Site Meter

Höstfest i Bergianska trädgården



Bara ordet höstfest gör ju att man förbereder sig för en ny årstid. Men den här dagen bjöd på sommarvärme och sol i huvudstaden. Det står i programmet att detta inte är en skördefest utan här låter man grönsaker mm. gå i frö för att visa hela växtens livscykel.
Men höstmarknad var det. Många trädgårdssällskap ställde ut och sålde plantor mm. Dahliasällskapet och Fuchiasällsakpet var där såklart och inne i orangeriet ställde Europeiska palmsällskapet ut på en liten disk där man placerat små plantor med palmer som var ca. 15 cm höga...det såg lite kul ut!

Eftersom jag var ganska seg efter en veckas grissjuka så blev det ett ganska hastigt besök. Jag träffade en av arboristerna från Trädmästarna som var ute hos oss i vintras, här är det inlägget.
Det enda jag handlade på den här höstfesten var tidningen Koloniträdgården. Det känns som om allt är i väldigt liten skala och det kanske också är tanken men det är ingen marknad man vistas länge på ....om man inte fastnar på caféet.



Nordiska trädgårdar i våras träffade jag Nina Granath där hon sålde sina fina fotografier. Här fanns hon i Huddinge Botkyrkas Trädgårdssällskaps stånd. Hon hade ju stor framgång genom att vara initiativtagare till tävlingen Årets Trädgård i Huddinge Botkyrka tidigare i år.
Föreningen blev också valda till årets förening 2008...bara att gratulera!





Hos Dahliasällskapet hittade jag den här polkagrisen.

Kommentarer
Postat av: Kersti

Vilken vacker dahlia. Jag har egentligen lite svårt för dahlior de påminner lite för mycket om att vi nu går mot mörkare tider. Men den här var sprudlande glad.

Jag har en fråga, är det alldeles försent att beskära äppelträden nu i slutet av september början av oktober. Vi har två väldigt vildvuxna på föreningens tomt, ingen av oss har någon kunskap så jag fick frågan av några som tänkte ge sig på dem. Ska jag säga åt dem att vänta till senvåren?

2009-09-06 @ 18:28:03
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Arboarkticum

"Ingen marknad man vistas länge på..." Nä, det förstås, för i så fall hade man ju blivit komplett luspank ;-) Palmerna missade vi dock tyvärr. Mvh, Arboarkticerna (i kontanter räknat mycket fattigare efter dagens marknadsbesök, men i stenparti- och trädplantor räknat mycket rikare!)

2009-09-06 @ 19:28:10
URL: http://arboarkticum.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kersti: Inte heller jag gillar dahlior i vanliga fall...i så fall bara min Mignondahlia. Du kan med gott samvete beskära fruktträden hela september.



Arboarkticum: 10 kr kostade Koloniträdgården...

2009-09-06 @ 19:32:31
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ronja

Det blev som jag skrev tidigare under dagen, inget mäss/marknadsbesök för mig i helgen. Hm... Nästan så att jag ångrar mig, men jag har haft det ganska bra ändå.

Jag ska träffa en av (från) Trädmästarna i morgon för att diskutera en trädinventering vi vill ha gjord i mitt nya affärsområde Kärrtorp.

Kram från Ronja :)

2009-09-06 @ 19:39:28
URL: http://hundramiljoner.blogspot.com
Postat av: billan

Den där polkagrisdahlian har jag med i år, inge kul alls. Blir jätteful av regnväder och egentligen gillar jag inte färgen överhuvudtaget så jag fattar inte vad som flög i mig när jag köpte den!? Tacka vet jag den vit näckrosdahlian jag har som blommar och blommar och blommar......

2009-09-06 @ 19:54:23
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0