Site Meter

Lugn trädgårdsmässa


Jag drogs automatiskt till den här bokskogen i skir majgrönska och till bäcken som jag nästan hörde porla. En sådan fototapet skulle jag vilja ha hemma. Det var föreningen Hälsans natur som hade den här vackra montern.

Vi hängde på låset J och jag. Inne i den stora mässhallen var det nästan helt öde. Det var nästan skrämmande lite folk och jag som brukar gnälla att det är för trångt.
Hur som helst så hade jag en lugn känsla redan på parkeringen utanför. Det fanns gott om platser och den lugna känslan hängde kvar under hela mässbesöket. Vi vandrade runt bland alla montrar och tog oss tid att studera vad som fanns att erbjuda. Jag var på jakt efter en fällbar grensåg i fickmodell men hittade ingen riktigt bra. Efter en timmas vandrade var det dags för en föreläsning som jag inte ville missa.
Vi satt där J och jag, två män i vår bästa ålder och lyssnade på ett föredrag om nävor, vi två och hundra trädgårdskvinnor. Hur manligt är det att lyssna på ett föredrag om nävor? Men jag gillar ju de där vackra perennerna. Det var författaren Ulla Hårde som berättade och puffade lite för sin bok Nävor och hon berättade vad Margery Fish sagt ´´När du inte vet vad du vill plantera, välj en näva´´.  Efter föreläsningen förflyttade vi oss snabbt till Stihls monter och kände på de tyngsta motorsågarna......

Det blev kaffe...och vandringen genom hallen fortsatte, det är svårt att få någon struktur över hur man ska gå i en stor mässhall så vi gick fram och tillbaka och åt sidorna tills vi sett allt som borde ses. Vi pratade med Damm-Olle från Haninge och bestämde att vi ska besöka hans visningsträdgård i sommar. Vi provsatt ett stort lusthus med plats för 14 personer som vi ska köpa och ha uppe på berget vid sjön...eller hur chefen?

Jag träffade flera bekanta, eller i varje fall bekanta genom bloggen. Vi pratade med Lasse Krantz om hans tall-allé uppe i Wij trädgårdar och jag frågade om ryktet att han börjat blogga stämde. Jodå, han hade skrivit sitt första inlägg men jag vet inte om det ska kallas blogg när man inte kan kommentera. Hur som helst så kommer jag att läsa bloggen då jag tycker mycket om det han har att förmedla inom trädgård.
Självklart fanns Thomas vid Hags på plats som vanligt.

Det var nog länge sedan jag var så nöjd med en trädgårdsmässa och även J tyckte att det var bra. Det kan ha att göra med att det var lagom mycket folk och att jag sovit hela natten....



Nu vet jag hur jag vill vara klädd i sommar. Bort med tråkiga Blåkläder och Fristads. Nu är det elegans som gäller, hur coolt är inte det här? Är lite osäker om J är med på den här stilen. Bilden nedan visar hur kvinnor ska vara klädda i sommar, romantiskt och vackert. Det verkar som om trädgårdsbranschens status har tagit många steg framåt och uppåt i år. Från trädgårdsdräng till elegant  gardener.




Hos Wij trädgårdar  var temat ´´Vi samlas kring den goda brasan´´. Flera kubikmeter björkved hade staplats runt platsen.


Ett hav av Azaleor fanns mitt i hallen och här sparades det inte på färger eller att tänka ´´anpassa färger´´. Efter att ha gått några varv och funderat vad jag tyckte om alla dessa färger kom jag fram till att .....jag blev glad av det. Glömde mina åsikter om lugna färger för en stund, det kan bero på att jag var på ett ovanligt bra humör idag.


Så här tom var mässhallen i början av vår vandring men den fylldes på ganska fort sen och när vi gick ut så var det t.o.m lite trängsel, som runt balkongerna som man skulle rösta på.


Det här blir nog mässans mest fotograferade objekt. I bak på klipparen står skylten:
Warning!
- This vehisle may only be run by women or very feminine boys.
- If the neighbors come by do not run over him/her with the cuttingmachine running.
- It is not allowed to use this machine for shopping.
Alltså inget för machomän som J och jag! Men vinglashållaren skulle jag vilja ha på min lilla traktor....




Titta här! Holländarna! Med sina lökar och knölar i färgglada förpackningar. Vad vore en trädgårdsmässa utan holländarna?


Vi träffade trevliga Nina Granath med sina vackra trädgårdsbilder.


Jon Skjönsberg (även han trevlig) som har ett litet trädgårdsdesignföretag och säljer produkter från engelska Garden tribes. Produkterna har glada färger...kanske lite väl glada för mig men jag är övertygad om att det finns en marknad för glada trädgårdsprodukter. Produkterna finns att köpa i Grindstugan vid Bergianska...eller då på webben såklart.

Jag var nöjd med Nordiska trädgårdar 2009. Så!


Kommentarer
Postat av: Ninni/fotografia

Tack för rundvandringen! Jag har inte haft möjlighet att besöka Nordiska trädgårder på två år så jag uppskattar ditt fina reportage.

Ska genast kolla in Lars Krantz blogg, han håller ju till uppe i mina hemtrakter i Sverige.

Trevlig helg!

2009-03-27 @ 18:04:39
URL: http://piona.blogspot.com
Postat av: Kalle

mm... Intressant att se, men det verkar vara för mycket lull-lull för min smak. Det är väl ändå inte klädseln eller accessoarerna som gör trädgårdsmästaren?

2009-03-27 @ 20:29:15
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ninni: Då följer vi Krantzen...



Kalle: Accessoarerna är mycket viktigt...det gäller att se respektabel ut när gästerna passerar slottsträdgårdsmästaren. Trädgårdsmässan är full av ´´lull-lull´´ men det visste jag av erfarenhet och jag bryr mig inte om att gnälla om för många grodor och tomtar på mässan. Det var en hel del bra att se också...och så var det humöret som var bra idag. Säg till när våren kommet till Grisslehamn Kalle.

2009-03-27 @ 20:44:48
Postat av: HelenJ

Det ska bli spännande att kolla in allt själv på plats imorgon...

2009-03-27 @ 21:14:40
URL: http://gronafunderingar.blogspot.com
Postat av: Kalle

Burr... Ännu ingen vår i sikte.. 20m/s i medelvind,

snön vräker ned vertikalt och skorstenen tjuter när stormbyarna tar i.. Jag sänder en tacksamhetens tanke till vattenfall som isolerat och grävt ner stora delar av ledningsnätet här ute.

2009-03-27 @ 21:20:58
Postat av: Anita

Roligt att läsa ditt reportage från mässan. Också jag var där idag och hängde på låset kl 09:00. Jag trodde jag tittade på allt, gick ju där i 6 timmar men ... jag har missat det du har på din första bild, Hälsans natur!!! Hur i hela världen gick det till. Den är ju bara så ljuvlig. Men jag såg som tur är massor av annat. Och en hel del hade jag med mig hem.



Sammanfattningsvis kan jag säga att jag hade en härlig dag på mässan. Tyckte den var bättre än på flera år. :)



Ha nu en riktigt bra helg!

Anita

2009-03-27 @ 22:26:55
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: Staffan H

Tack för det intressanta inlägget från mässan och vad roligt det var att se en fototapet igen. De var högsta mode i slutet på 70-talet och en av mina kompisar hade en fototapet med björkar i ett vårligt landskap som fondtapet.

2009-03-28 @ 00:30:17
URL: http://staffanhuss.wordpress.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

HelenJ: Ska bli intressant att se vad du tycker.



Kalle: Låter bistert...men håll ut, snart kommer roslagsvåren!



Anita: Då stog vi kanske i samma kö i östra ingången? Då är vi överens att mässan var bättre än tidigare år.



Staffan H: Själv hade jag en solnedgång som fototapet i min första lägenhet och när min dotter var några år hade hon en vägg med ett sagolandskap. När kommer fototapeterna tillbaka? Men om vi ska vara riktigt petiga så var den här bokskogen av tyg!

2009-03-28 @ 07:19:20
Postat av: Mira

Det måste varit en man som designat de där tjusiga, romantiska trädgårdskläderna för kvinnor. Kan ni se framför er vad som händer när en kvinna går ner på alla fyra i rabatten för att slita ogräs??? Fy skäms! ;)

2009-03-28 @ 10:19:16
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Mira: Tänkte inte på det. Men det har blivit modernt med upphöjda rabatter.

2009-03-28 @ 10:36:52
Postat av: Londongirl

Jaha....jag som inte alls hade tänkt mig ut till Älvsjö i år. Tycker inte att trädgårdsmässan har varit så bra de senaste åren. Nu känns det som den är värd en resa i år i alla fall.

Jag tycker också om nävor. Visst är den vilda midsommarblomster en sorts näva?

En sån där hopfällbar liten ficksåg verkar ju smart...synd att du inte hittade någon bra.



Massor av TACK för titten på mässan!



Jaha....blir det Sverige-Portugal för din del ikväll? Det är ju samtidigt som man ska släcka lampor. Det för väl bli att man släcker och sen sätter på TV:n och ser VM-kvalet i sken av tända ljus. ;-)

2009-03-28 @ 18:13:08
URL: http://tankevagor.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Londongirl: Mässan var helt OK i år så hinner du ska du nog besöka den...men jag antar att det är mycket mer folk nu i helgen. Visst är midsommarblomstret en näva.

Matchen började efter släckningen så jag klarade det.

2009-03-29 @ 08:54:33
Postat av: ikakansjälv

Du skall vara glad att du inte var där i går,lördag, efter klockan 12. Usch så mycket folk. Hade samma sinnelag som dig i början men sen kom en massa folk och då vart det olidligt.

2009-03-29 @ 10:54:20
URL: http://ikakansjalv.blogspot.com/
Postat av: Kerstin

Det var en trevlig mässa. Det kommer jag göra till en årlig tradition, för jag hade en trevlig dag med mej själv. Jag träffade ju en massa trevliga människor, bl a pratade jag med Lasse Anrell, dock inte om pelagoner. Han var supertrevlig och hade ett skratt som gick rakt in i hjärtat, dessutom verkar han ha skrivit en bra bok, men min budget var överskriden så jag får vänta med att köpa den eller så önskar jag den i födelsedagspresent. Jag hade ju gått förbi holländarna S, som du säger, inte kunde jag låta bli att köpa daliaknölar, som jag skulle släpa på. Jag köpte också en sekatör, den verkade bra, vi får väl se, jag har väl snart tappat bort den, de kommer bort här och jag har inte hittat en enda en än när jag grävt... konstigt. När jag åkte hem så var det ett förskräckligt snöoväder hela vägen, här hade det kommit 15 cm. Det var lite jobbigt att köra men med Ulf Lundell i högtalarna och en fantastiskt trevlig dag att tänka på så gick det bra. Tack för dina fina bilder, man ser ju inte allt, fondtapeten såg jag inte, det är ju märkligt, men anslaget om vårdhundar i samma monter. Ha det bra / Kerstin

2009-03-29 @ 15:33:19
Postat av: NinaVästerplana

Tack för rundvandringen, hade inte tillfälle åka dit i år. Sparar mig tills Trädgårdsdagarna på Liseberg. Den mässan tycker jag är trevlig. Rätt årstid också om man vill köpa växter.

Ha dé himla gôtt

Nina

2009-03-29 @ 23:45:08
URL: http://ninah.tradgardsblogg.se/
Postat av: LillaFrun

Ha, ha, det var ju en väldigt bra (och rolig) bild på mig måste jag säga! Du kan framhäva den bästa av sidor! Tack //nina

2009-03-31 @ 12:28:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0