Site Meter

Ett annat rum med en annan utsikt.


Till min stora förtjusning har bonden här sått....raps!


...och om jag vrider blicken ser jag det gamla orangeriet...som idag inte tillhör slottet.

Jag har flyttar från rummet med utsikt och återvänt till mitt gamla rum i hotellet där jag har en annan utsikt. En bra utsikt!

Länge har jag funderat på att sammanställa vår slottsparks historia. Själva slottets historia finns väl dokumenterat men vad gäller slottsparken, finns det inte så mycket sammanställt. Nu tänker jag inte skriva någon kioskvältare eller något praktverk, utan mer en skrift för framtidens slottsträdgårdsmästare på Engsholms slott. Det kan väl vara intressant att läsa om när och hur arbeten utfördes och när träd och andra växter kom till parken. Jag själv skulle ha uppskattade det väldigt mycket.

Jag har börjat med att sammanfatta mina tolv år i slottsparken men jag har även börjat samla material från parkens äldre historia. Allt detta får inte bli något för stort med för mycket press...jag är egentligen bara van att skriva korta blogginlägg...men jag ska göra ett allvarligt försök.


Slottsparkshistoria skrivs på lill-datorn på arbetstid lite då och då...mellan slyröjning och annat vinterarbete.

Vår fågelskådande lantbrevbärare  kom med Weibulls nya frökatalog...som var skriven på engelska och heter egentligen Kiepenkerl....jag vet inte vad det är för något...måste ringa och beställa en svensk version i morgon.

Mitt gamla rum med utsikt.
Dagens dag
.

Kommentarer
Postat av: Pia

Underbar utsikt och vilka ljuvliga foton från sommarträdgården i det tidigare inlägget! Så skulle det alltid vara..Här hinner hända så mycket om man missar att titta in ett par dagar. Spännande med slottsparkshistoria också!

2009-12-03 @ 20:07:01
Postat av: yrsa

jag är ju inte holländska... men det låter väldigt holländskt,och med min ringa kunskap.. men bilden där skulle jag tippa på frökarlen eller såningsmannen, vad tror du?

det börjar se lite vintrigt ut där hos er, här har det nu äntligen också varit på kölden, -7 i morse, och tadaa! - min höstaster har nu först börjat blomma!

2009-12-03 @ 20:14:08
Postat av: Skogseva

Utsikt över ett blommande rapsfält till våren är något att längta till, vi har ju ganska mycket av den varan här i Skåne. Jag älskar doften av blommande raps och vevar alltid ner bilrutan när jag kör förbi ett fält..

Att ha ett vackert gammalt orangeri utanför sitt arbetsfönster borde ge extra inspiration åt en slottsträdgårdsmästare kan man tycka!

God natt önskar

Eva

2009-12-03 @ 21:39:20
URL: http://skogseva.blogspot.com/http://
Postat av: Monica

Vilken god idé med slottsparkens historia, det kan bli en kioskvältare:-) Och härliga foton på allt blommande. Yrsa, mina höstaster började också blomma först nu, blev större och större med massor av knopp som aldrig tänkte slå ut som det verkade så det var på vippen jag klippte ned hela rasket:-)

2009-12-03 @ 22:06:27
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Pia: Inte lika spännande som utsikten från mitt förra rum...men helt ok ändå!



yrsa: Grattis till blomningen!



Skogseva: Ser fram mot rapgsfälten...



Monica: Sverige blommar visst fortfarande!

2009-12-04 @ 05:02:22
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ruben

Vad spännande med trädgårdens historia. Hoppas det går riktigt bra och att du hittar mycket information. Gör du det, kommer det att bli kanon!!! /Ruben

2009-12-04 @ 08:37:32
URL: http://rubensrabatter.blogspot.com
Postat av: Lillebeth

Vid mitt förra hus sådde ibland bonden raps. Vilka somrar det blev! Glömmer aldrig de fantastiska fälten. Som om solen ramlat ner. Ha det gott!

2009-12-04 @ 09:27:47
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: Mariana

Vilket vackert orangeri!inte så dum utsikt.

Ett ordentligt projekt du börjat med, måste vara intressant.

Finns det gammal dokumentation om trädgården?

2009-12-04 @ 10:20:43
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Ramona K

Kanske inte så dumt att byta rum samtidigt som du börjar ditt nya projekt - särskilt när även detta rum har vackra vyer. Jag måste säga att du ligger verkligen inte på latsidan. Ständigt kommer du på nya saker att utforska. Inspirerande!

Nu får jag mota bort en envis katt som vill promenera på tangenterna kkjdassswewq

Trevlig helg

Ramona K

2009-12-04 @ 12:04:19
Postat av: Åsa!

Blommande rapsfält är så vackert. Vilket bra val av bonden!

2009-12-04 @ 13:07:41
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Skogseva

Angående "Kiepenkerl" - En "kiepe" är en slags flätad kont som ambulerande försäljare bar på ryggen. Till försäljarnas dräkt hörde också träskor, pipa och vandringsstav och en speciell mössa. Bland annat har Münster ett Kiepenkerlmonument på ett av sina torg.

Allt går att hitta på Google...

2009-12-04 @ 15:44:30
URL: http://skogseva.blogspot.com/http://
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ruben: Jag ska göra ett försök och har redan kommit en bit på väg.



Lillebeth: Mmm jag älskar verkligen rapsfält.



Mariana: Det finns en del material på olika ställen och en del muntlig historia som man måste kolla upp. Sedan kommer det givetvis att handla en hel del om de tolv år som jag varit i parken...det är ju det lättaste.



Ramona: Det blir bra i det här rummet. Trevlig helg till dig också!



Åsa: Ja...bra val. Det brukar odlas raps vart femte år ungefär på en mark för att ha ett bra växelbruk.



Skogseva: Tack...ja google vet allt!

2009-12-04 @ 16:22:00
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0