Site Meter

Onsdagsvandring bland stadens sommarblommor


Operan vid Gustav Adolf torg


Gustav Adolf torg med kungliga slottet i bakgrunden

 
16 september 2009
 
 
  • Lång ledig frukost
  • Tunnelbana till stan. Hela vagnen var som en film...jag brukar inte lyssna så mycket på folk men här kunde jag inte låta bli. Mycket intressant!
  • Funderar över Facebook och Eniroreklam...
  • Såg Lasse Berghagen på Kungsgatan....stort!
  • Lunch med dotter på Wienerkonditoriet
  • Vandring tillsammans längs Strandvägskajen
  • Fotorunda i Kungsträdgården trots att jag nyligen varit där och ´´knäppt kort´´.

Jakobs kyrka




.

Kommentarer
Postat av: Eva

Som vanligt snygga bilder. Det är alltid roligt att ser hur otroligt många varianter det finns av blommande rabatter. Jag undrar vad det är som gör att vissa rabatter upplevs som vackra och eleganta och andra som oroliga och röriga. Är det helt och hållet en fråga om tycke och smak? Eller är det så att en rabatt som innehåller mer samstämda färger allmänt upplevs som vackrare/elegantare/snyggare? Jag får själv myror i kroppen av rabatter där man petar in hela färgskalan. Det krävs stor skicklighet att göra tuttifrutti-rabatter utan att det ser ut som en vettvilling varit framme. När vi trädgårdsamatörer försöker oss på sådana färgrika rabatter blir det oftast inte så bra...

En undring: Vad heter de trevliga gräs"svansarna" i bilderna?

Kvällshälsningar från

Eva

2009-09-16 @ 22:59:43
URL: http://skogseva.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Eva: Ja det är inte lätt att få till en plantering där den både ska vara harmonisk men kanske även överraska och sticka ut lite för att bli intressant.



Själv tycker jag bäst om när man inte använder så många färger i en mindre plantering och att man mitt i det lugna även kan överraska med en lite avvikande färg...men inte FÖR avvikande.

Det ser ut som att gräset är Fjäderborstgräs.

2009-09-16 @ 23:15:04
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Leif

Det kan vara så att det är en duktig fotograf som får till en orolig plantering. Men jag håller med, det ser fint ut.

Leif

2009-09-17 @ 08:35:06
URL: http://vallby38.blogspot.com
Postat av: Leif Fryle

Jag brukar fira jul i Stockholm. När jag ser dina bilder så vill jag att Julen flyttas fem månader bakåt.

2009-09-17 @ 08:41:55
URL: http://herr-fryle.blogspot.com/
Postat av: AnnA

Wow!

Planteringen framför Jakobs kyrka!!!Vilken färgkomposition!

Ha en bra dag!

hälsn

AnnA

Postat av: Ramona K

Vilken härlig rabatt! Jag gillar när man blandar gräs i kompositionen. Är själv svag för ekorrgräs som nu har självsätt sig överallt hos oss. Ska prova Fjäderborstgräs nästa år.

2009-09-17 @ 09:54:13
Postat av: Kersti

Fotot med kyrkan och rabatten är fantastiskt fint.

Jag tjuvlyssnar ofta och gärna jag kan liksom inte låta bli. vet du att det finns en bok med dialoger som författarinnan hört på tunnelbanan jag tror den heter tjuvlyssnat. Bitvis ganska kul läsning men håller inte i längden. Lasse Berghagen växte upp i Enskede granne med min farmor som han dessutom hade som lärare i småskolan. I många år hade han sin bil i hennes garage. Jag med mina 152 cm i strumplästen känner mig som en pygmé bredvid honom, han är verkligen lång.

2009-09-17 @ 21:06:03
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Inger

Underbara bilder..........fortsätt så...

2009-09-18 @ 08:01:01
Postat av: Lillebeth

Jag vet ingen som tar sådana fantastiska miljöbilder som du. Borde inte du göra en fotobok om Stockholm och alla parker o planteringar? Allvarligt!

2009-09-18 @ 09:58:01
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: Anita

Men så roligt att se fler bilder från dina blomstervandringar i Stockholm. Du har inspirerat mig så jag har gjort en liknande vandring bland Södertäljes blommor. "Svansarna" är otroligt vackra. Nästa år ska jag satsa på något sådant som kan svepa över rabatterna. Härligt med inspiration.



Ha en skön fredagskväll!

2009-09-18 @ 14:40:49
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: Anonym

Vad vackert ni har det i stockholm:) Yo

2009-09-18 @ 19:11:22
Postat av: Staffan H

Jag gillar de där sommarplanteringarna i Stockholm och tar tillfället i akt att titta och njuta när jag passerar en sådan. Nu fick jag så mycket fint serverat så jag tackar så mycket för det.

2009-09-18 @ 23:26:08
URL: http://staffanhuss.wordpress.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Leif: Ja man kan ju välja vilken del av planteringen man vill ha med på bilden.



Leif Fryle: Ja det vore perfekt...så slpp man all snö då också.



AnnA: Ja här har de verkligen lyckats...bra jobbat Stockholms kommun.



Ramona K: Gillar också gräs men använder det inte så mycket själv...får ändra på det.



Kersti: Mm..L.B är förmig en ganska obehaglig kändis som visat ett folkkär sida på scen och en helt annan utanför scenen.



Inger: OK...då fortsätter jag...



Lillebeth: Du är väl för vänlig. DEt känns som om det ges ut en trädgårdsbok om dagen i Sverige och fotoböcker ges nog också ut i mängder så jag tror att bokförlag vill ha något helt annat. Men jag blev glad av dina ord...tack!



Anita: Tittade som hastigast igår..nu ska jag gå in och titta noggrannare.



Yo: Ja visst har vi...



Staffan H: Tycker att vi har väldigt bra personer i Stockholm som planerar våra planteringar och urnor.

Skötseln är också mycket bra.

2009-09-19 @ 06:46:10
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0