Site Meter

Södermalm - Högalid


Heleneborgs grindstuga från slutet av 1700-talet på Varvsgatan 10


De här fastigheterna vetter mot Långholmskanalen och den gamla byggnaden nedanför de höga husen är Heleneborg. Här bodde Alfred Nobel och som här utförde experiment som ledde till upptäckten av dynamiten.

 
28 februari 2009
 
 
Högalid som är Södermalms sista västra utpost mot ´´landet´´ Liljeholmen och Gröndal skiljer sig markant från söders tre andra församlingar och den största skillnaden är byggnaderna. Det finns inte så många riktigt gamla byggnader eller vackra palats i den här delen av söder utan de flesta hus är från sekelskiftet och fram till 70-talet. Problemet är att de byggt in 60-70-tals hus helt okänsligt bland de äldre byggnaderna på flera platser och söder om den hårt trafikerade Hornsgatan ligger Drakenbergsområdet som lika gärna kunde ha legat i Rinkeby. Det är synd för läget är bra med hela jätteparken Tanto bakom husen. Den byggnad som märks hela tiden är  Högalidskyrkan vars höga torn som höjer sig över allt annat.
De vackraste husen är de få riktigt gamla husen som finns kvar och även de som är byggda mellan 1900-1930.

Det här är den del av söder som jag är minst hemma på och det beror på att det inte finns så många kulturhus som förvaltas av Stadsholmen AB som var våra uppdragsgivare då vi hade vårt familjeföretag.

Jag vandrade omkring ganska planlöst idag och försökte känna in en speciell Högalid-atmosfär och vilken man gör på vissa platser medan man på andra ställen får en känsla av att befinna sig i en yttre förort. Men Högalid och Sofia är nog  ändå de delar av söder som jag skulle kunna tänka mig att bo på. Fördelen är närheten till underbara Långholmen även härliga vandringsvägar längs stranden bort längs Årstaviken, se en tidigare vandring här. Högalid är den del av söder som ligger närmast mitt hem i Bromma och från mitt fönster ser jag Högalidskyrkans torn.

En annan fördel är att det fortfarande finns små specialbutiker i kvarteren och en massa spännande caféer och restauranger. Café Cobacabana på Hornstulls Strand 3 är ett av de små mysiga caféer i området. Å vet allt om dessa ställen...
Hornstull här i Högalid har blivit en populär plats att bo på ungefär som sofo i Katarina.
Karta
Söderliv




Slipgatan vid Hornstull.


Långholmskanalen.


Lasse i parken vid Västerbrons början är populärt på sommaren då de har levande musik på kvällarna.


Så här som Heleneborgsgatan ser ut ser flera gator ut i området kring kyrkan.


Heleneborgsgatan


Hornsgatan


Husen runt Högalidsparken har bra läge med utsikt över den stora gröna parken med kyrkan centralt högst upp på berget (en god vän bor här så jag vet att det är en vacker vy över parken) och här på Borgargatan är t.ex. nr. 4 byggt 1926, nr. 6 byggt 1926 och nr. 8 är byggt 1913.


Kristinehovs malmgård från 1700-talet ligger invid Högalidsparken.


Hornsgatan 156 - Deli´n på hörnet.


Här är problemet med Högalid....man får bara inte bygga sådana här hus i innerstaden....

De andra församlingarna på söder:
Maria
Katarina
Sofia

Dagens låt
The end med Laleh

Kommentarer
Postat av: Ledighetsparadiset Solåkra

Har njutit av dina Stockholmsskildringar - allihop. Ville bara säga det en gång för alla. Det är inte alltid som jag kommenterar.



Skön dag önskar jag

2009-03-02 @ 08:40:26
URL: http://solakra.blogg.se/
Postat av: Staffan H

Högalid med alla sina små specialaffärer är fint, men jag känner inte samma atmosfär där som på de andra delarna av Söder. Snyggt och intressant inlägg är det dock.

2009-03-02 @ 12:18:25
URL: http://staffanhuss.wordpress.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ledighetsparadiset Solåkra: Kul att du gillar vandringarna. Ha en skön dag...eller kväll du också!



Staffan H: Ja den skiljer sig från sina kvinnliga församlingar...

2009-03-02 @ 18:49:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0