm i hela mitt liv men har aldrig varit vid Karlbergs slott! Heller ...

2018-09-23 @ 13:35:23
URL: http://https://janicke365.blogspot.se/
Postat av: Hasse Wester

Tycker också om att ekar blir gatuträd i N Djurgårdsstaden! Karlbergs slott är nog ingen plats som stockholmare vanligtvis besöker...och så ligger det ju egentligen i Solna, varifrån AIK kommer och på sådan mark vill man egentligen inte vistas på...

2018-09-23 @ 13:44:08
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anonym

Börjar med att skratta åt din kommentar om AIK ovan.
Läste den för maken (HIF-fan) o han gillade den verkligen.
Mycket vackra rundvandringar du gjort.
Förstår att du inte skulle vilja bo i nya fullpackade områden med den fantastiskt fria utsikten du har.
Dom där balkongerna som stack ut var ingen hit enligt mig.
All förbättring av Sergels Torg området är en förbättring, även om den är liten.
När arkitekter får härja fritt kallar vi det för "arkitektporr", finns i vår stad också.
Ha en bra vecka ute på Djurgården

2018-09-23 @ 16:37:21
Postat av: Britt

Glömde sätta mitt namn ovan

2018-09-23 @ 16:37:50
Postat av: Hasse Wester

Hur mycket jag än älskar Djurgården som plats så är Hammarby mitt lag Britt! Tack så mycket, det blir fint att vara där ute på Blockhusudden en vecka nu.

2018-09-23 @ 16:57:26
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Liza Hansson

Tur att jag har dig som min Stockholmsguide när jag själv inte kan göra om dina vandringar. Det finns många andra städer som också är underbara om man bara ger sig tid att titta ordentligt. Det är lätt att bli hemmablind. Solna är väl en trevlig stad, jag är född där, i den gamla delen Hagalund som revs så onödigt. Men ett av husen jag bodde i finns kvar, det som heter Sadelmakare Öbergs hus på Olle Olsson-gården. För mig är huset mormors hus eftersom hon bodde där. Men Sadelmakare Öberg är mer känd än min mormor. :)

2018-09-24 @ 07:47:26
Postat av: Hasse Wester

Jag menade verkligen inte att kritisera Solna som stad Liza, det är mer AIK som jag inte är så förtjust i. De gamla delarna är fina och jag tycker mycket om Olle Olssons verk!

2018-09-24 @ 09:31:41
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0