Site Meter

5 veckor av ensamhet



Avslutningsstämning på slottet idag. Personalen går på semester, alla utom P som ska jobba en vecka till på kontoret och slottsträdgårdsmästaren som får vänta ytterligare fem veckor på semester.

Det blev tårta och utdelning av en sommarpresent bestående av den färggrannaste strandväska man kan tänka sig och med några tillbehör. Nu blir det tomt i parken under juli och de första veckorna brukar det vara ganska skönt  med lugnet men sedan börjar t.o.m. jag längta efter att se människor igen.
Det vackra vädret verkar hålla i sig och jag önskar alla mina arbetskamrater en riktigt skön sommar och vi ses om sju veckor då även jag haft mina två veckor ledigt.



Strandiris (Iris sibirica ´Perry´s Blue´)


Kashmirnäva (Geranium clarkei ´Kashmir White´ )


Gallring på gång. Min sådd av sallad drabbades av den kyliga försommaren men börjar i varje fall visa sig en aning nu och eftersom vi vill ha salladen sen så gör det inte så mycket att den startar trögt.


....och som vanligt stänger jag in Bonicarosorna nu när de sista gästerna har lämnat parken. Rådjuren har hitills ätit av varje knopp som de stackars rosorna utvecklat. Nu får de vara ifred och om fem veckor blommar de ordentligt när jag tar bort dessa galler.

För ett år sedan
För två år sedan

Dagens låt
.

Kommentarer
Postat av: Ramona K

Tycker det låter faktiskt med 5 veckors ensamhet på slottsträdgården faktiskt men då är jag en sådan person.

Tänk att de vackra djuren ställer till i trädgården!. Tanke: kan inte du ordna ett smörgåsbord med smaskiga växter åt dina vilda gäster? Vad skulle den bestå av? Kanske lämnar de annat i fred. KANSKE....men inte troligt.

Trevlig helg

Ramona K

2009-06-26 @ 19:29:56
Postat av: Ramona K

Tycker det låter fantasktiskt....var det jag skulle skriva...För mycket Wimbledon-tennis-tittande - ögön går i kors.

Ramona K

2009-06-26 @ 20:33:18
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ramona K: Om det hade varit för tio år sedan hade jag tyckt att det varit skönt med ensamhet i fem veckor...idag skulle det räcka med två veckor.

2009-06-26 @ 20:48:49
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Åsa!

Väntan på semestern kan vara ändlös lång. Det gäller att intala sig att man har semester de dagar som är lediga dagar:) Önskar dig en somrig och skön helg i huvudstaden!

2009-06-26 @ 20:56:07
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: värmlands-katarina

surfade in på din sida för att skingra tankarna (sambon flyttade idag helt abrupt till en ny kärlek efter att ha levt 22år ihop med mig, känns chockartat kan jag säga)Dina vackra ord och bilder hjälper mkt. Tack o ha en skön helg

2009-06-26 @ 20:58:39
Postat av: Katarina

Jag blev anonym sist (fast du gissade nog...) Vilka jättesmarta rådjursskydd! Och en väldigt vacker pion! Vad heter den?

2009-06-26 @ 21:48:11
URL: http://kollitott.se
Postat av: Katarina

Och förresten - vad är 5 veckor mot hundra år av ensamhet - som jag förstår att du syftade på...

2009-06-26 @ 21:50:25
URL: http://kollitott.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Åsa: Ha en skön helg själv på ön! Om sex veckor kliver jag iland på din ö.



värmlands-katarina: Aj då...låter tungt men bra om mina bilder hjälper lite.



Katarina: Jag vet faktiskt inte vad pionen heter...den fanns i parken då jag kom hit men jag ska tar reda på vad det kan vara. Olika pionsorter kan vara väldigt lika varandra.

2009-06-26 @ 23:13:15
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Bloggblad

Ljuvliga blommor! Det räcker så gott att titta på bloggblommor när mina egna rabatter har dukat under av ogräs...



Förresten - så började jag blogga hela 2 dagar efter dig... fast jag var tvungen att titta efter, jag trodde jag började i juli 2005, men det var fel.

2009-06-26 @ 23:30:21
URL: http://bloggblad.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Bloggblad: Tidsbrist eller?

Då är vi veteraner..i det här sammanhanget då med våra fyra år i bloggvärden.

2009-06-27 @ 08:24:22
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anita

Men inte är du ensam ... du har ju alla blommor ... och alla fjärilar, bin och humlor. Fast, ibland vill man väl kanske konversera på "människovis" om man säger så.



Din bild nummer två är som en riktigt sommarnjutning. Så oerhört vacker. Och rådjurens framfart är inte kul. Men nu ska väl Bonica i varje fall få en chans att blomma ut, väl skyddad.



Ha nu en riktigt skön sommarhelg!

2009-06-27 @ 11:36:34
URL: http://anitalinder.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0