Site Meter

Hur vaknar ni?

Blev lite nyfiken hur människor vaknar nu för tiden. Finns det fortfarande skrällande väckarklockor vid sängen eller klockradio? Eller är det mobilen som tagit över väckarrollen nu?
Hos mig är det ´´En historia´´  med Ulf Lundell som får mig att vakna. Ni som har Spotify kan höra den där.

Hur vaknar ni?

Sedan jag börjat dricka te så sover jag bättre om nätterna men i natt blev ett undantag. Ligger och väntar på en historia eller på koltrasten men tiden går så sakta den här natten. Vargtimmen nu. Borde försöka sova en stund till. En historia startar 4.45.

Dagens låt
.

Kommentarer
Postat av: Claus

God morgon. Det är koltrastarna som så fint väcker mig. Är garderad av klockradio men dess knappar är dammiga. En god måndag tillönskas /Claus

2009-03-30 @ 06:29:20
URL: http://Koloniet.blogspot.com/
Postat av: Annelie

God morgon

Jag brukar vakna när det är dags dvs. när jag sovit färdigt. Idag skall jag till tandläkaren så jag tog mobilen till hjälp, egentligen hade det inte behövts för jag vaknade straxt innan.

Dagen börjar gry och koltrasten hör här mitt i Malmö. Ha en bra dag.

2009-03-30 @ 06:36:08
Postat av: Lilla B

Jag vaknar till en alldeles vanlig gammal väckarklocka.Den är i och för sig så pass modern att en snoozefunktion finns men den använder jag mig inte av.

2009-03-30 @ 07:03:55
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Lena o Nikko

Fåglarna - alldeles för tidigt. Har jag tur somnar jag om, och då blir det gammal hederlig väckarklocka. Men inte skräll-varianten utan min piper lite försiktigt och sen alltmer ihärdigt. Alternativt agerar valpen väckarklocka, men när han sover i min säng (som nu när han är opererad) så sover han mycket längre på morgnarna. Hmm, kanske han försöker tala om något för mig där??

2009-03-30 @ 07:04:11
URL: http://pudlamednikko.blogg.se/
Postat av: Lena

Vovven tassar uppfordrande fram och tillbaka runt min säng. Klorna klickar mot trägolvet och jag höööör att han behöver gå ut och att han vill ha frukost. När det är fixat somnar vi gärna om en timme. Andra gången väcker han mig genom att lägga nosen på sängkanten och buffa lite.

Fast om jag har en tid att passa - då skräller mobiltelefonen en hit med Gnarls Barkley.

Postat av: Malin

Nästan undantagslöst av småbarn! Snart stundar jobbtider och då blir det alarmet på min armbandsklocka.... Ha en bra dag!

2009-03-30 @ 08:01:58
Postat av: skogsnuvan

Jag lider av mornar. För att komma upp så har jag fyra väckarklockor men somnar ibland på sängkanten och ramlar ner på golvet (jo det är sant) Att ha ca 9 grader i sovrummet och ge sig ut på oplogade vägar i mörkret göra det inte bättre. Men nu kommer ljuset åter och det blir lite lättare. Kanske 2 väckarklockor kan räcka.

2009-03-30 @ 08:28:10
URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se
Postat av: Lillebeth

En del nätter är bara underliga. Ofta upplever min sist hemmavarande 18-åring och jag samma "svåra" nätter när vi kollar vid frukosten. Ibland handlar det om månen.

Själv vaknar jag av mig själv. Och snart av koltrasten.

2009-03-30 @ 09:54:44
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: Trolda

En hemsk mobil-signal väcker mig när jag inte vaknar av mig själv strax före signalen, som jag i regel gör. En gammal hederlig batteridriven väckarklocka SKALL absolut införskaffas, men det glöms av hela tiden...Fågelsång är inget jag VÄCKS av, men gärna något jag ligger kvar och LYSSNAR till i den varma o sköna sänghalmen =D



Trolda - =D

2009-03-30 @ 11:21:53
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: inger sundström

ingen koltrast väcker mig

något outgrundligt gör mig vaken vid fyratiden

kanske tidningsbudet som tar hissen

eller sopbilen

jag går upp och kokar te

sedan läser jag tidning

eller för tillfället kierkegaard

i sängen

somnar så småningom om

sover till sju

då är det kaffedags

inget jobb tvingar mig upp

men jag gillar tidiga morgnar

och snart är jag tillbaka i grottekvarnen

då blir det andra bullar

hejsvejs

2009-03-30 @ 11:30:50
Postat av: Fundera grönt

När jag är i Mariestad använder jag mobilen till väckning. Signalen är Mads Mikkelsen som skriker på danska att jag ska upp. Först ett försiktigt 'hallå det är Mads, du ska upp nu' sedan ryter han till ... du ska opp, du ska opp nu! Första gången höll jag på att kissa ner mig :)

2009-03-30 @ 14:11:13
URL: http://funderagront.blogspot.com/
Postat av: ikakansjälv

Mobilen väcker mig med förinställd musik. Har lite olika förpgrammerade val beroende om det är lrödag morgon innan yogan eller vardag för jobb.

Hoppas du fick sovit lite!

2009-03-30 @ 15:48:29
URL: http://ikakansjalv.blogspot.com
Postat av: Katarina

För det mesta strax före väckarklockan, som är en vanlig som går på batteri. Annars Agnes Katt på helgerna...

2009-03-30 @ 18:50:03
URL: http://kollitott.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Alla: Spännande, det verkar som om de flesta vaknar av barn eller djur eller före klockan....och skogsnuvan, ta och flytta till Stockholm, här har vi fjärrvärme, ljus och plogade gator.

2009-03-30 @ 18:55:17
Postat av: Anita

Jag har kört med klockradio i alla år men nu har den pajat så jag har tagit fram mobilen. Har någon skum låt där som jag inte vet vad det är. På min gamla mobil hade jag "Down on the corner" - med Creedence.



En annan liten historia om väckning med klockradio kan jag berätta. Vi var på semester år 2000 i Amerikanska södern. Vi bodde första natten i New Orleans. Och du har väl redan gissat vilken strof som kom ur klockradion när den gick igång på morgonen. Jo ... "There is a house in New Orleans ... they call the Rising Sun" ... Det kändes lite speciellt.



En liten utvikelse blev det där. Men kontentan är att mobilerna nog mer och mer börjar ta över väckningen.

2009-03-30 @ 19:52:14
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: Anna

Jag har tur i oturen.. eftersom jag inte jobbar just nu så väcker min sambo och våra katter mig varje morgon med kaffe på sängen.

2009-03-30 @ 20:23:53
Postat av: Elisabet

Varje kväll ställer jag klockradion, men aldrig att jag vaknar av den.



Jag vaknar av mig själv; oftast vid tretiden .., somnar om .., vaknar halvtimmesvis .., lyssnar till gatsopbilen som bullrar och lever om .., hör tidningsbudet försiktigt-försiktigt stoppa in lokaltidningen genom brevinkastet .. ja, så är det.



Men tro inte att jag vågar låta bli att ställa väckaren.



Jag begriper inte varför egentligen.

2009-03-30 @ 22:35:27
URL: http://www.cikoriatva.blogspot.com
Postat av: Maj Korner

Min vanliga väckarklocka har fått spunk så just nu använder jag mobilen. När jag stängt av den så halvsätter jag mig upp i sängen med en kudde bakom mig. Då somnar jag inte om så länge, max en halvtimme.



Skulle aldrig i livet vakna av fågelkvitter, sover alldeles för gott för det. Tror någon skulle kunna bära bort möblerna runt om utan att jag skulle vakna.

2009-03-30 @ 22:36:38
URL: http://majkorner.blogspot.com/
Postat av: Elin

jag använder en sån där gammal vanlig hederlig väckarklocka som man vrider upp ungefär varannan dag.. :D den låter förjäkligt och är det enda som får liv i mig på morgonen! :D och dessutom tickar den ju så den brukar få bo i köket när jag har besök ;)

2009-03-30 @ 22:47:19
URL: http://endastelin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0