Site Meter

Södermalm - Maria


Södersiluett med Laurinska huset.


Bastugatan möter Pryssgränd

 
25 februari 2009
 
 
Idag gick vandringen uppe på söder och runt omkring i  Maria församling. Här på Södermalm jobbade vi på många små gröna innergårdar då vi hade familjeföretaget igång på 70,80 och 90-talet så det känns lite hemma på något sätt här. Tänkte på när vi for omkring inne på alla dessa gårdar på vintern och det endast gick att handskotta snön. Vissa gånger då det var tung blötsnö kunde det vara fruktansvärt jobbigt och stressigt.

Maria, Katarina och Sofia heter ju församlingarna här uppe på söder och så Högalid då. Men jag tänkte presentera tjejförsamlingarna nu och börjar med Maria. Jag kommer inte att berätta en massa historia kring stadsdelarna, det har gjorts så många gånger, utan nöjer mig med att visa vad jag ser under vandringarna. Eller jag kanske ska visa alla Stockholms stadsdelar?  Vasastan, Kungsholmen, Norrmalm och Östermalm....och framöver även närförorter kanske.
Det stora stråket genom Maria är Hornsgatan som är en mycket trafikerad gata men viker man bara av från detta stökiga stråk så kommer man in i små kvarter där Stockholms innerstad är som bäst om man räknar bostadskvarter.

Längst ut på berget går Monteliusvägen med den fantastiska utsikten över Riddarfjärden och Stockholm och innanför går charmiga Bastugatan med alla små söderkåkar och dess vackra trädgårdar. Ivar Lo Johansson bodde i 21:an och jag såg honom flera gånger här på gatan. I 28:an bor Lena Söderblom och Leif Zetterling och tidigare bodde på gatan flera konstnärer. Det kanske det gör nu också men det är nu 13 år sedan vi jobbade här senast och hade koll på hyresgästerna som bodde i Stadsholmen AB:s hus. Bästa tiden att vandra på Bastugatan är då syrenerna blommar och de gamla buskarna hänger över planken in till gårdarna.

Höjdskillnaden i stadsdelen gör att det är enormt branta backar t.ex. uppifrån Bellmansgatan och ner mot början av Bastugatan och Pryssgränd och här ska man absolut inte köra bil då det är halt. Brännkyrkagatans början måste vara Stockholms brantaste gata.
Jag tycker nog lika mycket om alla tre församlingar här upp på söder, alla har sin charm.
Karta.
Söderliv


Riddarholmen syns nedanför. Byggnaden just till vänster om Montelius-skylten är gamla riksdagshuset och där på taket ska jag vandra i pingst.
Pryssgränd upp mot Mariahissen


Brännkyrkagatans början. Besvärsbacken kallades den förr.


Det bor många konstnärer fortfarande i de här kvarteren och i huset till vänster på Maria Trappgränd bor Ernst Brunner som vi träffade iband då vi jobbade här och Björn Ranelid bor eller bodde i varje fall i närheten och Thedor Kallifatides på Bellmansgatan 7. Om man vill snoka vilka som bor i Stadsholmens fastigheter så kolla här vad jag hittade.


Det är inte bara Hornsgatan som har sin puckel, det här är Brännkyrkagatans egen puckel.


Alla dessa höjdskillnader i Maria gör att det finns många och långa trappor av klättra i.


Maria kyrka. På kyrkogråden ligger Evert Taube begraven. Han bodde på Södermalsmstorg under de sista åren där jag såg honom ibland.


Hornspuckeln


Det här gillar jag!  Jag har haft flera bilder på bloggen med vägar som skiljer sig. Vägval.


Mariatorget

De övriga söderförsamlingarna är:
Katarina
Sofia
Högalid

Se även en septembervandring 2008
Dagens låt
.

Kommentarer
Postat av: bettankax

Dina vandringar är underbara att följa. Fantastiska bilder!

2009-02-25 @ 19:35:50
Postat av: Pia

Härliga foton på alla vackra hus och vyer. Jag har inte varit så ofta i Stockholm så det är trevligt att få se sig om lite!

2009-02-25 @ 21:25:48
Postat av: Anonym

Det är mitt odlar- och trädgårdintresse som visat vägen till din blogg. Men jag måste också tacka dig för alla trevliga, vackra och mycket lärorika vandringar.

Trots att jag har tre utflugna barn som i vuxenlivet blivit Stockholmare, så har du lärt mig mer om huvudstaden. Jag har faktiskt tipsat dem att besöka din blogg för att lära sig lite om sin stad. Åtminstone en av dem har hörsammat mammas råd.

GJ

2009-02-25 @ 21:42:51
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

bettankax: Kul att du hänger med!



Pia: Då vet du vart du ska ta vägen när du är i Stockholm...



GJ: Kul att annat än blommor och grön kan intressera här.

2009-02-25 @ 22:39:46
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Thomas H

Skönaste och numera också grönaste huvudstaden. Ja, du förstår vad jag menar.

2009-02-25 @ 23:02:30
URL: http://thomasmedh.blogspot.com
Postat av: Kerstin

Din blogg är en skatt, jag har någon idé om att jag ska åka upp till Stockholm bara för att vandra omkring, det är ju bara att följa dej i dina fotspår. Jag läser gärna om alla stadsdelar, ett stort och innerligt TACK / Kerstin

2009-02-25 @ 23:44:00
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

GJ: Blommor och grönt skulle det vara.



Thomas H: Jag förstår. Vår huvudstad får den äran nästa år att bli första miljöhuvudstad och jag vet att även du vandrade här och gör säkert så även i fortsättningen...



Kerstin: Det känns bra att kunna visa min stad och få andra att se nya platser. Som besökare i stan hinner man ju inte alltid gå runt och leta efter sevärda kvarter.

2009-02-25 @ 23:54:36
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Tatyana

I enjoyed touring the city, although I don't understand the language. Nice photos! You have a lot of snow there!

2009-02-26 @ 01:13:26
Postat av: The Intercontinental Gardener

Ooooohhhh, mina gamla favorithåll... jag älskade verkligen att gå genom dessa gamla gator på Södermalm, helst sent under mörknande aprilkvällar.

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Tatyana: Google has translate my blog in english, look at the top of the blog.



Postat av: The Intercontinental Gardener: Ja eller tidiga maj/junimorgnar,

2009-02-26 @ 06:56:26
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: gittan

Tackar ödmjkast för rundvandringen. Jag gillar verkligen de gamla kvarteren/husen och minns min barndoms promenader (vagt) med en gammal släkting där uppe. Dagens låt borde vara: (Thomas Ledin)

Stockholm,Stockholm stad i världen

Stockholm,Stochkholm världens stad

Stockholm, Stockholm härlig är den

Stockholm, Stockholm gör mig glad...

2009-02-26 @ 09:13:55
URL: http://gittans.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

gittan: Södermalm har mycket fint att erbjuda och det kommer mera stockholmsvandringar här på ...trädgårdsbloggen. Men det var nog inte Ledin som sjöng den utan Pugh Rogerfeldt. Ha en fin dag!

2009-02-26 @ 09:18:35
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Madde

Ja det är så vackert i Sthlm med alla gamla stenhus. Love your pics! Skulle helt klart kunna åka till Stockholm bara för att leta kodakmoments en solig sommardag. :) Kram!

2009-02-26 @ 11:56:17
URL: http://sokratess.blogg.se/
Postat av: gittan

hihi, det har du helt rätt i =) Jag och artistnamn = helt hopplöst! Jag ser fram emot fler stadsvandringar här /gittan

2009-02-26 @ 12:22:15
URL: http://gittans.tradgardsblogg.se
Postat av: Lillebeth

Jättefina bilder. Känns "hemma" Dottern bor på samma gård som Lena o Leif. Där är verkligen en bit paradis.

Och alldeles ogenerat när det inte festas för mycket i Ivar-Lo parken, förstås.

2009-02-26 @ 13:03:19
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: Camellia

Kul för en f d söderböna (Sofia dock, men Maria har jag förstås spenderat mycket tid i också) att se bilder från de gamla hemtrakterna. Många gånger har jag vandrat längs promenadvägen vid södermälarstrand och smygkikat på trädgårdarna som vetter mot vattnet (och varit mäkta avundsjuk!). Det är något alldeles speciellt med söder.

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Madde: Som jag brukar säga....att om man bara lämnar city och Hamngatan så finns det så mycket vackert och spännande i Stockholm. Tråkigt nog fastnar så många i city och sedan återvänder hem med en bild av Stockholm som en stressig och jobbig plats. Inte märker man väl av något stress på mina bilder? Så nästa gång du är i stan...leta dig upp till söder.



gittan: Inte lätt att hålla reda på alla trubadurer...



Lillebeth: Hm..vilket sammanträffande! Jag har jobbat så många år i trädgården där inne, med Leif och Lena skötte sin bit själva minns jag.



Camellia: Det kommer rapport från Sofia framövet!

2009-02-26 @ 16:09:56
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Staffan H

Fina bilder från Söder. Precis som du sade; vi tycks gå om varandra. :-)

2009-02-26 @ 23:22:20
URL: http://staffanhuss.wordpress.com
Postat av: Elin

underbara bilder..och jag har allt det där strax utanför mitt hem, helt otroligt..



jag tycker om dina vandringar. önskar att jag var lika flitig med att göra dom! kanske ett löfte att ge sig själv att ge sig ut och se mer? :) allt ser helt fantastiskt ut när du fotar..du gör verkligen stockholm rättvisa :)



ja och nu har vi ju våren står för dörren, klart jag också ska ut och göra vandringar på alla vackra platser stockholm har att erbjuda! :) dags att jag tar mig utanför söder.. ;)



kramar!

2009-02-26 @ 23:26:51
URL: http://endastelin.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Staffan H: Ja om jag läste just på din blogg att du stötte ihop med en annan vandrande fotograferande person.



Elin: Ja du bor i härliga kvarter och jag väntar att du ska visa dina södervandringar på din blogg.

2009-02-27 @ 07:51:06
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lillebeth

Jo, och de (Lena o Leif) gör så fortfarande, nästan i alla fall. Jag tror någon klipper gräset. Det är allt.

De har en ros där som jag vet de skulle vilja få identifierad.

2009-02-27 @ 10:33:25
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0