Site Meter

Junionsdag i Stockholm



 
3 juni 2009
 
 
Ledig onsdag igen och det känns som en oerhörd lyx trots att jag ju jobbar längre än vanligt de dagar jag är i slottsparken.
Nu hann jag t.o.m. att städa hemma på förmiddagen innan jag tog tunnelbanan in till stan för att vandra runt där utan mål. Hamnade på Jakobs kyrkas lilla gård där syrenerna gjorde den här kyrkogården lite gladare än kyrkogårdar brukar vara...inte en tuja eller idegran så långt ögat nådde. De sammanflätade syrenerna på bilden nedan känns som en symbol för vänskap och kärlek.

Nere i Kungsträdgården hördes musik från scenen och hela parken var invaderad av restaurangstånd där man kunde smaka på Stockholm. Såg att Eldkvarn ska uppträda där och......LASSE BERGHAGEN!!!
Gick genom Kungsan (där jag såg Ulf Adelsson i knallröd jacka...) och all mat bort mot Berzelii park där bollökarna var de enda blommande just nu då tulpanerna slocknat runt statyn.
Spårvagnen mot Djurgården skramlade förbi utanför och hela vagnen var målad med reklam från Mcdonald´s.....!!
Jag gick in på Nybrogatan vid Dramaten och kryssade mellan affärsmännen/kvinnorna som var ute för att äta lunch. Uppe vid Östermalmstorg bygger man ett nytt hus på platsen där Folkan tidigare låg.

Gick en sväng inne i Östermalmshallen. Här skulle jag handla ofta om jag bodde i närheten, här finns alla delikatesser man kan tänka sig.
Åtta grader varmt och isande vindar gjorde att jag tog tunnelbanan tillbaka hem, nästa onsdag hoppas jag på mycket högre temperatur.




Rödblommig hästkastanj (Aesculus x carnea) på Norrmalmstorg.






Dagens mail - Svarar på alla mail jag får så gott jag kan, har på känn att jag missat att svara på några.....maila igen om så  är fallet.

Kommentarer
Postat av: Eivor

Ett av de få ställen jag besökt i Stockholm, är faktiskt Östermalms saluhall. En firmafest med kräftor på menun och uppstoppade djur överallt. :)

Kyrkan på bilden är väldigt fin och gräslöken?

Lundell med Taube kan väl diskuteras. Då föredrar jag Lasse Berghagen :)

2009-06-03 @ 16:42:04
URL: http://västanvinden
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Eivor: Ja Lasse Berghagen kan verkligen däcka folk med sin musik och sin charm....! Jag faller så fort jag får se honom.

2009-06-03 @ 17:48:41
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: yrsa

efter mitt besök i st.holm i påskas, är även detta bekanta bilder, hamnade vid nybroviken och berns- blev så glad över att stöta på "gamla bekanta" sånt man hört om- drog refrengen av nybrovikens is- åt döttrarna.. du vet?

mina nya stäpplökar skall till o blomma nu endera dagen, spännande- bladen var verkligen en överraskning, måste göra någon liten omplantering..

men den vackraste tiden går jag nu miste om - är på väg till norra england -northumberland- ah- men öland sitter säkert också riktigt rätt! öland eller gottland vilke skall jag välja först?

2009-06-03 @ 20:45:00
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Yrsa: England låter bra...välj Gotland även om även Öland är mycket vackert. Själv håller jag även på att boka Köpenhamn i augusti.

2009-06-03 @ 21:24:01
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lillebeth

Tack för doftande rundvandring. Saknar Staden ibland.

2009-06-04 @ 10:31:12
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: Ronja

Haha... Jag trodde det var en ordvits och funderade på vad du menade j-unionsdag. Något med valet kanske? ;)



Trevligt med ett besök i saluhallen! Något sådant skulle jag gärna ha lite närmare.

2009-06-04 @ 19:45:08
URL: http://hundramiljoner.blogspot.com
Postat av: ingela

Älskar saluhallar, tyvärr har vi ingen i Östersund men däremot en mängd småskaliga livsmedelsproducenter ute i bygderna, perfekta utflyktsmål, ostar, bröd, bär och örter och mycket mer. Säljs även på ica om man skall handla lite snabbt en fredag...



Hälsningar

Ingela

2009-06-04 @ 19:49:36
URL: http://gardenofingela.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lillebeth: Du får göra ett besök....till Bastugatan.



Ronja: Inget med valet. Saluhallar är alltid spännande.



ingela: Gårdsbutiker i landsbygden är också spännande.

2009-06-04 @ 20:47:54
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: inger.sundstrom

öland eller gotland

det är frågan

båda är fantastiska

själv åker jag till nordkalotten

upplever våren

en gång till

sedan följer en lååång dag

solen går ner först när jag är hemma i norrköping

i mitten av juli

glad sommar och tack för alla fina bilder

o texter o kommentarer

2009-06-04 @ 20:55:57
Postat av: Annelie

Återigen vill jag ge Dig ett STOOORT TACK för Dina vackra Stockholmsbilder. Snart snart är jag klar att flytta hem igen.

Hoppas Du får en njutningsfull underbar helg.

2009-06-05 @ 23:18:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0