Site Meter

Skåneresa - Dag 1 och 2

Örebro stadspark 14 augusti 2016. Tidigare besök i stadsparken, se här!

Dag 1
Det finns resmål i Sverige som jag alltid återvänder till och som har samma inverkan på mig, som får mig att andas lite lugnare och där jag för en stund släpper tankar på jobb och plikter. Till Gotland har jag rest sedan jag var barn och gör det så ofta jag kan fortfarande. Österlen har jag besökt sedan 20 år tillbaka. I år startade vi vår resa mot Österlen en tidig söndagsmorgon då regnet föll tungt då vi passerade Sörmland, men det lättade när det självklara stoppet, Örebro stadspark närmade sig. Att se den långa breda sommarblomsgatan i den vackra parken, har blivit tradition och det är alltid lika spännande att se vilket tema i färg och form som valts. I år fick blomstergatan med beröm godkänt!

Vi hade inte gjort någon exakt reseplanering, men vissa självklara stopp hade vi bestämt. Eftersom vi bara hade fyra dagar/tre övernattningar på oss, så fanns det inte tid till allt som vi egentligen ville se, till exempel Läckö slott som vi nog ändå skulle besökt om jag inte missade avfarten...! GPS:en ställdes i stället in på Tjolöholms slott söder om Göteborg, men först spontanbesökte vi Gunnebo slottspark och det är alltid lika fint att se den vackra parken. Av någon anledning kommer jag dock alltid för sent dit för att se när alla höga lindhäckar och andra tuktade lindar, är nyklippta! Jag älskar ju kontrasten mellan det tuktade och den vilda naturen bakom, men jag får prova igen ett annat år.

Efter morgonens regn i Sörmland blev himlen klarblå när vi kom fram till Tjolöholm och jag som hade tänkt mig fluffiga, eller dramatiska moln över havet som bakgrund till bilderna.
Slott är ju oftast placerade på vackra platser, som invid sjöar eller med storslagen utsikt, men jag har inte sett ett slott med skärgårdsutsikt tidigare. Visst är slottet spännande och den välskötta parken vacker med sina tuktade vindpinade idegranar, men det är utsikten mot skären och havet som får mig att tycka så mycket om den här platsen. Perennplanteringarna invid slottet var nya sedan mitt förra besök och hade vi kommit några veckor tidigare, hade vi kunnat njuta mer av det vackraste floret, men eftersom vi båda jobbar med trädgård så förstod vi ändå hur fint det varit tidigare. Det var fortfarande fint, med väl valda perenner i vackra färger.

Vi letade oss ut till Varbergs Kusthotell där vi skulle övernatta. Trötta efter resan gick vi ner till havet och borrade ner fötterna i sanden innan middagen i matsalen. Köket förslog pepparstek till gästerna och även om jag sällan eller aldrig väljer den rätten, så gjorde vi det nu och tyckte att det var gott. Havet glittrade utanför och när vi var mätta vandrade vi längs havet där solen sakta sänkte sig. Vår första fina resdag var till ända.

Vi åker vidare...

Tjolöholms slottspark. Mer om slottsparken här!

Varbergs Kusthotel

Dag 2
Vi startade dagen med hotellfrukostbuffén på det här stora spahotellet, packade våra väskor och körde in mot hamnen för att se fästningen och det vackra kallbadhuset. Någon tid att se mer av Varberg fanns inte, så vi åkte vidare söderut, tog av vid Båstad för att se Norrvikens trädgårdar. Det går inte att klättra upp för Hallandsåsen utan att först ha sett denna vackra park/trädgård. Jag har besökt Norrvikens trädgårdar många gånger men jag har nog aldrig upplevt platsen så välskött och snygg som nu. Den stora ytan med hortensior var helt galen med all sin blomning och även om blommorna började tappa lite av sin glans, så var det mycket vackert!

Vi fikade vid caféet och när vi gick genom byggnaden, vars interiör var helt nyrenoverad så tyckte vi att det var oerhört snyggt, med perfekt design på allt man såg. Vi gick vidare till barockträdgården och ner mot den japanska trädgården där jag fick återse ett av de mest magiska träden jag vet. Den stora gamla vresboken som kastar sina grova grenar hit och dit, tycks i vrede och smärta ha utvecklats på detta naturens underverk. Trots det vresiga, är detta bland det vackraste som jag vet i växtvärlden.

Varbergs kallbadhus

Utsik från Varbergs fästning.  Det behöver inte vara lummiga trädgårdar runt husen för att det ska vara vackert!

Norrvikens trädgårdar. Läs mer om trädgårdarna här!

Den fantastiska vresboken. Vilken växtkraft, vilket vackert växtkaos!

GPS:en fick en ny destination inprogrammerad och vi körde vidare. En av de bestämda stoppen på resan var att besöka min trädgårdskompis Georg Grundsten som i februari bytte slottet Hovdala mot Krapperups slott, där han nu är ansvarig för slottsparken. Slottet som ligger strax söder om Kullaberg och Mölle ligger inbäddad i lummig och frodig natur med gångavstånd till havet. Eftersom jag inte visste något om platsen, hade jag inga förväntningar, mer än att det skulle bli kul att träffa Georg. Han mötte oss vid caféet och vi hälsade på hans andra besök idag, som kom från Solliden på Öland och eftersom Cecilia jobbar åt Kungliga Djurgårdsförvaltningen så har de samma chef, alltså kung Carl XVI Gustaf.

Georg guidade oss i den mycket vackra slottsparken som anlades redan på 1600-talet, men där den engelska delen kom till på 1800-talet. Jag kommer att göra ett separat blogginlägg om den här trädgården senare. Georg verkar ha hittat en perfekt plats att vara  slottsträdgårdsmästare på. Stora vackra och spännande träd omsluter parken och här finns fantastiska trädliknande rhododendron som planterades i början av 1900-talet och vi bestämde att vi ska återvända i maj nästa år för att se blomningen som ska vara något utöver det vanliga. Vi åt en god cesarsalld innan vi körde vidare mot Österlen! Tack för guidningen Georg!

Slottsträdgårdsmästare Georg Grundsten vid Krapperups slott

Jag har min bänk med utsikt över en vacker skärgårdsfjärd i Sörmland, Georg har sin bänk, med utsikt över en mycket vacker slottspark i Skåne och här sitter vi, Slottsträdgårdsmästare Georg Grundsten i Krapperups slottspark och Slottsträdgårdsmästare Hasse i Engsholms slottspark. Tack för en intressant rundvandring i din fina park Georg. Vi kommer helt klart tillbaka i vår när dina hundraåriga rhododendron blommar i maj 2017!

Krapperups slottspark

Vi checkade in på Råkulle vandrarhem i Brantevik, där jag bott så många gånger förr och visst kanske kontrasten från Varbergs Kusthotell var stor, eller väldigt stor rättare sagt, så trivs jag på den här enkla platsen vid havet! Vi avslutade dagen i månskenet vid stranden och på något märkligt sätt tyckte jag att solnedgången blev vackrare på den här sidan Skåne (nu får jag alla väst-svenskar på mig...), där himlen försiktigt färgades rosa och månen tillsammans med våra ljuslyktor trotsade augustimörkret. Vågorna hävde sig sakta upp på stranden och långt ifrån vårt Stockholm spelade vi ´´Nu blåser vi ut ljusen stolta stad´´ och den passade så bra!

Skeppet i Branteviks hamn heter Hoppet!