Site Meter

Omaha i Globen



Redan i oktober köpte jag biljetter till Omaha-konserten i Globen och igår fanns jag på plats för att följa Uffes långsamma farväl som scenartist. Jag med många andra tror nog att det blir ett mycket långt avslut för ikväll berättade han att det blir en sommarturne som startar efter midsommar och som håller på en bit in i augusti.
Det blev många tankar kring att fortsätta att gå på Uffe-konserter och innan konserten var den annars så Uffe-frälsta Kajen nästan helt avslagen inför ännu en konsert så tätt inpå den förra konsertsvängen i höstas. Själv var jag förväntasfull och laddade inför tre timmars lycka.

När vi gick därifrån var det omvänd ordning. Kajen hade fått tillbaka tron på kung Ulf och jag var bara förvirrad.

Låten Omaha inledde och volymen fick mig att tryckas fast i stolen och ljudet var alldeles för dåligt, ibland rent katastrofalt dåligt. Men visst var det läckert med starten av de nya låtarna från plattan Omaha. Hitza Hitz och Butiken  funkar utmärkt live. Jag tänker inte analysera alla låtar nu utan bara konstatera att jag hittade bara ett fåtal låtar som fick mig att bli riktigt lycklig.
Det är bara så att jag inte är någon konsertmänniska. Jag passar inte riktigt in. Jag hoppar inte och jag klappar inte och jag sjunger inte allsång. Kvällens riktigt stora ögonblick för mig var Håll mig, Rialto, Jolly Roger och Hon gör mig galen....som alltid får en ny version och den här hade ett fantastiskt intro med övergång från en mycket vacker text som han läste till suggestivt komp.

Sista halvan av konserten blev som en lång sträcka rockn´roll i ett galet tempo. Farbror Uffe var på ett strålande humör och de flesta låtarna satt klockrent, han var minst lika pigg på scenen som hans unga gitarrister som han hade omkring sig. Det var hoppa-klappa-sjunga-allsång så att Globen höll på att rulla iväg över stan. Nu är det ju så att jag sällan lyssnar på dessa låtar. Jag lyssnar mest på Uffes ballader/sånger och halv-upptempolåtar.

Mitt i den här galet stegrande rockshowen känner jag mig helt vilsen bland alla dansande/hoppande. Kajen däremot led nog ganska ordentligt att hon inte hade plats på golvet framför scenen. För min del längtade jag tillbaka till unpluggedkonserten på Cirkus i höstas.
Men....sammanfattar jag konserten så blir betyget....skitbra! Det är bara det att jag skulle velat byta ut tio hoppa-låtar mot några personliga favoriter.

Kvällens bästa:
Håll mig....åh ingenting.
...och hans mellansnack som bara blir bättre för varje år som går. Han berättade bland annat att han börjar längtar tillbaka till Stockholm
....och ett extra plus till trummisen Andreas Dahlbäck som ser ut som en kamrer i vit skjorta och slips och jobbade hysteriskt hela kvällen....
Om jag ska se sommarkonserten? Självklart!
Från Expressen

Bild från Expressen


Inte lätt att fota med zoom i en mörk glob.

Dagens låt
Dagen med Ulf Lundell

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Hejsan! Hoppas du har hörseln i behåll S Jag tycker ju om när de öser på. Jag var lite avundsjuk på dej och alla andra i Globen igår kväll medans jag själv jobbade, men jag är helnöjd med min kväll i Löfbergs Lila Arena i Karlstad. Jag har en dröm... att spela fiol på hans konserter. Sist skrattade jag åt mej själv, min fiol skulle ju inte höras i detta ljudS... men kul skulle det vara.

Så trevligt det låter med en sommarturné, han sa något om att "vi ses i sommar" i Karlstad, men jag vågade inte riktigt tro på det. Ibland är det farligt att ta ut glädjen i förskott. Ha en bra dag / Kerstin

2009-03-22 @ 10:55:31
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kerstin: Min rapport kanske låter tråkig men jag beskriver bara hur jag kände...hur som helst så finns det ingen artist som har gjort så mycket fantastiskt bra....tycker jag!

Jag kan också tycka om när decibelmätarna exploderar...men inte i tre timmar.

Ha en bra dag du också Kerstin.

2009-03-22 @ 13:04:32
Postat av: billan

Känns som om jag missat tre fantastiska timmar.......

Blir matt när jag hör orden Rialto, Hitza Hitz och Håll mig ( eller är det sviterna efter kräksjukan som försavgat mig:)

Blir till att hålla utkik efter biljettsläppet av sommarturnén. Den tänker jag inte missa...

Nu laddar jag Dvd:n m Zebran och intar soffläge.

En forsatt god helg önskar jag dig!

2009-03-22 @ 13:31:17
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

billan: Håll mig...var en rysare! Du får gå i sommar i stället! Ha det gott!

2009-03-22 @ 20:57:20
Postat av: Mariana

Bra ös,kul att se Uffe men ljudet var kass.

2009-03-23 @ 11:49:46
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Mariana: Kul att ni gillade det trots det usla ljudet, det blir nog bättre ljud i sommar på Skansen.

2009-03-23 @ 18:07:10
Postat av: TC

Den Aukustiska versionen av Rialto var fantastisk, kul att Lundell verkar ha hittat tillbaka till spelglädjen igen.

Postat av: TC

Den Aukustiska versionen av Rialto var fantastisk, kul att Lundell verkar ha hittat tillbaka till spelglädjen igen.

Postat av: Christoffer

Hej!



Vilken otroligt genomarbetad bloggsida du har, imponerande! Kul att se att du också var på konserten- kul att se Uffe på kanonhumör!



Mailade dig precis angående en ny sida för utbildning på Internet- www.minkurs.se.



Återkom gärna till mig om det verkar intressant på [email protected]



Mvh,



Christoffer

2009-10-28 @ 14:58:59
URL: http://www.minkurs.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0