Site Meter

April är en kall och nyckfull vän...

...sjöng en känd rockpoet i en sång om en Isabella. Igår jobbade jag i t-shirt och idag åkte vinterjackan på igen då kalla vindar från sjön svepte över slottsparken.



Igår var det en sådan där speciell morgon, ni vet när man nästan glömmer att andas för att det är så vackert.
Jag anlände till parken före sex och innan jag började med dagens sysslor gick jag till utsiktsberget för att hälsa solen välkommen. Fjärden låg spegelblank och solen hade ännu inte gått upp riktigt och jag råkade skrämma upp ett gäng sjöfåglar som bröt den blanka vattenytan då de flydde från den störande trädgårdsmästaren. Att beskriva den här vackra morgonen på en blogg är inte lätt men jag tror att alla förstår.

Dagen blev sedan som en svensk sommardag och jag hade hellre velat ligga på bryggan och titta ut över vattnet än att kratta gräsmattor och gångar. Men idag fick jag då äntligen börja att vårstäda mina planteringar som bl.a innebär att klippa ner lavendeln ner till marken vilket jag gör vartannat år. Sedan fortsätter arbetet med att klippa ner perenner.



Idag kom Sädesärlan (tidigare än på flera år) och jag lyckade störa i måltiden när den fångade en insekt och jag antar att han/hon behöver äta upp sig ordentligt efter den långa flytten från Medelhavsländerna.

Dagens dagens - Fåglar
Dagens Trädgårdsspaning
Dagens låt
Dagens rätt - Fullkornspasta med qournfärssås.

För ett år sedan
För två år sedan
För tre år sedan

.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Lyckliga du! Och det är så härligt att förstå att du verkligen uppskattar det du har och det du ser. Den översta bilden är ljuvlig!

2009-04-08 @ 18:22:27
Postat av: Anonym

Väldigt vackra bilder och färger.

Såda´n färg är det inte över den här sjön.



Det var värst vilken hurtig låt du valt:)

Är du våryster? Eller längtar du till Göteborg?

Du får ha en riktigt fin påsk

önskar Eivor

2009-04-08 @ 18:58:05
Postat av: R

Ursäkta men vilken rockpoet syftar Du på??

2009-04-08 @ 20:58:52
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anonym: Jag har en hyfsat vacker arbetsplats och då blir man lite lycklig.



Eivor: Våryster helt enkelt...



R: Lasse Berghagen.

2009-04-08 @ 21:37:48
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anita

Du fångar känslan i både bilder och ord. Den övre bilden är fantastisk. Och den nedre på sädesärlan är bara helt underbar.



2009-04-09 @ 07:56:51
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: Anonym

Sädesärlan är en han. Det ser du på den svarta hättan. Honan har en grå hätta och brukar komma lite senare, när maken kanske har hittat lämplig boplats. Hoppas de kommer hit till Bergslagen i påskhelgen.

En av mina trädgårdsfavoriter, Rödhaken, anlände i lördags och håller full konsert redan.

Underbart att möta solen en tidig vårmorgon.

Just idag gläds jag dock åt regnet. Det tar bra på snön som det fortfarande finns för mycket av här.

GJ

2009-04-09 @ 09:16:14
Postat av: Alt godt

Mitt forslag til dessert eller fika-tiltugg: http://altgodt.wordpress.com/2009/04/09/paskesnop/

Glad påsk! :D

2009-04-09 @ 12:10:39
URL: http://altgodt.wordpress.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anita: Vad fint att du känner så!



GJ: Så är det ja...tack för infot om ärlan. Nu är det väl snart dags att även ni får barmark...



Alt godt: Tack för tipset...först funderade jag över rubriken på ditt inlägg...men sen förstod jag. Ha en skön påsk!

2009-04-09 @ 15:57:49
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0