Site Meter

Helsingfors - Muminresa

Det här blogginlägget tillägnar jag min kära Cecilia som älskar Muminprylar.

1-2 oktober 2016

Jag börjar att berätta om hemkomsten genom skärgården in till Stockholm på söndagsmorgonen. Klockan var strax efter sex  när jag smög mig ut från hytten för att möta solens uppgång över Stockholms skärgård, på Silja Symphonys akterdäck. Det var aningen höstkyligt och vattnet låg stilla efter gårdagens hårda vindar på Östersjön. Det var jag och ett gäng fotograferande asiatiska turister som stod där i det svaga gryningsljuset och njöt av den fantastiska morgonen.

Det vita fartyget gled tyst och sakta fram på det spegelblanka vattnet och jag tänkte att naturen ibland bjuder på extra vackra vyer. Himlen färgades orange redan en timma innan solen letade sig upp över horisonten och när de första solstrålarna syntes över öarna, var vi redan på väg till frukostbuffén.

Stockholms skärgård på söndagsmorgonen

Helsingfors

Av någon anledning hade jag aldrig tidigare besökt Finland, men den här helgen skulle jag äntligen trampa finsk mark. Det började med att Cecilia frågade mig om jag ville följa med till Finland för att handla Muminprylar. Självklart sa jag! Siljas fartyg Symphony avgick fredag eftermiddag från Värtahamnen och när vi lämnat vår packning i hytten och sett oss omkring, var det dags för middagsbuffé med massor av god mat. Vin fick vi dricka hur mycket vi ville på biljetten...! Vinden rev och slet i fartyget som trots sina 203 meter, gungade ganska rejält under natten och ibland visste vi inte om det var vinet eller vågorna som gjorde att vi hade lite svårt med balansen.

Att jag skulle åka på en Finlandskryssning var väl ganska otippat för de som känner mig, men jag hade faktiskt väldigt trevligt och det hade nog med sällskapet att göra också. Vi väntade med spänning på vad Helsingfors skulle ha att erbjuda dagen efter och vaggades till sömns av Östersjöns vågor.

Helsingfors visade sig vara en trevlig huvudstad, med en småstads stilla tempo. De gröna spårvagnarna rullade fram på innerstadens gator där biltrafiken var gles och lagom med folk ute på trottoarerna. Vi började med att gå bort till botaniska trädgården där vi även besökte de tropiska växthusen. Trädgården imponerade inte direkt på oss, men det hade vi inte heller väntat oss, även om det på vissa håll visade sig vara hyfsat vackert.

Vi tog oss i stället an resans syfte - att leta Muminprylar inne i affärskvarteren och Cecilia hittade det hon sökte.
Jag kommer att minnas den här vackra helgresan med värme och jag hade äntligen fått besöka vårt grannland i öster.

Domkyrkan lyser som ett grekiskt tempel och är stadens landmärke som syns från alla håll. Kyrkan är byggd i mitten av 1800-talet i nyklassicistisk stil.

Det blommade i stadens parker och vi konstaterade att Lyckliga Lotta användes flitigt.

Några av stadens bänkar

Några bilder från Botaniska trädgården i höstskrud

Gulblommig hästkastanj - Aesculus octandra

Inne i Stockmans varuhus hittades det så eftertrakatade Mumin-hushållspappret!

Som sagt, det var Mumin-tema på resan...

Som sagt...

Själv köpte jag kaffe inför vintern!

Nybyggt - Allas Sea Pool

Nöjd efter dagens Muminjakt kunde vi börja vår hemresa!

Silja Symphonys promenad, med affärer, caféer och restauranger på våning 7. Vår hytt låg på våning 11.