Site Meter

Gdansk den nygamla staden

Eftersom jag tillhör den något oroliga och rastlösa typen, som har svårt att sitta still och som inte tycker om långa flygresor, så är korta resor till städer i  Europa perfekt för mig. Det är inte bara trädgårdar och parker som intresserar mig under resorna, utan även historia och arkitektur, och att se hur olika städer är uppbyggda. Den här gången hade min dotter, som alltid hittar bra resor till fantastiska priser, föreslagit en kort resa till Gdansk vid Polens Östersjökust. Det blev en kul och spännande höstresa på några dagar, med 55 minuters flygresa från Skavsta. Min dotter och hennes syster Josefine åkte ner en dag före Cecilia och mig, vi övernattade på Connect Hotell vid Skavsta flygplats, eftersom flyget skulle gå tidigt på torsdagsmorgonen. Att bo på flygplatser är något som jag alltid kommer att göra när flygresan startar tidigt. Frukost på hotellet och sedan gå 75 meter till terminalen.

Flygplatser har jag alltid sett på med skräckblandad förtjusning. Det är ju en plats från vilken man kan resa vart man vill i världen, men det är även en oerhört stressig plats med incheckningar (som i och för sig görs hemma i datorn nu för tiden), säkerhetskontroller och bordingkontroller. I säkerhetskontrollen är det alltid något som larmar och den stränga personalen gör allt för att göra mig ännu mer osäker. Väl på planet och under flygresan, sitter jag och lyssnar på ljud från all teknik som rör sig och jag känner mig inte avslappnad förrän jag kliver av planet.

Dag 1

Hotellet där vi skulle bo heter Liberum och ligger just innanför ´´Den gyllne porten´´ som leder in till den gamla staden och vi kom alla att tycka mycket om detta lilla hemtrevliga hotell med sin mysiga restaurang. Eftersom det var bra väder så bestämde vi oss för att ta tåget till den gamla bad- och kurorten Sopot vid havet. Sopot som anlades i mitten av 1800-talet kallas ibland för Nordens Monte Carlo. Från tågstationen ner till havet passerade vi många stora vackra bostadshus från förra sekelskiftet och man kunde konstatera att det här inte är en fattig del av Polen.

Nu i månadsskiftet oktober-november rådde ett lugn över badstränderna och nöjeslivet. Vi kände på den fina sanden och vandrade ut på den 516 meter långa promenadbryggan/piren (Europas längsta), innan det var dags för lunch. Min dotter hade tagit reda på en restaurang som skulle vara den bästa i området och efter en stunds letande hittade vi den. Restaurang L´Entre var något utöver det vanliga, med en mycket vacker inredning och vi tog plats i orangeriet och åt en riktigt god lunch, som kom in på vagnar med rostfria lock över tallrikarna, serverad av personal med vita handskar.

Dag 2

Nu var det dags att upptäcka staden Gdansk, som på medeltiden var en av Hansans viktigaste hamnstäder. Det kändes en aning märkvärdigt att befinna sig på en sådan här historisk plats, med en händelse som ändå upplevts att många nu levande människor. På morgonen den 1 september 1939 började tyskarna beskjuta staden vid Westerplatte. Det var starten på andra världskriget och när kriget gick mot sitt slut 1945, bombade ryssarna sönder Gdansk för att jaga bort tyskarna, vilket resulterade i att 90 % av staden lades i ruiner.

Under 1950-talet byggdes sedan staden upp igen och många av byggnaderna är uppförda efter originalritningar från medeltiden. Det var en märklig tanke att alla dessa ´´medeltidshus´´  är ungefär lika gamla som jag och även om de vackra köpmanshusen inte har medeltida patina och själ, så är det fantastiskt hur hela staden har återfått något av det utseende som den hade före kriget. Husens vackert smyckade gavlar är vända mot gatorna och går oftast i stilen holländsk renässans. Den pampiga och breda Kungsvägen är stadens huvudgata och går mellan Gyllne porten och Gröna porten vid floden Wisla.

På morgonen klättrade Cecilia och jag de 409 trappstegen upp i Mariakyrkans torn och njöt av utsikten. Den här mäktiga medeltida kyrkan är världens största kyrka byggd av tegel och hade en mycket vacker interiör.

Gdansk är verkligen inte alls någon shoppingstad och mina tre kvinnliga medresenärer letade efter klädbutiker och hittade endast ett par stycken. Ska man shoppa så blir det till att ta buss eller tåg till stadens utkanter där shoppinggallerior finns. Vi åt god lunch på italienska restaurangen Fellini medan regnet smattrade på fönsterrutorna som vette ut mot floden Wisla. Vi avslutade dagen med goda drinkar i hotellbaren...!

Jag tyckte om Gdansk, även om jag vet att jag inte kommer att återvända. Det som saknades var parker, några stora gröna rum hade mjukat upp staden och skulle kunna bli omtyckta träffpunkter för både Gdanskbor och turister. Den moderna flygplatsen ligger 30 minuter med buss från Gdansk och även om inte alla polacker var så glada åt turister, så mötte vi några med ett leende. Mitt kära ressällskap gjorde den här resan till ett mycket fint minne att spara. Nästa resa är redan planerad och i vår åker vi till en stad längre söder ut i Europa, som jag en gång i tiden redan nosat lite på. I vår ska vi känna av den vackra och historiska staden mer.

Den gyllne porten och Kungsvägen

Hamnen vid floden Wisla

En polsk fiskare

Här inne hade jag tänkt köpa en vacker plåtask med godis, just för att asken var så vacker, men bemötandet när jag kom in i butiken fick mig att vända. Jag tror inte att den arga polacken ville sälja något faktiskt.

Cecilia tycker om kyrkor och så här glad blev hon när vi kom in i Mariakyrkan som är världens största kyrka byggd av tegel. Den byggdes mellan åren 1342-1502 och det 80 meter höga tornet klarade bombningarna 1945.

Min dotters bild

Min favoritgata i Gdansk blev Mariagatan som går mellan Mariakyrkan och floden Wisla.

Cecilias bild

Vårt mysiga hotell Liberum

Utsikt från rummet

Sopot

I Sopot räfsade man löv i parkerna, ingen tjutande lövblås.

Sopots stora breda sandstrand. Utefter Polens 50 mil långa kustlinje ligger badstränderna tätt.

I nästan varje butik såldes smycken av bärnsten

Byggnaden Krzywy Domek"krokiga huset" i stadens centrum, uppförd 2004

På vackra Restaurang L´Entre i Sopot åt vi en mycket god lunch.

Född i Polen var han - Chopin!