Site Meter

Lunds botaniska trädgård


Tid: 2 juni 2008 och 15 augusti 2011
Läge: Östra Vallgatan 20 mitt i Lund
Känsla: En lugn och skön plats. Att placera en botanisk trädgård mitt i en ganska stor stad är helt lysande och det blir som en oas mitt i bruset. Bodde jag i Lund skulle jag ofta vandra här.
Skötsel: Mycket bra
Växter: 7000 arter
Historia: Redan 1815 uppläts marken på Tornalyckan väster om centrum för universitetet. Här inrättades en "Trädskola för wilda träd" som ett led i strävandet att få bönderna att plantera fler träd. Botaniska trädgården låg ursprungligen vid Universitetsplatsen. Denna anläggning började bli för liten i mitten av 1800-talet då verksamheten växte.
Ägare: Lunds universitet
Café: Café Botan
Hemsida: Lunds botaniska
Öppettider: 16 september - 14 maj kl. 6.00 - 20.00
15 maj - 15 september kl. 6.00 - 21.30
Växthusen öppna varje dag kl. 12 - 15
Aktuellt: P1:s Naturmorgon sänds ofta härifrån och den 5 mars är det dags igen.
____________________________________________________________________________________

Det första man tänker på när man kommer in i botan i Lund är att parken är vädligt bra planerad. Den är inte så stor för att vara en botanisk trädgård med sina 8 hektar men här finns ändå många spännande miljöer som är väl anlagda och  som flyter bra in i varandra. Här finns ca 7000 olika arter av växter.
Den här dagen tidigt i juni lyser planteringen med jättevallmo som ett smycke framför växthusen och färgkombinationen av rött, rosa, orange skulle i vanliga fall få mig att springa därifrån…men den fungerade alldeles utmärkt här.
Jag hade bestämt möte med bloggkamrat Claus som bor här i stan och vi vandrade runt den här tidiga morgonen och det var mycket trevligt. Det enda problemet var att vi var för tidiga för caféet som öppnade först 10.00..

 

Nu är inte jag så jätteintresserad av stenträdgårdar och anläggningen här är ju inte direkt lik Göteborgs klippträdgård men den är ändå fint anlagt där växterna är bra placerade och lätt att studera.

Parken är omsluten av stora träd och här kan man hitta stora spännande träd från hela europa. Jag stod under ett jätteexemplar av en katalpa, i Stockholm har jag sett en katalpa inne på en gård på Sankt Paulsgatan och jag tror inte att det någonsin blir så här stort….mäktigt!

Nu var jag lite stressad här under min trädgårdsresa och borde väl ha studerat träden noggrannare men det får bli nästa gång. Även besök i växthusen får vänta till nästa gång.

Jag tycker om den här botaniska trädgården för sitt läge och för planeringen. Nästa gång hoppas jag att jag kommer hit då caféet är öppet.



Bilderna nedan är från mitt besök den 15 augusti 2011 och då var caféet öppet och jag blev bjuden på fika av Lena Birgersson som bor i staden. Den natten bodde jag på Grand Hotel där i Lund.

Kommentarer
Postat av: Georg

Jag gillar verkligen Lunds botaniska. Har gått många rundor där under dom år vi bodde i Lund. =)

2011-02-14 @ 11:23:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0