Site Meter

Slottsträdgårdsmästarens sista arbetsår - juli

3 juli
 
Då går juli månad mot sitt slut och om en vecka har jag några semesterveckor att njuta av. 
 
Vecka 27
Vi tar bort de två stora cypresserna som stod framme vid slottet. Vattnade i torkan, men försiktigt. Började det mödosamma arbetet med att trimma gräs i stora slänter och det kändes i kroppen på kvällen! Rensar ogräs i planteringar.
 
Vecka 28-31
Svår torka råder i parken. Jag vattnar så mycket jag vågar och det är inte mycket. Koncentrerar mig till det som är planterat i krukor och urnor, planteringarna med pelargoner på borggården och kökslandet. Vildsvinen lufsar runt i markerna utanför slottsparken och en dag såg jag ett gäng bakom komposten och vi sprang åt varsitt håll. Annars jobbar jag på med trimmerarbete, bränner gångar, klipper häckar, rensar...ja trädgårdsarbete helt enkelt! Känner mig trött och sliten och ser fram mot några veckor semester.
En dag hade jag god hjälp i parken av Cecilia, som i vanliga fall är trädgårdsmästare på Djurgårdsförvaltningen. Tack hjärtat!
 
En annan dag hade jag dessa tankar om mitt arbete på Engsholms slott - klicka här!
 
 
 
Klockan 06.00 fredagen den 28 juli
 
Rosa rugosa 'Ritausma'  och mjölkklocka
 
Schersmin 11 juli
 
14 juli. Frukost på bänken!
 
12 juli. Jag sänker buxbomsrundlarna så att man nästa år ska se narcisserna bättre.
 
Hasse och Hasse. 13 juli
 
Bränner ogräs på gångar
 
Köksträdgården 14 juli. Apotekarrosen i mitten av landet.
 
Nävan Patricia och klätterrosen Flammentanz. 13 juli
 
Kökslandet 24 juli
 
 
25 juli. Gräsklipparrobotanra Messi, Hasse, Benke och Lexus är parkerade tills vidare. De har inget att klippa på de gula torra gräsmattorna. Se hur det dammar på åkerna när bonden harvar...
 
Buxbom klipps 25 juli
 
2 juli. Rosa rugosa 'Ritausma'
 
3 juli. Rosen Zepherine Drouhin.
 
 
 
3 juli. Drömhörnan
 
J och jag tar bort två stora cypresser framme vis slottet. 2 juli
 
2 juli

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0