Site Meter

Tack Tulpanens hus!




Tulpanutställningen i Tulpanens hus i Åkeshov här i Bromma öppnade i onsdags vilket var tulpanens dag, 15 januari.
Idag besökt jag utställningen för tredje året i följd och om jag verkat gnällig tidigare så måste jag nu tacka för den här platsen som ligger några km från mitt hem. Att få vandra runt bland mängder av tulpaner så här mitt i vintern är lyxigt och jag tänker inte kritisera på något sätt den här gången. Alla dessa vackra tulpaner gjorde mig glad idag och den tidigare musiken som spelats här inne....Absolute panflöjt 27 eller någon smetig meditationsmusik var nu utbytt på fågelsång...utan syntar som komp. Det jag saknade i år var dock franstulpanerna...såg inte en enda.  Det här var första dagen i år som jag kände något lite av vårkänslor. Intressant information om tulpanens historia och odling i Holland och här i Sverige finns att läsa runt om i utställningslokalen.
Så Tack Tulpanens hus för att ni finns!
Besöket 2007
Besöket 2008



  • 90 % av de tulpaner som svenskarna konsumerar är drivna i Sverige.
  • Tulpanens hus öppnade sina utställningar 2007
  • Här finns butik och café
  • I Sverige odlas det varje år ca. 130 miljoner tulpaner varje år.
  • Lökarna här kommer från Holland i augusti för att planteras och växa i växthusen i Alvebäcks Blommor på Ekerö.
  • Förökning av tulpaner: Tulpanerna kapas strax under blomman för att de inte ska föröka sig generativt, dvs med frö. Genom att blommorna tas bort lägger löken sin energi på att föröka sig genom delning (vegetativt) i stället för att sätta frö. Geonom delning får man exakta kopior av moderlöken. Det som är kvar av tulpanen får sedan stå still tills den har vissnat ner, för då har näringen gått tillbaka till löken.
  • Det tar mellan 15-20 år att förädla fram en ny tulpansort till försäljning. Vanligtvis korsas två sorter och frö från avkomman odlas till lök och drivs i blom, en process som tar ungefär sju år. Därefter görs ett urval. 







Webergs parrot

DAGENS FANTASTISKA LÅT
.

Kommentarer
Postat av: Lena

2009-01-17 @ 17:21:27
Postat av: Lena

Vilka jättefina bilder!

2009-01-17 @ 17:22:39
Postat av: Gunilla

Vilka läckra bilder där skulle jag ochså vilja tillbringa en dag. Stövlarna med tulpanerna var ju för läckert.



Ha en trevlig Lördag

Gunilla

2009-01-17 @ 18:24:32
URL: http://norrskenetstradgard.blogspot.com
Postat av: fundera grönt

Härligt med alla tulpaner! Du måste fått dig en vårinjektion :)

2009-01-17 @ 18:40:49
URL: http://funderagront.blogspot.com
Postat av: andré

Det ser ju helt underbart ut! :-)

2009-01-17 @ 19:24:10
URL: http://dalang.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lena: Visst är det fint med tulpaner?



Gunilla: Nu tänker jag slänga ut tulpanvaserna och plantera i stövlarna i stället.



fundera grönt: Yes! Vårinjektion!



andré: Det var ganska underbart!

2009-01-17 @ 19:57:31
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Kersti

Jag har fortfarande inte varit där det är synd och skam, jag som älskar tulpaner. Men än är det kanske inte försent för bot och bättring.

2009-01-17 @ 20:53:41
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: billan

Vackra blommor...

Fantastisk Dagens fantastiska låt...

Livsandarna börjar sakta men säkert återvända!

Ha det!

2009-01-17 @ 22:12:08
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kersti: Gör ett besök...men ha inte alltför stora förväntningar...men njut av tulpanerna!



billan: Hade nästan glömt låten då jag hörde den här om dagen...den hamnar högt upp på listan bland favvolåtar.

2009-01-18 @ 08:53:39
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anna

Härliga bilder, tack så mycket!

2009-01-18 @ 11:25:41
URL: http://sy.lugnagatan.net
Postat av: Trolda

UNDERBART!



Trolda - =D

2009-01-18 @ 17:42:17
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Madde

Men GUUUD! Ge mig vår fort innan jag går under. Helt underbart med färgerna och längtan....

2009-01-18 @ 20:17:30
URL: http://sokratess.blogg.se/
Postat av: azola

Ljuvliga tulpaner...man längtar verkligen till våren nu!



Har låten på en Lp någonstans ;o)

Det var länge sedan jag hörde den! Dags att leta fram alla vinylplattor alltså.

2009-01-20 @ 23:57:42
Postat av: Annika

Tack för att du visar mig dettta! Ohh vad jag skulle viljat se allt detta i verkligheten! Ingen Stockholmstur är pågång just nu.

Men till mässan i mars blir det iallafall.

Måste vara med på boksläppet.

Jag kommer inte med någon bok i år men Eva Robild gör.

Ha det gott och nu skall jag bli färdig att lägga länk till dig.

Annika

Nästa år blir det min tur igen.

2009-01-28 @ 22:40:36
URL: http://naturligating.blogspot.com/
Postat av: Fia

Wow :O) det var nog det snällaste du skrivit om Tulpanens Hus någonsin...



Fd: anställd på Tulpanens Hus

2009-02-22 @ 09:46:10
Postat av: den moderna munken

Jag bor numer i närheten och har också besökt tulpanutställningen :). Jag tyckte också det var fint, och när jag tar en promenad på helgen brukar jag gå in i Tulpanens hus och bara sniffa på alla tulpaner de har till försäljning, särskilt dem som man får plocka själv. Vilken bra idé tycker jag, och man får lite sommarkänsla också.

2009-02-22 @ 21:30:08
URL: http://www.metrobloggen.se/denmodernamunken
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anna: Varsågod...



Trolda: Visst är det härligt med tulpaner!



Madde: Det kommer Madde!



azola: Det borde alltid vara vår.



Annika: Då kanske vi ses på mässan.



Fia: Ja och hur ska det då bli nästa år? Du vet jag skriver alltid vad jag tycker och jag tycker att Tulpanens hus är en viktig plats.



den monderna munken: Aha...då kan du kliva in lite då och då..då!

2009-02-23 @ 08:46:42
Postat av: Fia

Hej trädgårdsmästaren :O)

Ja det återstår att se hur utställningen blir nästa år...

Men nu när jag läste ditt inlägg igen så skrev du att det inte fanns någon franstulpan... men det gjorde det :O)

Jag fotade ganska mycket när jag var där sist :O)



Ha en superskön helg... i solen...

//F

2009-04-03 @ 20:48:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0