Site Meter

03.38 på Blockhusudden

 
 
6 maj 2016
 
 
03.38 väcktes jag ute på Blockhusudden!
-Du måste komma upp! Det är jättevackert ute! 
 
Yrvaken tog jag på mig morgonrocken, klev i ett par tofflor, fångade kameran i farten och gick ner till bryggan. Koltrasten och flera andra skönsångare fyllde hela udden med den vackraste morgonkonserten. Medveten om att det var helt omöjligt att fånga en sådan här magiskt stund på bild, försökte jag ändå ta några foton ut mot det spegelblanka vattnet och mot den rodnande morgonhimlen. Först 04.30 skulle solen dyka upp bort över Fjäderholmarna. Då hade jag somnat om...
 
 
 
 
Ibland händer det att jag blir så där extra trädgårdslycklig! När vi kom upp till Rosendalsterrassen på Djurgården, möttes vi av ett makalöst blomsterhav!  De olika narcisserna hade planterats tätt och det blev mycket vackert och effektfullt. Strålande - trädgårdsmästare Cecilia Adén som med hjälp av sin kollega Heidi Möller skapat detta narcisshav!
Läs gärna mer om Rosendalsterrassen här!
 
Cissi beundrar en av sina favoriter bland narcisser - Tahiti!
 
Rosendals värdshus uteservering har verkligen en fantstisk utsikt!
 
 
Lika trädgårdslycklig blev jag vid Rosendals slott, som ligger granne med Rosendalsterrassen och där samma trädgårdsmästare fått den vackra lilla slottsträdgården att vårblomstra på ett fantastiskt sätt!
Jag återkommer med sortnamn och bilder på de olika narcisserna!
 
Jag får alltid samma tankar när jag besöker dessa vackra platser - I Rosendals trädgård just intill kryllar det av folk som köar till caféet och till butikerna, men uppe på terrassen där det också finns café, är det sällan mycket folk. Vid slottet är det också lugnt och jag tycker att det är synd att inte fler tar sig tid att besöka till dessa fina platser.
Läs gärna mer om Rosendals slott här!
 
Villa Eolslund vid Blockhusudden
 
Täcka uddens trädgård
 
Nu i helgen började häggarna blomma på Djurgården, som här vid Villa Alsnäs
 
Mot väggen vid Galleriterrassen på Wudden hade redan blåregnet gått i blom och den goda grannen bergsklematisen hade även den börjat blomma lite smått intill marken. Den kombon är nästan den vackraste jag vet! Se här!
 
Häggen vid Prins Eugens ek, hade hunnit längst av de vi såg på Djurgården den här dagen. Nu går allt svindlande fort! I skrivande stund ser jag ut över backarna här i Bromma och häggarna är i full blom!
 
 Den vackra bokskogen vid Biskopsudden har klätt sig i sin vackraste vårdräkt!
 

Kommentarer
Postat av: Janicke

I sanning en vacker morgon. Tack för att du orkade upp och delar med dig!

2016-05-09 @ 21:02:06
URL: http://janicke365.blogspot.se
Postat av: Hasse Wester

En sådan morgon som man sparar med sig in i höst och kyla...en gång framöver!

2016-05-09 @ 22:24:19
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Malin (svim)

Vilka härliga bilder !!:)

2016-05-31 @ 14:46:18
URL: http://svim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0