Site Meter

Blommig fredag


Clematis ´Summer Snow´ tillsammans med blomstertobak, lövkoja och kryddtagetes. Ursäkta skärpan i de här tidiga morgonbilderna då ljuset just vaknat...borde självklart haft stativ.



Lövkoja



Sedum cauticola och Anaphalis triplinervis ´Sommerschnee´.


Vidjehortensia och Aster amellus




Blå och vita surfinia, helychrysum och silvergirland.


Änglatrumpeterna kämpar vidare.


Vindruvorna börjar mogna intill väggen - Vitis labrusca ´Zilga´.





...men så här började min dag i parken då jag vaknade i mitt rum.

Dagens låt

Trevlig helg alla som hittat hit!
.

Kommentarer
Postat av: Lena

Så vackert, tänk att få vakna så :-)

2009-09-11 @ 18:11:01
Postat av: Yo

Åhhh! Så härligt:) Fina-fina kombos i rabatterna men inte slår det gryningen! Lugn o ro önskar jag dig till helgen med tanke på grissnuvan. Själv har jag halsfluss men solen skiner så gott. Yo

2009-09-11 @ 18:23:09
Postat av: Ramona K

Enastående vackert! Man ser tydligt skillnaden mellan en yrkesman och amatören. Prunkande rabatter kontra sista valtsen eller näst sista hos mig. I de två första bilderna - har du blandat alla dessa blommor med grönsakerna? Jag har blandat in några blommor men var tydligen lite feg.

En sak kan jag vara avundsjuk för: du har duktiga kockar som tar hand om dina skördar. Idag har jag stått i köket hela dagen och lagat stora satser lasagne med hyvlad zucchini istället för pasta plattor, bakat zucchini och chokladkakor (samma princip som morrotskakor) och lagt in plommon i konjak. Men det känns lyxigt att ha tid till sådant nu när jag är pensionär.

Snart blir det dags att hitta på 111 sätt att använda skörden från 10 sorters chiliplantor - heta sådana! Chilivodka och chilichoklad är givna.

Trevlig helg

2009-09-11 @ 19:05:13
Postat av: Londongirl

Vackert att få vakna till sådan utsikt! :-)

2009-09-11 @ 19:19:17
URL: http://tankevagor.blogspot.com
Postat av: Torprosen

Oj,oj vad vackert allt är hos dig.. här var vi nära frostgränsen med bara ett par plusgrader i morse.Men det är sanslöst vackert på morgonen när dimman ligger och solen börjar komma igenom.

Din morgonbild gick inte av för hackor!!!Kram Torprosen

2009-09-11 @ 19:20:05
URL: http://torprosen.blogspot.com/
Postat av: Lilla B

Vilken blomprakt och det är ändå en bit in i september.

Önskar dig en fin helg!

2009-09-11 @ 19:47:42
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Nordlycka

Vilken fantastisk morgonvy!! :)

Är rejält avis på din klematis!

Idag köpte jag två äppelträd, det var rea på Rångedala Plantskola, så imorgon ska det grävas så spaden glöder! :)

vilket avståånd bör man ha mellan träden?

Hoppas allt är bra med armarna!

Önskar dig en trevlig helg!



//K

2009-09-11 @ 20:19:56
URL: http://nordlycka.blogg.se/
Postat av: Pia

Underbart vackert, vilken härlig arbetsplats du har. Ha en härlig helg!

2009-09-11 @ 21:13:26
Postat av: Annelie

Vilken alldeles underbar morgonbild.

Ha en njutningsfull och skön helg Du med.

2009-09-11 @ 21:46:41
Postat av: Hannu på Kinnekulle

Jättefint, önskar man hade 8 timmar att ge sin trädgård varje dag. Det står kanske någonstans i din blogg, men är det en publik plats/slott?

Hannu

2009-09-12 @ 04:34:04
URL: http://hannu-s.blogspot.com/
Postat av: Anita

När man ser en sådan blomsterprakt i september blir man stum. Helt enkelt underbart vackert! Astrar är verkligen höstglädje. Det har jag satsat mycket på och dom lyser verkligen i höstrabatterna. De blekt gula dahliorna är ljuvliga.



Tack för den härliga promenaden. Ha nu en riktigt skön helg!

2009-09-12 @ 08:55:19
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lena: Ja ibland känns det lättare att vakna.



Yo: Krya på dig!



Ramona K: Jo jag har blandat lite sommarblommor i trädgårdslandet. Ha en skön helg i trädgården och i köket då...



Londongirl: Ja men jag måste gå nårga steg från mitt hus innan jag ser sjön.



Torprosen: Gillar verkligen de dimmiga morgnarna. Lite jobbigt med frostvarning tycker jag...här klarar vi oss en bra stund till och nu ser det ut att bli sommarvärme i flera dagar.



Lilla B: Jag strävar efter att få en så lång blomsäsong som möjligt i parken. Ha en skön helg du också.



Nordlycka: Lycka till med planteringen. Avståndet beror på hur stora träd du köpt. De som växer på svagväxande grundstam blir inte så omfångsrika och klarar sig med 4-5 meter men de storvuxna bör ha ca 7 meter emellan sig.



Pia: Jo det är en vacker plats.



Annelie: September och oktobermorgnar är speciella vid sjön.



Hannu på Kinnekulle: Tyvärr så är parken inte öppen för allmänheten utan är en privat konferensanläggning där gästerna ska garanteras en lugn vistelse på den här udden vid Östersjön.



Anita: Fint att du hängde med på promenaden.

2009-09-12 @ 13:41:13
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0