Site Meter

Röda klätterrosor och currykryss



Den översta rosen är klätterrosornas Volvo, Flammentanz och den under är den något ´´finare´´ med snyggare bladverk och vackrare blommor ...Sympathie. Män tycker om röda rosor.....kvinnor tycker om ljust rosa! Eller? Jag gillar båda färgerna!

Fredagsvandring i slottsparken
Det har varit en ganska tung vecka då sista delen av den 45 meter långa och nästan hundra år gamla syrenhäcken har fallit för motorsågen. Det var ett slitsamt jobb i sommarvärmen men nu har jag det långvariga projektet med föryngringen av den gamla syrenhäcken bakom mig. Jag har beskurit den i tre omgångar, 2005, 2007 och nu 2009. Mer om den i ett senare inlägg.

Det har varit vamt och soligt och det blommar vackert i slottsparken. Rosor, clematis och perenner slåss om att vara mest praktfulla och den klättrande Bonican och clematisen ´Södertälje´ blir bara vackrare för var dag som går men jag ska inte trötta ut er med ytterligare bilder....kanske att det kommer någon till i nästa vecka.

Honungsrosen stod som en lysande vit fackla under den sena kvällsvandringen i parken igår och jag hoppas att den håller  blomningen några dagar in i nästa vecka innan den slocknar för i år.
Jag har tidigare berättat att vi har två planteringar framme vid slottet som kallas gravarna på grund av formen på planteringarna. Jag kan meddela att den ena graven är död....eller nästan i varje fall. Av någon konstig anledning så trivs inte växterna i den planteringen. På andra sidan gången i den andra graven frodas rosorna, perennerna och sommarblommorna. Det ser haltande ut och nu har jag bestämt att ta bort graven som inte tycks vilja visa någon blomsterprakt. Antar att jag lyckats anlägga den här planteringen i ett currykryss. Den ytan får nu åter bli gräsmatta.

I trädgårdslandet är det ömsom bra och ömsom ....dåligt!  Sallaten växer bra och även mangold och jag vet att det är säkra kort så det är väl inte så mycket att jubla åt men eftersom våren och försommaren bråkade med sådden så jublar jag ändå. Att sedan vildruccolan går trögt och att den alltid så växtstarka zuccinin nästan står still just nu kommer på minuslistan. En del annat där inne går trögt också men rosorna runt om blommar fint!

Nu firar vi helg...vi stackare som inte har semester...
Trevlig helg  och trevlig fortsättning på semestern!


Geranium ´Jolly Bee´


Lavandula ´Munstead´


Honungsrosen ´Lykkefund´ blommar vidare.


Kransveronika - Veronicastrum virginicum. Vidjehortensian ´Annabelle´ i bakgrunden.


Apotekarrosen i trädgårdslandet.



Mangold



Dagens låt
Dagens fotbollsnyhet - Zlatan klar får Barca...!?
Strömsholms slottspark ligger nu ute på Trädgårdsspanaren.
.

Kommentarer
Postat av: Annelie

Du är väl lite knäpp Du, det är absolut omöjligt att bli trött på Dina bilder.

HA EN SKÖN HELG

2009-07-17 @ 23:25:09
Postat av: Camellia

Måste ju få säga – bara för att röra runt i statistiken – att jag inte alls gillar något rosa, trots att jag är tjej. Möjligen den blekast möjliga nyans, men det är knappt. Vita rosor är vackrast!

Postat av: Pia

Har aldrig hört talas om currykryss men det är ju en spännande teori. Jag tycker vissst att röda rosor är vackert men jag föredrar de ljusare nyanserna i min egen trädgård. Underbara bilder, speciellt den med lavendeln. Ha en skön helg!

2009-07-18 @ 07:55:04
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Annelie: Snällt sagt! Ha en skön helg du också!



Camellia: Jag tror att man kan tycka väldigt olika om färger om man så är kvinna eller man. Det är bara kampen mellan rosa och rött i trädgårdarna som jag ville höra lite om...



Pia: Så om man inte lyckas med en plantering eller med någon växt så kan man alltid skylla på currykryss! Trevlig helg!



2009-07-18 @ 08:55:33
Postat av: Lena

Aha - så Currykryss är egentligen svaret på gåtan jordtrötthet???

Jag gillar också både röda och rosa rosor. Fast mest gillar jag 2färgade gärna rosa-gula.

Postat av: Londongirl

Jag tycker om både röda och rosa rosor. De röda var väldigt vackra där mot den grå väggen.

Helt underbara bilder här och som vanligt får jag lära mig något nytt...

En sån där Kransveronika har jag men jag visste inte namnet på den. :-)

Ha en skön helg!



Lisbeth

2009-07-18 @ 10:12:51
Postat av: Monika

Enligt utsago är vårt hus byggt på ett currykors - det är en lång historia som kan förklara en del tråkigheter??



Glädjeämne:det första jag gör efter/till morronkaffet är att titta på din blogg, en bra början på dagen!

2009-07-18 @ 12:05:09
URL: http://icole8.wordpress.com
Postat av: yrsa

ha ha- min vana trogen läste jag åter fel.. såg rubiken currykyss- o tänkte att du hade någon romantisk middag på gång...

aprikos färgade rosor? tre vita "sommarrosor" satte jag just på mammas grav, det blev stiligt. hade förut en plantering av lavendel o en timjan o taklök, det var otroligt fint. detta inom parentes..

2009-07-18 @ 14:34:26
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lena: Njaä...det är nog inte samma sak nej...



Londongirl: Det blir ju lättare att trivas i rosenträdgårdar om man kan ´´stå ut´´ med olika färger.



Monika: Aj då...dags att flytta kanske? Skönt att jag kan bidra till ett glädjeämne i varje fall...



yrsa: Ja man ser vad man vill se kanske...

2009-07-18 @ 18:10:13
Postat av: Anonym

Nu har jag googlat på currykryss, som vanligt lär man sig mycket när man hälsar på hos dig!

Rosa eller rött???? Kan inte välja, älskar alla rosor, men måste ju tillstå att min röda Flamentanz var vackrare innan vi målade om huset från vitt till rött....

Önskar dig en god fortsättning på helgen, snart är det dags för dig att ta semester.

Jag tillbringar min sista semesterhelg på Torpet, skönt.....

2009-07-18 @ 21:31:02
Postat av: billan

Nu blev jag anonym igen:)

Det var jag ovan, ha det gott!

2009-07-18 @ 23:25:27
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: AnnaJay

Tack för fina bilder! Vi har också en (50år) gammal syrenhäck i stort behov av tuktning- jag ser fram emot inlägget om ditt föryngringsarbete.



Och både jag och min man jobbar fortfarande, så någon till finns det som inte har semester!



2009-07-19 @ 21:14:57
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

anonyma billan: Låter skönt med vila på torpet. Ha det så fint nu den sista semestertiden.



AnnaJay: Skönt att höra att det är fler som jobbar. Nu ligger syren-inlägget ute!

2009-07-19 @ 21:42:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0