Site Meter

Linnéträdgården i Uppsala

Tid: 27 augusti 2006
Läge: Svartbäcksgatan 27 i Uppsala
Känsla: Tycker mig se Linné vandra omkring och studera sina växter här. En mycket spännande plats.
Trädgårdens skötsel: Mycket bra.
Växter: Gå på trädgårdsvadnring här.
Histora: Det här är en rekonstuktion av hur trädgården såg ut på Linnés tid. 1741 tog Linné över som föreståndare i den här trädgården och då började trädgårdens storhetstid. Tidigare var detta Olof Rudbecks trädgård. Carl Hårleman ritade den nya trägården i fransk stil. 
Café: Café Cappuccino på andra sidan gatan men med uteservering i Linnéträdgården. 
Hemsida: Linnéträdgården Läs mer här.
Öppettider: Maj-sept.  Tisdag-Söndag 11-17, grinden till 20
GPS-koordinater: Latitud: 59,8623155616   Longitud: 17,6341831684
Entré: 60 kr till trädgård och museum
Aktuellt: Öppnar 1 maj 2011

Det här får bli en minispaning så länge. Hade inte så mycket tid och det mesta har blommar färdigt för i år. Det finns en höstplantering till höger om orangeriet som är mycket vacker nu. Tycker om när man gör en plantering för en årstid som blommar fullt ut. Det finns även ett vårkvarter.
Växterna i trädgården är uppdelade enligt Linnés sexualsystem med annueller, bienner och perenner för sig.
Det ser snyggt och fint ut här inne och det kommer att renoveras lite här och där inför Linnéåret nästa år.
Jag nöjer mig med att visa lite bilder nu så kommer den här spaningen att byggas ut nästa år.


Kommentarer
Postat av: Från min blogg Trädgårdsspanaren

Postat av: Anneli

Sist jag var här (3 år sedan) blev jag grymt besviken.

Det var så tråkigt och ointressant så klockorna stannade. Men jag ska definitivt åka nästa år!

Dina bilder vittnar ju om att de är på rätt väg:)

2006-08-28 @ 15:19:35

URL: http://flitigamyran.blogg.se



Postat av: Trädgårdspanaren/Slottsträdgårdsm.

Jag var där senast förra året och det var stor skillnad nu. Självklart putsas det och renoveras innan nästa år. En botanisk trädgård kan i och för sig vara lite tråkig då man enbart visar upp växter utan att komponera ihop planteringar efter färg och form. Höstplanteringen av dock väldigt fin.

2006-08-28 @ 16:27:03



Postat av: Ronja

Ytterligare en park som ser ut som en tänkbar favorit för mig! Tack för titten!

2006-08-29 @ 22:03:31

URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se



Postat av: Trädgårdsspanaren/Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Det är fint här nu och ännu bättre lär det bli till nästa år. Tack för titten själv.

2006-08-29 @ 22:38:46

2011-02-14 @ 08:29:40
Postat av: lovisa

Fin header:)

2011-02-14 @ 08:51:42
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

lovisa: Tack!

2011-02-14 @ 08:56:38
Postat av: Rosita

För alla härliga bilder under den stränga vintern tackar jag Hjärtligt denna "hjärte-dag"

Du och min man delar ju åsikt om vintern och den här säsongen är jag benägen att hålla med,trots att jag åkt en del skidor,det blir för mycket nu....

2011-02-14 @ 09:22:41
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Rosita: Tack och hälsa din man att vi kämpar vidare...mot våren!

2011-02-14 @ 09:52:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0