Site Meter

Ett västra Stockholms Rosendal



Vår konferens fortsatte under fredagen på Ulvsunda slott som ligger på promenadavstånd från mitt hem i Bromma. Det tog tio minuter för mig att gå till ´´jobbet´´  i morse och jag gick efter stranden och genom Johannelunds koloniområde. Slottet ligger efter ett av mina vandringsstråk här hemma och under många år har jag tittat upp mot slottet och funderat hur det kan se ut där inne. Nu fick jag äntligen se insidan av det gamla 1600-talsslottet.
Den här dagen var det föreläsning av Anders Lundin (inte Skansen-Anders) och i vanliga fall brukar mina tankar flyga iväg  när jag sitter stilla en hel dag vid sådan här tillfällen men idag var jag helt fokuserad på vad föreläsaren förmedlade. Det var riktigt bra.

Vi fick en kort visning av slottet och fick även besöka en del av de fantastiska rum som Svensk inredning har inrett som showroom i slottets flyglar (hemsidan). Svensk inreding köpte slottet 2003 och de som driver slottets konferensverksamhet idag är Fazer Konferens.

Ett västra Stockholms Rosendal
Det var ett lite märkligt sammanträffade att några dagar innan vårt besök på slottet fick jag ett mail via bloggen där en man i Stockholm vill att en trädgårdsgrupp ska bildas och driva opinion mot planerna att bygga bostäder i den stora slottsparken som gränsar mot Ulvsundavägen. Det förlag som jag hittade på nätet innebär att 76 bostäder ska byggas varav 60 i låg och småhus. I förslaget står också att Margretelundsvägen som gränsar slottet mot vattnet skulle tas bort och den spillra som blir kvar av slottsparken skulle åter få direkt vattenkontakt som den en gång hade (det enda i förslaget som jag gillar).
Brevskrivarens idé är att skapa ett västra Stockholms Rosendal i parken. Nu är inte jag rätt person att driva något sådant projekt men jag tände först på förslaget och vore jag Lasse Krantz så hade jag säkert med glädje kastat mig in i det här.

 Tyvärr så finns det nog inte så stor chans att stoppa bygget, att allt fler grönytor i närförorter bebyggs idag är bedrövligt.....att man bygger bostadshus i månghundraåriga slottsparker känns rent kriminellt! Läste någonstans att nere på den tättbebyggda kontinenten skulle sådant aldrig ske.
Det är tänkt att halva slottsparken ska bebyggas vilket skulle göra att det inte längre blir någon slottspark kvar utan en trädgård runt slottet.

Jag tyckte först att det var lite märkligt att de jag pratade med på slottet inte hade så mycket emot byggplanerna.....! Men sedan tänkte jag att om det är så att marken ägs av slottets ägare....så lär de få en liten nätt summa för marken om den styckas av.
Historia och historiska platser betyder tydligen inte så mycket här i stan. Det går busslaster  med folk till Västergötland för att följa Jan Guillous romanfigur Arns fotspår, är det kanske på den nivån som vårt historieintresse ska ligga?

Idag när jag gick igenom parken försökte jag tänka in den där trädgården som skulle vara i stil med Rosendal. Tyvärr såg jag och framför allt hörde en del stora hinder. Rosendal på Djurgården ligger inbäddad i grönska och platsen är fri från trafikerade vägar. Ulvsunda slottspark känns som en början av landningsbanorna till Bromma flygplats. Bullret från flyget och den mycket hårt trafikerade Ulvsundavägen intill skulle vara ett stort hinder för att skapa ett västra Stockholms Rosendal.

Visst skulle man kunna bygga en hög mur mot Ulvsundavägen för att få bort bullret  men med risk att låta tråkig så vore det bästa om parken fick vara som den är....gräsytor och fruktträdgård, picknick-park och plats för brännboll....jag har själv spelat brännboll i parken då min dotter var liten. Det viktigast är att man inte bygger sönder och för alltid förstör en historisk slottspark.
Slottets läge är inte bara dåligt, läget mot sjösidan är vackert det finns även en gammal lindallé och en stor fruktträdgård.

Tanken på en ny trädgård här är mycket god och vore det inte för bullret så skulle jag också gjort vad jag kunde för att bråka fram anläggandet av en trädgård som skulle ha gångavstånd från mitt hem.


På den här platsen ska det byggas bostadshus.

Här är brevet:
Skulle inte du kunna samla ihop några trädgårdsintresserade och driva opinion för att skapa ett västra Stockholms Rosendal i Ulvsunda slottspark? Odlingar, kreativitet och kultur skulle passa perfekt på denna plats.
Just nu talas det om att stora delar av parken ska bebyggas med bostäder, vilket verkar vara en mycket dålig idé med tanke på platsens speciella karaktär och känsla. Ett sätt att motverka förstörelsen av parken kan vara att presentera ett attraktivt motförslag för politikerna.

Få platser i Västerort har kvar samma känsla av lantlighet och historia, men just området Ulvsunda utgör ett undantag. Platsen har också en koppling till stormaktstiden, vilket gör den än mer ovanlig och värd att bevara. Det vimlar ju inte av 1600-talsparker i Stockholms närförorter om man säger så! Därför är byggplanerna mycket ödesdigra, och det är angeläget att agera snabbt är min gissning.

Här är två argument för att skapa en trädgård på platsen
1.
Finanskrisen kan ha skapat ett andningsrum, där det inte finns ekonomi i att bygga bostäder just nu. Byggplanerna kan ha lagts på is eftersom det inte går att få lån. Men ska man utnyttja detta andningshål gäller det nog att agera snabbt, och att kunna presentera alternativa planer.
Finns det föreningar i Västerort och övriga Stockholm som kan hjälpa till här? (Samfundet S:t Erik, Alternativ Stad, Naturskyddsföreningen, Bromma Hembygdsförening, villaföreningar etc?)
 
2.
Stockholm blev ju utsett till Europas miljöhuvudstad 2010 för några dagar sen. Tycker inte det passar Europas miljöhuvudstad att förstöra 1600-talsparker. Ett mycket bra sätt att istället markera miljöhuvudstadens ambitioner tycker jag kunde vara att skapa ett Rosendal på Ulvsunda.
Tycker på något sätt att denna 1600-talspark är en värdemätare på hur mycket man bryr sig om kulturen och naturen. Jag tror att det går att väcka en rejäl opinion här. Många människor är upprörda över det ständigt okänsliga och klumpiga sättet att bygga, och den vågen skulle man kunna rida på.

Här är detaljplanen från 2007


Kommentarer
Postat av: Åsa!

När jag ser gamla byggnader kommer alltid tanken på vilket otroligt arbete det ligger bakom byggnationen. Dessa arbetare hade inga grävmaskiner, spikpistoler, skyliftar. En generation som snart är borta!

Tänk om de då hade vetat att deras barnbarns barn skulle gå på gym för att hålla sig i form!

2009-03-07 @ 09:26:51
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Åsa: Så är det!

2009-03-07 @ 18:56:04
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: truls

vilka är det egenligen som äger slottet idag?

2010-04-11 @ 13:08:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0