Site Meter

Vecka 43, 2018 - Haga

Och under träden låg ett hus, som Ulf Lundell sjunger i ´´En historia´´
 
Det spelar ingen roll vilken årstid, Djurgårdsbrunnskanalen är alltid vacker!
 
Min underbara vandrarkompis Lexus har hösttröjan på! Jag skulle vilja ha en likadan...
 
 
 

22 oktober - måndag

 

Bokskogen nedanför Rosendals stall glimmade som guld och marken var som ett enda stort kopparfärgat golv av nedfallna boklöv. Jag brukar ha tur med foto-ögonblicks-bilder, men idag var jag 30 sekunder för sen. Ut ur bokskogen kom två ekipage med häst och vagn och jag hann inte fånga dem på bild när de befann sig inne i den vackra bokskogen.

 

Nu har äntligen arbetet med fundamentet till brofästet för Folke Bernadottes bro på Södra Djurgården påbörjats. Bron kommer att gå över Djurgårdsbrunnsviken, mellan stranden nedanför Rosendals slott och Tekniska- och Etnografiska museet på Norra Djurgården. Folkes bro ska vara på plats nästa sommar och det blir riktigt bra att binda samman södra och norra Djurgården på den här platsen.

 

Vid lusthusportens park rensas nu sommarblommorna bort i färgplanteringarna. Som tur var hann jag fotografera den i år så vackra röda planteringen. Nu kommer dessa planteringar att ligga tomma i 7 månader. Hemska tanke! Inte ens halva året får vi njuta av trädgårdsprakt här i landet!

 

 

 

23 oktober - tisdag

 

Regn! Blöt morgonvandring med Lexus runt Blockhusudden. Prognosen för lördagen visar snöblandat regn!

 

När regnet upphörde åkte vi till Hagaparken och vandrade i den stora naturlika parken. Förutom det ständiga bruset från E4:an (Uppsalavägen) är det lugnt och skönt att promenera runt på slingriga gångar bland de gamla träden, som nu släppt de flesta löven. Här vid Brunnsvikens västra strand ligger den engelska parken som Gustav III på 1700-talet lät anlägga och han anlitade landskapsarkitekten Fredrik Magnus Piper, som var den som tog den engelska parkstilen med sin mjuka naturlika stil till Sverige.

 

 

 

Hagaparken

 

 Hagaparkens vackra slingrande vägar bland alla dessa gamla lindar.
 
Den vackra ´´Stora Finnstugan´´ i Hagaparken, fanns redan här när Gustav III köpte Haga 1771. 
 
Jag älskar häggarnas bångstyriga sätt att växa!
 
Hagas koppartält
 
Hit men inte längre! Kronprinsessan med familj vill så klart vara ifred!

 

 

­

26 oktober - fredag

 

Kanalen låg spegelblank och höstens första minusgrader var lika överraskande som vanligt. Frusna fingrar och nakna träd, gör att längtan till våren nu har inletts!

 

Jag tänkte tillbaka på mitt första år som pensionär, som varit så händelserikt och fantastiskt och hur jobbigt det än har varit att vissa veckor skriva den här dagboken, så är det kul att nu börja titta tillbaka på året som gått. Jag läste om vårveckorna, om resorna och om den heta sommaren som ofta plågade oss, men som jag nu tänker tillbaka på (med frusna fingrar) som en ganska behaglig tid.

 

På TV såg jag nu att en ubåt tydligen har glidit omkring här utanför Lidingö i somras, inte alls långt från Blockhusudden. Någon hade filmat och experter säger att det troligen var en ubåt.

 

 

28 oktober - söndag

 

Efter en mycket blåsig lördag låg sjön nästan helt lugn på morgonen. Löven som dekorerade köksbordet låg kvar efter lördagskvällens trevliga middag med vännerna Per och Catherine. Tack för den fantastiskt goda grytan mästerkock Per!

 

På vägen hem till Brommanästet föll enstaka snöflingor över vår stad.

 

 

Veckan avslutades med El Classico - Barcelona-Real Madrid. I år utan Ronaldo i Real Madrid, som gått till Juventus och utan Messi i Barcelona som är skadad. 5-1 till Barca!

 

 

 Dagen efter jag tog bilden revs dessa sommarblomsplanteringar och jag är glad att jag hann ta en bild av den röda planteringen som i år har varit ovanligt vacker!
 
Ibland kan jag känna mig iaktagen av ett hus...
 
Bokskog på Djurgården
 
Jag tog på mig jobbet att putsa ett av husets fönster och jag har ingen aning varför jag efter det fick en fruktansvärd träningsvärk i benen!
 
 Lexus och jag plockade löv. Cecilia dukade!

Kommentarer
Postat av: Britt

Fine Lexus i sin tröja skulle kunna göra modelluppdrag.
Känns hemskt att den fina röda planteringen rycktes upp dagen efter.
Men, när frosten biter tag i växterna så blir det bara "sörja" av dom.
Igår vaknade vi till snö på gräsmattan.
Ha de gott i veckan

2018-10-28 @ 16:44:33
Postat av: Hasse Wester

Ja visst var Lexus fin! Ha det gott du också Britt!

2018-10-28 @ 18:12:42
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Liza Hansson

Ja snart är det slut på höstens färger. November kommer med mörker och gråljus, blött brukar det också vara. Men sen kommer det kanske lite snö och ljusar upp tillvaron....även om jag inte gillar snö så blir det ljusare och visst hör den vintern till. Dina bilder gör det också lättare, det känns som om jag också går på Djurgården och alla andra vackra platser.
Hoppas på en fin vecka för oss alla!

2018-10-29 @ 07:30:56
Postat av: Hasse Wester

Ja nu blir det en utmaning att ta intressanta trädgårdsbilder Liza! Ha det gott!

2018-10-29 @ 14:33:19
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Christina GM

O så vackert! - särskilt den sista bilden med det dukade bordet vid fönstret! 💕 Förstått det under året att det varit med viss möda denna dagbok skrivits! Men varför kan den inte bli enn BOK!!! ? Det är ju så allmänbildande olika Träd ! Trädgårdar ! Slott ! Cafee’r ! osv.... En bok vill vi ha! 💕👍

2018-11-04 @ 16:29:51
Postat av: Hasse Wester

Jag hade faktiskt en liten liten tanke på bok när jag började min skriva min veckodagbok det här första året som pensionär. Men jag inser att det inte skulle fungera. Det är för spretigt och för privat tror jag. På bloggen har jag full frihet att skriva vad jag vill. Jag tror att det passar mig bättre faktiskt! Men tack för dina tankar och för att du hänger med på bloggen Christina. Ha det gott!

2018-11-04 @ 18:07:22
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0