Site Meter

Ett värdigt liv

Debatten om grisuppfödare som inte följer djurskyddslagstiftningen rasar vidare och idag kom rapporter om vanvårdade kor och hästar i Skåne. Jag orkar inte ens lägga mig i debatten eftersom böndernas näring ställs mot ett värdigt liv för dessa djur. Även om djuren bara ska vara här på jorden en kort stund innan slakt, så borde de få  leva ett värdigt liv.
Men det är trots allt ´´aktivisterna´´ som får ta mest stryk i debatterna, ´´de bryter sig in olovandes...och vill att alla djur ska springa fritt i naturen´´.  Jag tar egentligen ingens parti men jag mår oerhört dålig när jag ser hur levande varelser plågas och jag beundrar ändå de som vågar ta tag i det här.
Om det nu är så att det bara är ´´stockholmare´´ som bor långt från dessa bondgårdar...som bryr sig om hur djur lever sina liv....då är jag stolt över att vara stockholmare...

Har jag trots allt lagt mig i debatten nu....?

Kommentarer
Postat av: Ramona K

Det är nog svårt att inte lägga sig i debatten även om det blir via den egna plånboken. Jag har bara en låg pension men jag är beredd att betala mer bara jag vet att djuren behandlas med respekt. Jag tycker i alla sammanhang att föranmälda inspektioner oavsett om det gäller djurhållning eller behandlingshem inte är vatten värda. Därför är jag tacksam att det finns modiga personer som avslöjer avarterna. Hur avtrubbad kan man bli som bonde att inte påverkas av djurens lidande? Är ej vegetarian men förstår och respekterar dem som är det.

Ramona K

2009-12-05 @ 15:48:09
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ramona K: Mm, känsligt det här. Borde vara självklart med respekt för allt levande..men det är det ju långt ifrån.

2009-12-05 @ 15:53:08
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Åsa!



Det är för jä-ligt när djur får lida för att vi människor ska ha (billig) mat, det tror jag de flesta människor håller med om vare sig man är från en storstad eller från glesbygd.

2009-12-05 @ 16:03:43
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: kristallena

Ja det är svårt att inte bry sig, här hos oss blir det ingen julskinka i år. Den ekologiska julskinkan har ju tagit slut. Givetvis är det inte bara stockholmare som bryr sig om hur djuren har det. Vi ska nog tänka på att det är endast ett fåtal bönder som missköter sina djur på detta viset.

2009-12-05 @ 17:01:13
URL: http://kristallena.blogspot.com
Postat av: Anita K.

Fæl sak. Slike grusomme forhold dukker opp rett som det er i media på begge sider av kjølen, synes jeg. Ofte er årsaken hva man i Norge kaller for "en menneskelig tragedie" - at man ikke rår med sine husdyr. Jeg vet hvor mye og hardt arbeid det er å være bonde, men det unnskylder ikke vanskjøtsel. Min morfar bonden hadde rotert i sin grav i sinne...

Postat av: Eivor

Det är inte bara Stockholmare som bryr sig.

Dagen efter filmerna på TV, slutade jag äta griskött.

Det blir sill istället för skinka i år.

T.o.m. en lokal slaktare i affären, skulle äta kalkon till jul.

Bra att sådan´t kommer fram när det är så många som vanvårdar sina djur.

Ha en fin advent

Hälsn. Eivor

2009-12-05 @ 17:43:09
Postat av: Pia

Det känns fruktansvärt att veta att de stackars djuren får lida så och det är för väl att det finns människor som avslöjar vanvården. Man kan bara hoppas att de allra flesta av bönderna sköter om sina djur väl.

2009-12-05 @ 18:17:20
Postat av: The Secret Garden

Hejsan!

Vad ska jag säga? utan att börja svära en helvetes massa och ha ett 64-sidigt inlägg?...

Säger som så...detta med plågade djur i köttmarknaden kommer upp med jämna mellanrum /kan det bero på medias penninghunger och lystmäte för det som säljer i juletid?...säger jag som..ja du vet, jobbat med media åtskilliga år../

och ÄNDÅ...alla tycker såå synd om djuren och inte ska DE köpa det billigaste köttet, skinkan, nu när de VET hur djuren har det...sedan går det en tid../en mycket kort tid/ och så är saken utagerad.

Så står de där, de som svärt ve och förbannelse över djurplågarna, och köper ändå den billigaste skinkan och går på bolaget och köper dyra drycker och dyra klappar i affären...och dyra bilar etc...men MÅSTE köpa det billigaste köttet.!



JAg känner en sådan trötthet över dessa "ketchup-människors" ytlighet.



Och så har vi ju detta; med hundar som flås levande.../för att pälsen blir bättre då../ och pälsen säljs, /med importörernas goda och påhejande medvetande/ till bla Sverige...så att tex de pälsklädda huvorna på "våra" vinterjackor är säkrade till ett bra pris! Samma människor som bla JAG ser framför mig nästan varje dag...och vad ska man göra? När man ser denna hundpäls, och vet hur den har hamnat där på jackan; man ser framför sig skriken från djuren, vrålen, de slingrande kropparna; blodet, senorna, skriken..som mattas av; detta otroliga overkliga ..kramperna hopplösheten...och människornas asflabb.. den flådda djurkroppen som fortfarande rör sig, lever, fast den är slängd på en hög av andra döende flådda djur...ögon som försöker sluta sig..men inga ögnlock finns kvar; människorna som flinar upp i den gömda kameran; det ser man framför sina egna ögon i kön på affären när folk ska köpa sin jacka med pälshuva och säger; "JA riktig Päls!!, vad lyxigt!! och såå billigt!!"

Samma människor som dagen INNAN satt framför tv:n och sa:" NEJ stäng av! jag orkar inte se det! jag är såå känslig. Stäng av!"



Jag VET vad jag skulle VILJA göra...



På min blogg, det senaste inlägget, tjärnen på bordet; tjärnar kan vara bottenlösa, och där kan mycket skrymt gömmas. :)



Ha en trevlig helg! Och tack för att du skrev detta inlägg; att få veta att det Finns fler som vågar visa att de verkligen bryr sig.

2009-12-05 @ 21:47:09
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com
Postat av: billan

Japp nu har slottis lagt sig i rabatten..förlåt jag menar debatten! Tack för det:) Jag blir kräksjuk av allt elände, vid tiden när den sk grisdebatten började hade jag samma dag köpt en dyr SCANfläskfilé istället för den billiga danska som låg bredvid. Trodde i min enfald att det var ett mer etiskt val, men icke.....Jag älskar kött, men det känns ju hopplöst nu. Jag vill äta kött från djur som haft ett bra liv och slaktats humant...och det är inte lättt vill jag lova! Det blir väl så att man får hålla sig till älgkött!

Kanske man skulle skaffa sig en hushållsgris...den skulle leva gott och smaka gott hos billan:)

2009-12-05 @ 21:49:32
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: Eivor

The secret garden,

Personligen köper inte jag pälsar eller förespråkar att flå några djur levande.

Jag reagerar väldigt starkt för all form av vanvård både med djur och människor så tala inte för alla.

Vacker tjärn du har på bordet.

Hoppas du får en fin helg med ljusare tankar...

Eivor

2009-12-05 @ 21:59:37
Postat av: Anita K.

Finnes det i det hele noen unnskyldning for å bruke pels annet at det er "mote"?

Vi har lam i frysen i år - dyrere enn på ICA'n, men det dyret gikk ute i hele sommer. Og da tåler man færre kjøttmiddager.

Postat av: Kerstin Fredriksson

Detta är för mig en gåta, hur kan man ha det så här i en ladugård. Hur kan man se det? Hur länge låter man djuren vara utan tillsyn... månader? Uppenbart får de mat när de nu vadar i sin egen skit eller vad äter de? Varandra eller sin egen dynga??

Jag är uppvuxen på en bondgård och fattar inte hur man överhuvud taget kan låta djuren leva så här. Det kan ju inte ens vara så att man vill tjäna pengar, man får ju sämre betalt av slakteriet om djuren har dynga i pälsen eller om de är magra, man drar ju av för minsta "fel" Det är ju bara frågan om vanvård och total likgiltighet// Kerstin

2009-12-05 @ 22:32:39
Postat av: Janicke

Håller med Kerstin Fredriksson (och de andra också) det är det jag funderar mest över - hur KAN man??

Jag blev rasande när jag läste den senaste upptäckten om de vanvårdade djuren i Skåne. Den ena familjemedlemmen efter den andra har fått djurförbud men överlåtit tillståndet till nästa i familjen.

Hur kan detta få fortgå??? Hur ofta inspekterar man? Man VET ju hur illa det står till och hur djuren får lida. Ska nu nästa familjemedlem få fortsätta vanvården?

2009-12-06 @ 12:02:48
Postat av: MONIKA

I år blir det skinka av kålrot...

Receptet:

1 Kålrot på ca 500 gram



Buljong:

1.5 liter vatten

Grönsaksbuljong

5 kryddpepparkorn

5 vitpepparkorn

Några lagerblad



Griljeringssmet:

3 delar skånsk senap eller valfri senap

1 del tomatpuré

1 del ljus sirap

ev. 1 msk potatismjöl

2 dl skorpmjöl

2009-12-06 @ 13:43:32
URL: http://icole 8.wordpress.com
Postat av: mimmimarie

Man ska inte springa iväg och tro allt som skrivs i tidningarna. De s k djurrättsalliansen har ljugit och förvridit sanningen och medvetet publicera felaktigt material. Vad deras agenda går ut på kan man bara spekulera i.



Vad jag kunnat inhämta är följande:



*Att av de 90 gårdar som det rörde sig om har 75 friats vid inspektion.

*Fyra av de andra befanns ha lite lite strö hos djuren.

*En s k böld som fotograferats på en av grisarna visade sig vara en testikel.

*En trång kätte som några grisar fotats i var bara den del dit de går för att äta, en foderkätte alltså, INTE där tillbringar resten av sin tid som var väl tilltagen.



Källa: Tidningen ATL

2009-12-06 @ 15:32:28
Postat av: Katarina

Det börjar bli dags att ta ställning? Vi kan alla äta vegetariskt lite oftare!



"Den som bara vill ha kött

och äter sina vänner,

han blir så däst och lat och trött

och får så fula tänder.

Men

den som äter palsternackor

han går inte av för hackor,

det finns kraft i morotssaft

för den som håller stilen

han blir så snäll mot dem han känner,

han får så många goda vänner

och får väldigt fina tänder,

liksom krokodilen!”

2009-12-06 @ 19:02:40
URL: http://kollitott.se
Postat av: Skogseva

Ja, du har lagt dig i och det ska du göra! Det ska vi alla göra! Ibland skäms jag, inte bara över att vara svensk utan över att vara människa. Djur som vi håller för att de i slutänden ska bli vår föda ska behandlas med respekt, värdighet och humanitet! Vi ska på inga villkor göra avkall på den miljö de lever i. Djur i stallar kan inte välja mängd och kvalitet på strö och mat, de är tvingade att acceptera det vi väljer åt dem. Det är inte mindre än skandalöst att en och samma familj här i Skåne har kunnat vanvårda sina djur sedan 1995 genom att flytta över ägandet till en ny familjemedlem efterhand som man fått förbud att "hantera djur". Det kan aldrig finnas något försvar för ett sådant handlande. Jag väljer definitivt att tro på de bilder jag ser av kor som vandrar till magen i dynga. Djurrättsaktivisterna kan möjligen behöva förklara HUR de agerar inte ATT de gör det. Och.. En djurägare klarar sig ALLTID. Det gör inte djuren...

Eva

2009-12-06 @ 19:51:30
URL: http://skogseva.blogspot.com/http://

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0