Site Meter

Byta kaffe mot te

Jag har en ond mage. Måste byta kaffe mot te. Kaffestunderna är för mig heliga....som en religiös handling. Morgonfikat med kamraterna på jobbet eller en helgmorgon hemma med långfrukost och flera koppar kaffe. Under vandringarna på Djurgården då man stannar vid Blockhusuddens kondis eller vid Parkcaféet på Djurgårdsslätten. Kaffepausen är verkligen en viktig del av dagen.
Nu ska jag bli te-drickare!  Grönt te ska vara lugnande och bra, men det blir svårt...mycket svårt.
Att jag sedan måste låsa vinkällaren och kasta nyckeln i sjön är en annan sorg.
Nu ska jag äta mat och sedan ta en kopp te efter maten!  Någon som bytt kaffe mot te? Gick det bra eller måste man gå i terapi?

Kommentarer
Postat av: Katarina

Nej,jag tror inte att du behöver gå i terapi, men det är klart att det blir jobbigt för en inbiten kaffedrickare. Själv kan jag numera dricka Latte Macchiato(mycket varm mjölk, lite espresso) om jag ätit mat först. Espresso är snällare mot magen, det kan du prova om du inte gjort det. Och te - det är jättegott!

2009-02-16 @ 17:59:30
URL: http://kollitott.se
Postat av: Åsa!

Ha, ha! Det kanske ska terapi till? Jag lever med en kaffeberoende typ, så jag tror att jag kanske förstår vidden utav problemet:)Grönt te är finemang för magen, men jag tror att en inbiten kaffedrickare tycker det är "blaskigt"?! Ska jag skicka ett smakprov på min nya favoritsort?

2009-02-16 @ 18:34:41
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Katarina: Måste nog lära mig att tycka om te. Gillar mitt citronte faktiskt.



Åsa: Just så...te känns blaskigt...och jag vore mycket tacksam för smakprov!

2009-02-16 @ 19:14:56
Postat av: Miranda

Att brygga te är en konst. Jag tror inte att du ska ens försöka dej på att dricka påste, för då kommer du aldrig att tycka det är gott. Sen är det en smaksak om du vill ha socker, citron, honung eller mjölk i. Det finns massor av goda tesorter att välja på. Själv föredrar jag Sir Williams, blandat av nio olika tesorter av Sibyllans te- och kaffehandel på Sibyllegatan. Ypperligt!

2009-02-16 @ 19:26:46
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Miranda: Aj...en konst? Det får ju inte bli för svårt heller. Jag var på en tecermoni i Kina och det tog väl en timma innan man började dricka sitt te. Men jag lovar att titta in på Sibyllegatan. Antar att det kommer te-recensioner framöver....

2009-02-16 @ 19:39:48
Postat av: Malin

Måste du byta ut allt kaffet? Jag brukar byta ut 1-2 koppar per dag mot grönt te då blir det inget "lidande" och man kan ha sin heliga stund kvar.

2009-02-16 @ 19:42:02
Postat av: Miranda

Nå... Kinesiska teceremonier är väl kanske lite att ta i så där till vardags. Lova att du skippar tepåsarna bara, så ska du få en vacker tekanna i födelsedagspresent! Och ett gott te...

2009-02-16 @ 19:44:24
Postat av: inger sundström

eftersom jag är stressbenägen

går igång på alla cylindrar

har en kropp och en knopp som vägrar sakta farten

har jag slutat med kaffe

dricker lugnande grönt eller rött te

har hört att det är bra för och mot allt

när jag ska festa till blir det dock vanligt te

men

när jag är ledig och ingen klocka ska ringa

då tar jag kaffe

och visst är det något visst med kaffet som löser tungans band

det ska dock drickas i pratsällskap

te kan man dricka alldeles ensam

man blir nöjd med sig själv

lycka till

2009-02-16 @ 20:08:41
Postat av: Ronja

Finns många roliga tesorter i hälsokostbutikerna och på andra ställen också förstås... Prova runt tills du hittar något du gillar så blir det nog inget problem.

Men som Malin säger; kan du inte kombinera med någon kopp kaffe under dagen? För njutnings skull om inte annat?

Kram och lycka till!

Ronja :)

2009-02-16 @ 21:13:11
URL: http://hundramiljoner.blogspot.com
Postat av: billan

Din stackare!

I 30-årsåldern genomgick jag en kris med magen som du beskriver. Genomgick 3 bedrövliga sk gastroskopier, hade tom ett litet magsår. Några år kunde jag inte dricka vare sig kaffe eller vin, starka drycker var definitivt inget att tänka på. Vred mig i våndor av stekt mat och kryddor. Idag har jag inga som helst problem, men dricker helst espresso eller latte. Då räcker det dessutom med ett par om dagen. Jag äter chili i mängder, vin lite nu och då, en och annan tekopp slinker också ner. Kasta inte bort nyckeln till vinskåpet, göm den bara. En vacker dag kan du glänta på kaffe- och vinskåpet igen.

Sköt om magen ordentligt nu så ska du se att den blir snäll igen!!!!

2009-02-16 @ 21:34:16
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Malin: Mm..kanske längre fram. Nu tänker jag vara hård mot mig själv ett tag men tack för tipset.



Miranda: Men mina citrontepåsar är helt ok faktiskt men jag ska absolut testa lite mer riktigt te. Låter spännande...



inger sundström: Vi får se när helgen kommer hur det känns att vara utan kaffe. Kanske att jag till slut bara vill dricka te. Tack!



Ronja: Jag ska nog hitta mitt favoritte. Tack Ronja!



billan: OK..jag gömmer nyckeln då...tack billan!

2009-02-16 @ 21:52:17
Postat av: Thomas H

Efter sjukdom dricker jag nu bara te. Skaffade mig några olika sorter på NK, för att variera. Tycker att det går förvånansvärt bra, särskilt som jag tidigare alltid har betraktat te som menlöst blask. Faktum är att nu smakar kaffet dj-vligt illa. Men vad värre är, detsamma gäller vin. Det blir juice istället. Undrar smått vart man är på väg?

2009-02-16 @ 21:52:56
URL: http://thomasmedh.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Thomas: Ja vart är vi på väg Thomas...te och juice? Men hälsan är ju trots allt det viktigaste. Hoppas att jag också fastnar så för te.

2009-02-16 @ 21:57:06
Postat av: Londongirl

Oj då din stackare! För en hel del år sen så hamnade jag i samma sits. Med ett magsår som till och med blödde sa läkaren att två saker var viktigt. Jag skulle sova vid samma tid varje natt. Alltså inte nattuggla ibland som jag gjorde och sen skulle jag sluta med kaffe! Jag som kunde få i mig ett antal muggar med kaffe innan det ens blivit lunch.

Det var inte så lätt men det gick. Nu är jag en riktig teälskare och magen mår mycket bättre. Det gick nästan ett år sen kunde jag börja dricka kaffe igen....men nuförtiden dricker jag bara kaffe som är mycket mjölk i för annars går det inte.

Lycka till med att hitta något gott te! (Det finns massor)

2009-02-16 @ 22:12:52
URL: http://tankevagor.blogspot.com
Postat av: Karin A

Jag har svårt att klara mig utan kaffe men försöker dra ner på det. Grönt te innehåller många nyttigheter men faktiskt mer koffein (teein) än kaffe. Pröva rött te - det gillar jag. Finns massor av goda smaksättningar, t.ex. blåbärsteet som finns på närmaste ica.



Lycka till med avvänjningen!

2009-02-16 @ 22:31:29
URL: http://uteochinne.blogspot.com
Postat av: Lin

Jeg syns du bør dra til England!

Der er jo et mekka for tedrikkere og ikke minst hagefolk/trädgårdmästrar!!

I de fleste engelske byer finnes det egne tebutikker der du får prøvesmake!



Jeg har byttet fra kaffe til te, og det gikk fint. Etter noen måneder har jeg begynt å unne meg 1 kopp kaffe i uken, men merker det med en gang på magen.



Lykke til!

2009-02-17 @ 00:16:23
URL: http://linsin.blogspot.com
Postat av: Lin

Glemte å si at du kan bestille ChaiLatte når du er på café. Det er kjempegodt!!

Det er en latte uten kaffe og med krydret sort te.

2009-02-17 @ 00:19:08
Postat av: Nattvakten

Är du verkligen säker på att det är kaffet som ger dig ont i magen? Maken trodde i alla år att det var kaffe han hade problem med men det visade sig vara mjölken han hade i kaffet som var boven! (laktos)

En som givetvis sjunger kaffets lov är en nattarbetare som jag, kan inte leva utan slurp

2009-02-17 @ 05:23:34
URL: http://garden.brenne.se
Postat av: Birgitta

Jag dricker inte kaffe så jag vet egentligen inte vad du talar om, men jag vill väldigt gärna tipsa om mitt favoritte: Clearspring - organic - kukicha - japanese roasted twig tea. Det består av små pinnar, ett sk.kvist-te. Milt och gott, med låg koffeinhalt. Ypperlig smak! Lycka till med magen och tack för en innehållsrik och intressant blogg.

2009-02-17 @ 10:28:31
Postat av: Lillebeth

Kaffe är svårt att vara utan. Går det? När jag har "ond mage" brukar jag ömsevis dricka kaffe (med mjölk förstås) och kamomillte. Då brukar det onda ge sig.

Vitsippor är bäst!

2009-02-17 @ 11:20:30
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: Staffan H

Jag dricker visserligen både kaffe och te, men för ett antal år sedan hade jag problem med magen och visst funkar ett liv utan kaffe, men det är väldigt trist. Viktigast är väl att i första hand bli av med besvären, sedan att klura ut vad det var som orsakade dem. Det kan vara livet just nu, kosthållning, något annat eller en kombination av valda delar. När man börjat få kläm på den biten kan man oftast återgå till att dricka kaffe och unna sig lite vin då och då utan större problem.

2009-02-17 @ 12:13:43
URL: http://staffanhuss.wordpress.com
Postat av: Azola

Oj...hmm! Är även jag en inbiten kaffeälskare.

Lyckats med att sluta röka sedan 1 månad o 1 vecka tillbaka, men dricker fortfarande lika mycket kaffe. Har dock alltid mjölk i eftersom det känts "lenare" för magen då jag dricker nattetid också. Jobbar ju natt som bekant så kaffet fördelar sig på dygnets alla tider. Här ovan får vi en hel del råd, både du och jag så vi får väl tänka om och bli te-älskare vi också. Det är ju faktiskt gott! Men vaknar man av det?? ;o) Följer tråden med intresse!

2009-02-17 @ 15:56:35
Postat av: Ledighetsparadiset Solåkra

Ända gången jag dricker te på morgonen är när jag har en analkande förkylning. Jag är en riktig kaffemoster så jag förstår precis. Nej terapi behöver du inte, men däremot ska du se till att köpa ett gott te och experimentera med socker och mjölk. Det är också gott

2009-02-17 @ 17:23:08
URL: http://solakra.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Tack alla vänliga...jag är mycket tacksam för alla råd och tips.

2009-02-17 @ 17:25:05
Postat av: Trolda

Ja blir du inte en thé-drickare av rang efter alla dessa rara kommentarer och råd och tips kan du lika gärna fortsätta med kaffet! ;-) (du kommer garanTErat finna en Favorit bland thé-sorterna =D)



Trolda - Gillar BÅDE kaffe o thé (Earl Grey med mjölk på kvällstid skall det vara!)

2009-02-17 @ 21:42:07
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Yo

Milea är ett Gevaliakaffe med väldig låg garvsyra. Har du provat det? Vanligt svart te är väl att rekommendera i övergången så att du inte får koffeinabstines ovanpå kaffelängtan. Lycka till! Yo

2009-02-17 @ 22:15:35
Postat av: Rosengeranium (Parkettodlaren)

Hm, om du gillar whisky kan du prova lapsang - svart te visserligen, men rökigt och gott.



Själv har jag inte kunnat dricka kaffe och te på flera år. Det kompenserades länge med choklad (varje dag drack jag en kopp choklad som tillverkades av en dryg halvdeciliter ren kakao) men sedan jag upptäckte att 'baksmällan' gjorde mig retlig och självisk har jag lagt av nästan helt. Det var hårt, men det går.



Ofta är det inte drycken i sig man gillar - det är ceremonierna runt omkring; kaffe på maten, en kopp choklad med vispgrädde när man åkt pulka, afternoon tea med scones osv. Det är ganska enkelt att anpassa dem till ett nytt liv med andra drycker (örtteer för min del), men det tar ett tag innan man tycker att det är 'på riktigt' igen.

2009-02-18 @ 12:21:12
URL: http://parkettodlaren.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Nu kom det där med stavningen ....te eller thé? Vilket som kankse!

Visst inte om Gevalia Milea..kanske något att testa om abstinensen blir får hård.

Whisky gillar jag tyvärr inte...hm..kanske ska dricka choklad i stället?

2009-02-18 @ 17:30:27
Postat av: Yo

Milea är verkligen ett smakrikt o koffeinstint kaffe

Väl värt ett försök. Fick smakprov på posten o bytte direkt (från Zoega skånerost!). Annars är jag märkestrogen som få när det gäller mat. Yo

2009-02-20 @ 12:50:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0