Site Meter

Sveriges botaniska trädgårdar

´´En botanisk trädgård är en trädgård eller park med växter från olika delar av jorden, vilka i första hand odlas för forskning och undervisning, utförd av botaniker eller hortonomer. En botanisk trädgård är till skillnad från en vanlig trädgård anordnad efter vissa teman, efter växternas taxonomi som den linneanska, eller geografi.´´ från Wikipedia.

Visby botaniska trädgård - Från 1885 - Hemsida



Göteborg botaniska trädgård - Trädgården invigdes 1923 - Hemsida


Bergianska trädgården i Stockholm - Flyttade hit 1885 från Vasastan vars trädgård var från 1791 - Hemsida


Uppsala botaniska trädgård - 1787 på denna plats. Linnéträdgården från 1655 - Hemsida


Fredriksdal i Hälsingborg - Öppnade 1923 - Hemsida


Västerås botaniska trädgård
anses ibland vara Sveriges äldsta, men det är väl egentligen en gymnasieträdgård. Rudbeckianska gymnasieskolan grundades 1623 och trädgården tillkom någon gång under 1600-talet. Jag har ännu inte besökt den här trädgården men räknar med att göra det under 2012.

Jag kommer att göra nya besök i alla de här trädgårdarna framöver, då det blir ny text och nya bilder.


Lista över Botaniska trädgårdar i världen
Lista över Parker och Botaniska trädgårdar i Europa



Kommentarer
Postat av: Karla

Hej!

Kolla där i Uppsalas botaniska-trädgård! Vilka stora granhäck de formar...Undrar bara hur de får det att se så städat runt om häckarna... ingen granris alls.

/Karla.

Postat av: Susie på Stjärnarve

Började med något jag tyckte verkade mycket bekant och så kom fotot från Bergianska i Stockholm och gjorde att jag - nästan - fick hemlängtan! Fast hemma är ju här på Gotland numera!!

2012-02-26 @ 10:49:39
URL: http://stjarnarve.blogspot.com
Postat av: May Kay

Ni är såå lyckligt lottade, vet ni! Man håller på att renovera Helsingfors botaniska trädgård men jag misstänker att den aldrig blir som t.ex. Göteborgs.

2012-02-26 @ 16:48:49
URL: http://www.villablakulla.blogspot.com
Postat av: Kai

Själv har jag inte haft tillfälle att besöka alla dessa, men är oerhört imponerad av Göteborgs botaniska trädgård. Här har man förenat två världar: den vetenskapliga och den estetiska, på ett mycket skickligt sätt.

De badande vännernas trädgård (= Visby botaniska trädgård) är också en favorit. Varje gång jag är på Gotland behöver jag absolut vara några timmar i denna vackra trädgård.

2012-02-27 @ 11:17:53
URL: http://www.trädgårdsdrömmar.nu
Postat av: Halvdansken

Det planeras för en i Malmö också nu, ska bli spännande att se.

2012-02-28 @ 11:06:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0