Site Meter

Göteborgs botaniska trädgård

 

Läge:
Carl Skottbergs Gata 22 A i Göteborg. Det är Europas största botaniska trädgård med sina 175 hektar.
Känsla: En fantastisk trädgård som i Japandalen blir magisk.
Skötsel: Extremt bra.
Historia: Trädgården invigdes 1923
Café: Botaniska paviljongen
Inträde: 20 kr frivilligt.
Hemsida: Göteborgs botaniska
Aktuellt: Simon Irvine bygger ett Lövkapell, invigning i juni. Se här.
2011 - Simon Irvines lövkapell

När man talar om de vackraste trädgårdarna i Sverige så nämns ofta Göteborgs botaniska trädgård och jag måste nog hålla med om att det är en vacker plats. En botanisk trädgård har till uppgift att visa upp växter i olika miljöer i första hand och om man samtidigt kan få anläggningen så här vacker så har man lyckats med något riktigt svårt.
Entrén med blomsterarrangemangen är ju alltid en färgsprakande inledning på rundvandringen här och nu så här tidigt på säsongen har man kvar penséerna och mot azaleorna och rododendron bakom så blir det en stark blickpunkt när man kommer in i trädgården.
Början av vandringen upp i trädgården är väl inte så märkvärdig. Växthusen fick vara ifred den här gången och demonstrationsträdgården framför restaurangen besökte vi på tillbakavägen. Den relativt nyanlagda örtagården blir bättre för varje gång man besöker den och nu hade pimpinellrosorna börja blomma och i murarna växte den extremt vackra murrevan.

Det är en tung backe upp i rododendrondalen och jag hade tur som kom just då alla rododendron blommade som bäst. Här i södra Sverige blir parkrododendronen nästan trädlika. Den marktäckande vårskönan med sina skira rosa blommor täcker marken i det här skuggiga partiet.
Här visas ungefär 500 olika rododendron (inklusive azalea), varav cirka 200 är rena arter, de flesta östasiatiska.

Efter den branta stigningen i rododendrondalen kommer man upp till klippträdgården som är fantastiskt bra anlagd och med ett högt vattenfall uppifrån berget som ger ett levande ljud i det här karga landskapet. Jag har egentligen aldrig varit så intresserad av stenpartier eller klippträdgårdar så när jag kliver in i nästa rum blir kontrasten nästan som religion.

Det finns platser som jag besökt som stannar kvar i minnet för alltid. Visby botaniska - hela den trädgården är en sådan plats. När vi sakta gick in i japandalen i Göteborgs botaniska blev jag stående och tappade nästan andan. Här inne skulle jag kunna stanna hur länge som helst. Allt var så stilla och tyst, endast fåglarna hördes, näsduksträdet blommade lite försiktigt och min favorit snödroppsträdet hade tyvärr just blommat färdigt.

Hela den här anläggningen är så perfekt in i minsta detalj att jag häpnar och jag är oerhört imponerad av de som skapat den här delen av trädgården. Dammen med stenarna, alla vackra och spännande träden, allt är så rätt placerat.
Japandalen byggdes på 1950-talet och den dåvarande intendenten Tor Nitzelus ligger bakom detta. mästerverk.
Här inne finns det fantastiska trädet junimagnolia men även skenkamelian, japansk vingnöt, koreansk blomsterkornell mm.
På en skylt står det att det skulle bli bröllop här inne senare på dagen. Må detta äktenskap bli för evigt lyckligt och jag kan inte tänka mig att det skulle bli på annat sätt.
När jag hämtat mig vandrar vi neråt igen och det blir lunch vid restaurangen innan demonstrationsträdgården studeras lite närmare. Det är så starkt solljus att den här delen av trädgården skulle vinna på om himlen varit lite molnigare, med tanke på fotograferingen. Men även här har man lyckat mycket bra med anläggningen och den röda japanska lönnen bryter av fint mot allt grönt.
Göteborgs botaniska trädgård har mer än 500 000 besökare varje år. Hela ytan av den botaniska trädgården är på hela 17 hektar varav 25 hektar är odlad yta och det finns ca 16 000 arter på friland.

Sammanfattningen blir att det här är en mycket vacker botanisk trädgård som dock skulle vara mer normal om inte japandalen fanns här.

Varning för starka färger!!!








Fembladsazalea - Rhododendron quinquefolium






I de skuggiga partierna i parken är marken täckt av den fantastiskt vackra vårskönan Claytonia sibirica. Den har Nordamerika som urspungsland och tycks trivas utmärkt här.


Murreva


Rhododendron luteum





2011

Kommentarer
Postat av: Anita

Fantastiska bilder! Makalösa färger. Jag känner igen mig från mitt besök där för några år sedan. Göteborgs Botanisak kan man besöka många gånger. Men det är ju något alldeles extra när alla azaleor och rhododendron står i full blom. Vilken färgpalett. Det här var skönt att titta på i grå februari.



2011-02-05 @ 16:03:55
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: Mariana

Jag måste säga att du var där rätt tid! så vackert!

Ha en skön helg, så gott det går med knät.

Mariana

2011-02-05 @ 17:35:50
Postat av: The Intercontinental Gardener

En av mina många favoriter, igen! Finns det ingen måtta på härligheter? Men man märker att du har inga småbarn, annars skulle nog en liten bild av de härliga trädinosaurieskulpturerna varit med... :-) Trevlig helg, Liisa.

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anita: Ja jag vill nog besöka botaniska både tidigare och senare än jag gjort tidigt. Men man hinner ju inte se allt man vill under vår korta sommar...och så ska man ju jobba också...



Tack Mariana. Ha det gott du också!



Postat av: The Intercontinental Gardener: Ha ha...nä min dotter är vuxen...Trevlig helg!

2011-02-06 @ 10:05:02
Postat av: yvonne johnsson

har bara varit där på högsommaren. måste försöka komma dit i maj. det är ju bara det att det är hur mycket som helst i den egna trädgården då.och det blir dyrt för jag kan inte låta bli att plundra vagnarna med växter när jag är där.

2011-02-06 @ 22:26:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0