Site Meter

9:an



Det finns vägar man längtar till. Brösarps backar är infarten till Österlen i Skåne och  när man ser  de mjuka kullarna efter det att man passerat byn börjar man andas på ett annat sätt. Havet finns hela tiden till vänster och det här är en miljö som skiljer sig från allt annat i Sverige. De mjuka landskapet, de vackra gårdarna, trädgårdarna, alla vackra träd och buskar längs vägarna och så havet....här hittar jag ett lugn som jag annars har svårt att finna.

Riksväg 9 går från Brösarp förbi Kivik (där det finns en avtagsväg som leder till en 60-årig musiker/författare), vidare till Gustavs Rörum, Simrishamn och till Ystad. I början av maj i år åkte vi på den vägen då körsbärsträd och andra prunusarter blommade som bäst och när alla tusentals äppelträd började gå i blom. Det blev många tvärstopp för fotografering och lika många farliga trafiksituationer då 307:a plötsligt stannade vid någon vacker äppelodling eller när havet lockade till plåtning.
Jag längtar redan tills i vår då jag kör in i Brösarp igen. Då jag får uppleva det här blomsterhavet igen.









Kommentarer
Postat av: Anonym

Österlen. Ja visst är det något speciellt med Österlen - det är så otroligt vackert och har faktiskt det där särskilda ljuset. Jag satt just och tittade på egna bilder från i våras och kan inte förstå att det då kan vara så sanslöst ljuvligt när det just nu är så vidrigt vått, blåsigt och kallt. Men vi hade kanske inte uppskattat det ljuvliga om inte det vidriga och hemska hade funnits? Fast jag skulle gärna gå i ide fram till mars i alla fall. I mars kan man så smått börja drömma om en vår igen...

2009-11-23 @ 19:13:06
URL: http://skogseva.blogspot.com/
Postat av: Pia

Underbara bilder och visst längtar man alltid tillbaka..både till våren och till Österlen!

2009-11-23 @ 20:10:21
Postat av: Kersti

Tack för de fina bilderna. Man riktigt känner hur det doftar och hör hur det surrar. Våren är närmare än man tror.

2009-11-23 @ 20:32:26
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: billan

Inte undra på att du missade infarten till Brösarp, den där utsikten är magnifik!

Dina fina bilder gör mig alldeles vårsjuk.....

2009-11-23 @ 20:42:13
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: Anita

Helt underbara bilder. Österlen och Brösarps backar ... bara så vackert. Förstår att du längtar till backarnas port igen. Du får nog oss alla att längta när vi ser dina ljuvliga bilder. Tack för dem!



2009-11-23 @ 21:03:39
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: bettankax

Jag som är född och uppvuxen på Österlen tänker på alla skolutflykter till Brösarps backar med omnejd. Inte uppskattade jag omgivningarna då, som nu, när jag har förmånen att ha dem "nästgårds". Underbara bilder! Till våren måste du leta dig fram till "Körsbärsdalen" där "bröderna Lejonhjärta" spelades in. Det är som att gå i en sagovärld.

2009-11-23 @ 23:02:52
Postat av: Leif

Det är allt skönt att jag har mitt fritidshus såhär vackert

2009-11-24 @ 07:52:49
URL: http://www.vallby38.blogspot.com
Postat av: skogsnuvan

Jag har varit där en gång när äppelträden blommade och det var bland det vackraste jag sett. Sedan var det ett speciellt ljus på Österlen som jag inte sett någon annanstans. En njutning för ögat i mörka november är din bilder. Tack

2009-11-24 @ 07:59:15
URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se
Postat av: Ronnie

Trevligt att se dina fina bilder. I början av 90-talet hyrde vi en liten avstyckad gård där.

2009-11-24 @ 08:37:33
URL: http://ronniep.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Eva: Jag har drömt om våren länge nu...och Österlen.



Pia och Kersti: Så är det!



billan: Visst blir man vårsjuk... men det var hela 9:an jag missade att svänga in på...och hur kan man missa det?



Anita: Vad bra...då längtar vi tillsammans allihopa!



bettankax: Oj...du får jättegärna berätta vad den körsbärsdalen ligger...den platsen skulle jag verkligen vilja se.



Leif: Jag kommer och fikar hos dig i maj...!



skogsnuvan: Håller helt med dig om äppelblomningen och ljuset på Österlen.



Ronnie: Låter fint!



2009-11-24 @ 16:45:50
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anita K.

For noen herlige motiver og fotografier! Jeg blir alltid så glad når jeg ser dine bilder.

Ikke visste jeg at Brdr Lejonhjärta ble spilt inn akkurat her. Den filmmusikken hvor de rir gjennom fruktblomstringen. Jeg har en skive av Björn Isfält - han som skrev filmmusikken. Poesi.

Takk!



Postat av: Lillebeth

På kullarna där har jag suttit och fikat. Denna underbara del av världen där jag nog egentligen ville bo.

2009-11-25 @ 09:10:13
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: Henning Saarenpää

Det är detta jag längtar till alltid, Brösarp.

2012-01-21 @ 19:01:37
Postat av: Anonym

Det är detta jag längtar till alltid, Brösarp.Österlen. Brantevik, Simrishamn och alla andra ställen på Österlen.

2012-01-21 @ 19:08:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0